23:22:41 - چهارشنبه 11 آوریل 2018
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تناقض نرخ پیش فروش سکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی
با کاهش نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان،ارزش ذاتی سکه به حدود یک میلیون و ۳۲۶ هزار تومان کاهش یافته اما بانک مرکزی هیچگونه تغییری در نرخ پیش فروش سکه نداده است. با وجود تغییر قیمت دلار و کاهش آن به ۴۲۰۰ تومان، قیمت سکه پیش فروش هیچگونه تغییری نکرده است. با بررسی قیمت سکه ارزش […]

با کاهش نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان،ارزش ذاتی سکه به حدود یک میلیون و ۳۲۶ هزار تومان کاهش یافته اما بانک مرکزی هیچگونه تغییری در نرخ پیش فروش سکه نداده است.

با وجود تغییر قیمت دلار و کاهش آن به ۴۲۰۰ تومان، قیمت سکه پیش فروش هیچگونه تغییری نکرده است.
با بررسی قیمت سکه ارزش ذاتی آن مشخص می‌شود. هم‌اکنون قیمت انس جهانی طلا ۱۳۴۴ دلار و ۸ سنت و دلار ۴۲۰۰ تومان است.این دو نرخ، با احتساب هزینه ۲۰ هزار تومانی ضرب سکه قیمت یک میلیون و ۳۲۶ هزار تومانی را به دست می دهد.
در صورتی که بانک مرکزی و دولت معتقد است نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان است و همه معاملات دلار باید با این نرخ انجام شود، پس ضروری است بهای پیش فروش سکه تناسبی با ارزش ذاتی سکه داشته باشد.
تنها دریک صورت می توان نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی را به رسمیت شناخت و آن انتظار پنهانی است که عملا و بناچار برای شکل گیری‌ نرخ جدید ارز در بازار وجود دارد و سیاست‌گذار بانک مرکزی آن را در پیش‌بینی بهای سکه درنظر گرفته است.
هم‌اکنون بانک مرکزی بهای سکه پیش فروشی را اینگونه تعیین کرده است:
یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، ۳ ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ۶ ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و دو ساله یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان.
به گزارش فارس، با قیمت‌های فعلی بازار همه نرخ‌های پیش فروش برای خریداران بازدهی دارد اما در زمان سررسید و تحویل، در صورت عملیاتی شدن کامل دلارِ ۴۲۰۰ تومانی قطعا بهای سکه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به ارزش ذاتی آن نزدیک می‌شود.
در تاریخ معاملات سکه هیچگاه حباب قیمت در سطح ۴۰۰ هزار تومان نبوده و بیشترین حباب قیمت که در سابقه نداشته ۲۱۵ هزار تومان بوده است، بنابراین با فرض اینکه حباب قیمت سکه تا ۲۱۵ هزار تومان باشد، ارزش بازاری حداکثر یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود. بنابراین حاشیه سود خریداران سکه یک ماهه منفی ۴۰ هزار تومان، حاشیه سود پیش خرید سه ماهه حداکثر و در بهترین حالت ۱۰ هزار تومان، سود پیش خرید ۶ ماهه ۷۵ هزار تومان خواهد بود. سود ۷۵ هزار تومان برای سکه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومانی ۵ درصد است.
به گزارش فارس، بنابراین بازنگری در قیمت‌های موجود، با توجه به نرخ دلار و اونس جهانی که ارزش ذاتی بهای سکه را تشکیل می‌دهند، ضروری است و در غیر این صورت، سرمایه‌‌گذاری در این بخش سود چندانی برای پیش‌خریدکنندگان نخواهد داشت./فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب