12:06:01 - سه‌شنبه 1 اکتبر 2019
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دست آتش نشانان به پشت بام ها نمی رسد/ می سوزیم تا نسوزند
روند روبه رشد آپارتمان‌سازی و برج‌های چندطبقه، فرسوده بودن بافت شهری و معابر تنگ و باریک و امکانات کم ایستگاه‌های آتش‌نشانی مازندران در حالی است که آتش‌نشان طبق وظیفه نانوشته و انسانی به روستاها و مناطق دوردست و حومه نیز خدمات‌رسانی می‌کنند. هرچند بخشداری‌ها و دهستان‌های برخی مناطق مازندران به خودروهای آتش‌نشانی مجهز شدند اما […]

روند روبه رشد آپارتمان‌سازی و برج‌های چندطبقه، فرسوده بودن بافت شهری و معابر تنگ و باریک و امکانات کم ایستگاه‌های آتش‌نشانی مازندران در حالی است که آتش‌نشان طبق وظیفه نانوشته و انسانی به روستاها و مناطق دوردست و حومه نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

هرچند بخشداری‌ها و دهستان‌های برخی مناطق مازندران به خودروهای آتش‌نشانی مجهز شدند اما کمبود یا نبود نیروی متخصص آتش‌نشان عملااین خودروها را که برای خرید آن هزینه‌های هنگفتی شده از میدان خارج کرده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری بابیان اینکه وضعیت ساری ازنظر تجهیزات آتش‌نشانی نسبت به دیگر شهرها مطلوب است، تجهیزات مقابله با مخاطرات بیولوژیکی را ازجمله نیازها بیان کرد و گفت: تیمی برای آموزش زیر نظر دانشگاه اعزام شد تا تیمی خاص در این بخش داشته باشیم و بتوانیم خدمات‌دهی کنیم.

حمید هاشمی درباره شمار ایستگاه‌ها گفت: طبق قانون به ازای هر ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه وجود داشته باشد و اکنون شش پایگاه با بیش از ۲۰۰ نیرو در آتش‌نشانی فعالیت می‌کند که ۸۵ درصد آن نیروی عملیات هستند و مابقی اداری هستند ولی در زمان بحران و در صورت نیاز، نیروهای اداری نیز که آتش‌نشان هستند به خدمت گرفته می‌شوند.

هاشمی یادآور شد: اگر خدای‌ناکرده مثل آتش‌سوزی مسجد جامع رخ دهد از آتش‌نشانان دیگر شهرها کمک گرفته می‌شود و درمجموع تجهیزات آتش‌نشانی بر اساس تراکم ساختمانی در ساری مطلوب است.

می سوزیم تا جایی نسوزد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری ساری با اظهار اینکه به نسبت استان وضعیت بهتری داریم گفت: یک دستگاه ماشین نجات با دو هزار و ۵۰۰ وسیله امدادی و تنها پمپ ضد جرقه استان نیز در ساری وجود دارد.

اگر درجایی نظیر غرب استان اتفاقی رخ دهد و به فرض تانکر ۵۰ هزار لیتری دچار حادثه شود چون ما فقط پمپ ضد جرقه داریم باید منتظر بمانند تا ما اعزام شویم

وی درعین‌حال یادآور شد: اگر درجایی نظیر غرب استان اتفاقی رخ دهد و به فرض تانکر ۵۰ هزار لیتری دچار حادثه شود چون ما فقط پمپ ضد جرقه داریم باید منتظر بمانند تا ما اعزام شویم و احتمال بروز حادثه در این صورت زیاد است و در جلسه ستاد بحران استانداری نیز این مسئله عنوان شد.

وی درباره میانگین اعزام آتش‌نشانی به محل حادثه گفت: میانگین خروج ۳۵ تا ۵۰ ثانیه و میانگین رسیدن سه تا پنج دقیقه و بر اساس نرم است.

هاشمی با اشاره به خدمات‌رسانی به حومه ساری و مناطق حاشیه نیز افزود: هرچند طبق قانون وظیفه خدمات‌رسانی در خارج از شهر را نداریم ولی وظیفه انسانی ایجاب می‌کند تا به خدمات‌دهی بپردازیم و اگر بخشنامه کنیم خارج از شهر خدمات ندهیم دوستان و همکاران آتش‌نشانی مرخصی می‌گیرند و بر اساس وظیفه انسانی خودشان امدادرسانی می‌کنند، حاضریم بسوزیم تا جایی نسوزد.

وی بر ضرورت تجهیز و ایجاد پایگاه امداد و نجات آتش‌نشانی در دهستان‌ها و بخشداری‌ها استان تأکید کرد: بااینکه برخی بخشداری‌ها مجهز به خودرو آتش‌نشانی شده ولی نیروی متخصص آتش‌نشانی ندارند و خودرو آن پارک شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری با اشاره به اینکه هرروز آرزو می‌کنیم که بیکار باشیم و حادثه‌ای را شاهد نباشیم تصریح کرد: در منطقه ساری دو بخش وجود دارد و نیاز به تجهیزات بیشتر آتش‌نشانی در بخش‌هاست تا به ناوگان آتش‌نشانی کمک شود.

کمبود خودرو و آتش نشان در بخش ها و روستاها

در بخش‌ها و مناطق روستایی مازندران یا خودرو و تجهیزات آتش‌نشانی وجود ندارد و یا در صورت وجود نیروی ماهر و متخصص فعال نیست.

رستم سیاسرانی بخشدار بخش مرکزی نوشهر بابیان اینکه دو خودرو آتش‌نشانی در این بخش وجود دارد تعداد آن را کم دانست و گفت: به سه خودرو آتش‌نشان با نیروی متخصص نیاز است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ روستا در بخش مرکزی گفت: در حال حاضر در کهنه سرا و خضرتیره خودرو آتش‌نشانی وجود دارد و به سه خودرو دیگر با نیروی آتش‌نشان نیاز داریم تا در مواقع لزوم خدمات‌رسانی شود.

توسعه ایستگاه و امکانات آتش‌نشانی در شهرستان‌های ترانزیتی و پرترددی نظیر سوادکوه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و ترافیک سنگین این محور، تأمین نیازهای این بخش را الزامی می‌سازد.

نورالله مؤمنی، رئیس آتش‌نشانی ایستگاه شهر زیرآب، بابیان اینکه کل بخش زیرآب اعم از شهر زیرآب و دهستان‌های کسلیان و سرخ‌کلا تحت پوشش ایستگاه آتش‌نشانی شهر زیرآب است، گفت: منطقه ولوپی نیز حوزه ایستگاه آتش‌نشانی شهر هم‌جوار (پل‌سفید) است که ما به‌عنوان نیروی پشتیبان آن منطقه نیز هستیم؛ همان‌طور که ایستگاه شهر پل‌سفید به‌عنوان نیروی پشتیبان ما است.

وی بابیان اینکه ما حتی در خدمات‌رسانی در حوزه شهری نیز هم ازلحاظ نیروی انسانی و هم نیروی امدادی و تجهیزی دچار کمبود هستیم، به قیمت بالای تجهیزات آتش‌نشانی اشاره کرد و افزود: شهرداری‌ها باید منابع مالی خود را تأمین کنند، تأمین هزینه تجهیزات آتش‌نشانی برای شهرهای کوچک سخت است.

رئیس آتش‌نشانی ایستگاه شهر زیرآب، با اشاره به تلاش شهردار شهر زیرآب برای بهبود تجهیزات، گفت: قول‌هایی به ما داده‌شده و پله‌پله در حال انجام کارهایی هستیم و تا چند روز آینده شیرهای هیدن در سطح شهر نصب و محوطه‌سازی آتش‌نشانی نیز انجام می‌شود.

تنها در روستای لاجیم به دلیل وجود تلمبه‌خانه نفت، شرکت نفت یک ماشین آتش‌نشانی دارد و دیگر روستاهای بخش زیرآب فاقد ایستگاه آتش‌نشانی هستند

وی بابیان اینکه تنها در روستای لاجیم به دلیل وجود تلمبه‌خانه نفت، شرکت نفت یک ماشین آتش‌نشانی دارد و دیگر روستاهای بخش زیرآب فاقد ایستگاه آتش‌نشانی هستند، گفت: به شوراها و دهیاری‌های منطقه کسلیان پیشنهاد تأسیس ایستگاه آتش‌نشانی دادیم تا بتوانند در فاصله رسیدن ما، امدادرسانی را انجام داده و از گسترش حریق جلوگیری کنند؛ چراکه در برخی فواصل به دلیل کوهستانی و صعب بودن مسیر، حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا ما به منطقه برسیم و این در روستاها که بیشتر خانه‌ها از چوب هستند به این معناست که نمی‌توان چیزی را نجات داد.

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی شهر زیرآب با تأکید بر ضرورت وجود تخصص و مهارت در میان امدادگران و بابیان اینکه کلاس‌های آموزشی باید از طریق استانداری انجام شود، به کم بودن کلاس‌های تخصصی آموزشی اشاره کرد و گفت: امدادگر همیشه نیاز به آموزش دارد اما میزان آموزش کم است.

وی بابیان اینکه خود امدادگران با هزینه شخصی خود را ازنظر بدنی آماده نگه می‌دارند، خاطرنشان کرد: اداره هم با استقرار چند ست ورزشی به ما کمک کرده اما این امر به آن میزانی نیست که ما دلمان بخواهد.

مؤمنی یکی از اولویت‌های درخواست خود را استقرار ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه سرخ‌کلا عنوان کرد و گفت: شهرستان سوادکوه به دلیل جاده ترانزیتی و حجم بالای مسافر در ایام تعطیلات دارای ترافیک سنگین است و ازاین‌رو، ما نیاز به ایستگاه‌های بین‌راهی همچون ایستگاه سرخ‌کلا داریم تا بتوان در زمان حادثه امدادرسانی سریع‌تری انجام دهیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر با افزایش تراکم‌، خانه‌ها در شهر زیرآب بالای پنج طبقه هستند، به نبود نردبان اشاره کرد و افزود: اگر حادثه‌ای در طبقات بالا مانند طبقه ششم رخ دهد شاید حادثه‌ای همچون پلاسکو تکرار شود چراکه ما نردبانی نداریم تا از بیرون به داخل ساختمان رفته و آتش را مهار کنیم یا مصدوم را نجات دهیم،  نردبان‌های ما معمولی و در حد دوطبقه است.

نبود نردبان بلند، چالش جدی آتش‌نشانی در آمل/ انجام ۸۰۰ عملیات در شش ماه

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آمل، فرسوده‌شدن نردبان بلند این سازمان برای حضور در حوادث ساختمان‌های بلندمرتبه را از چالش‌های جدی در شهر آمل دانست و گفت، که با توجه مستهلک شدن نمونه قبلی آن امکان نوسازی مقرون‌به‌صرفه نیست

آتشپاد پیروز کاویانپور درآمل افزود: تعداد ساختمان‌های با طبقات بالا درسطح شهر افزایش پیداکرده و ارتفاع نردبان‌ها برای آن‌ها کم است، بلندترین نردبان موجود در این سازمان برای ساختمان ۳۲ متر ارتفاع دارد، بنابراین خلأ دسترسی داریم و این موضوع به‌ویژه در شهری مثل آمل که ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی دارد مشکل زیادی ایجاد کرده است.

وی افزود: البته برخی خودروهای عملیاتی و آتش‌نشانی نیز فرسوده شده که با توجه به چندباره تعمیر شدن آن‌ها، فقط باعث هزینه‌های زیاد چندباره می‌شود.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آمل درعین‌حال از اقدام مدیران سابق این سازمان برای نوسازی و جایگزینی خودروهای آتش‌نشانی و برخی تجهیزات قدردانی کرد وادامه داد: بااین‌حال و با توجه به استفاده هرروزه تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی و عملیات امداد و نجات، عمر مفید تجهیزات به اتمام رسیده و برای نجات مردم در برخی از حوادث، تجهیزات موردنیاز بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیراست.

آتشپاد کویانپورتصریح کرد: البته درخواست خرید و لزوم اضافه شدن تجهیزات جدید اطفای حریق وامداد و نجات به شهرداری آمل مکاتبه شده و منتظر خرید تجهیزات هستیم.

 لباس‌های جدید برای اطفای حریق

وی همچنین بابیان اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آمل یکی از سازمان‌های پیشگام به لحاظ برخورداری از تجهیزات و امکانات اطفای حریق در سطح شمال کشور کلان‌شهرها مطرح است، ادامه داد، وجود برخی تجهیزات ازجمله لباس‌های ویژه عملیات اطفاء و دیگر مأموریت‌ها به‌روز نیست و ضروری است که از سوی سازمان شهرداری‌ها برای تأمین تجهیزات این بخش اقدام فوری شود.

کاویانپور با تأکید بر اینکه در حال حاضر به لحاظ توانمندی نیروی انسانی مشکلی در سازمان نداریم ولی در بخش تجهیزات کمبودها بسیار است، گفت: متأسفانه کمبود اعتبار از مشکلات اصلی و روی زمین ماندن برخی اقدام‌ها وبرطرف کردن نیازهای به‌حق نیروهای آتش‌نشان در برخورداری از تجهیزات پیشرفته وبه‌روز در انجام مأموریت‌های محوله است.

آمل دارای حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شهری است.مهر

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب