23:21:09 - چهارشنبه 11 آوریل 2018
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مهار “دلار” با پاتک غیراقتصادی
وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه بخش زیادی از عوامل موثر بر افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر غیراقتصادی بوده است، گفت: برای مبارزه با این عوامل غیراقتصادی باید از پاتک غیراقتصادی استفاده شود. یحیی آل اسحاق در مورد اقدام دولت در باره تک نرخی کردن ارز و اعلام دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان، گفت: […]

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه بخش زیادی از عوامل موثر بر افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر غیراقتصادی بوده است، گفت: برای مبارزه با این عوامل غیراقتصادی باید از پاتک غیراقتصادی استفاده شود.

یحیی آل اسحاق در مورد اقدام دولت در باره تک نرخی کردن ارز و اعلام دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان، گفت: با توجه به شرایط و اقتضائاتی که در کشور در مورد ارز پیش آمد نرخ ارز در ماه‌های اخیر و طی این مدت غیر‌اقتصادی بود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت ارز بیش از ۴۲۰۰ تومان به معنای تاثیر عوامل غیراقتصادی بر آن است، گفت: وقتی نرخ ارز براساس عوامل اقتصادی افزایش باید، با عوامل اقتصادی با آن برخورد شود و اگر نرخ ارز با دلایل غیراقتصادی افزایش یابد، باید از ابزارهای غیراقتصادی برای برخورد با آن بهره‌ گرفت.

طرح دولت در کنترل بازار ارز درست است
وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه اقدام اخیر دولت در مورد کنترل نرخ ارز اقدام درستی است، گفت: اگر افزایش قیمت ارز براثر عوامل اقتصادی اتفاق می‌افتاد، باید از بازی‌های اقتصادی برای کنترل آن استفاده می‌کرد، اما از آنجا که در این افزایش قیمت نقش عوامل غیراقتصادی خیلی پررنگ بود، حتما باید از بازی‌های متناسب با این شرایط یعنی بهره‌گیری‌ از طرح‌ها و سیاست‌ها باید استفاده می‌کرد و سیاست اخیر دولت در این رابطه سیاست مناسب است و اقدام دولت اقدام درستی بود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پاتک مبارزه با افزایش غیراقتصادی قیمت ارز باید غیراقتصادی باشد، گفت: البته این پاتک غیراقتصادی باید با چاشنی مسائل اقتصادی همراه باشد.
وی با بیان این که نرخ ارز تابع مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی است، گفت: استفاده از این فرمول ما را به ارز ۴۲۰۰ تومان می‌رساند و به عبارتی عقبه مطالعاتی و اقتصادی برای نرخ ارزی که توسط دولت اعلام شده وجود دارد، البته این نرخ با مدیریت صحیح و براساس اقتضائات زمانی با درصد بسیار اندکی قابل تغییر است.
آل اسحاق با بیان اینکه نرخ ۴۲۰۰ تومان از نظر عوامل اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا برای دلار نرخ درستی است، گفت: عوامل غیراقتصادی موثر بر قیمت ارز شامل تقاضای ارز برای قاچاق، تقاضای ارز برای خروج سرمایه، فضای روانی بازیگران حوزه ارز و سوداگران است که باید این حوزه‌ها را به تعادل درآورد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اما در کنار این مسائل تقاضای واقعی برای ارز از طریق دانشجویان خارج از کشور و مسافرین و صادرکنندگان و واردکنندگان وجود دارد که باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که ارز به راحتی در اختیار این افراد قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ورود و خروج ارز باید ثبت و ضبط شود، گفت: راه‌اندازی سامانه نیما که دولت از آن برای کنترل بازار ارز و شفافیت آن نام برده است، باید به گونه‌ای باشد که متقاضیان واقعی ارز به راحتی بتوانند ارز خود را از طریق این سامانه تهیه کنند.
آل اسحاق گفت: به محض اینکه این سامانه نیاز متقاضیان واقعی را فراهم نکند، خرید و فروش ارز به طور خودکار وارد یک بازار غیر رسمی می‌شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: راه‌اندازی سامانه نیما با مدیریت دقیق قطعا جلوی سوء استفاده کنندگان بازار ارز را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در مورد ارز رانت حاصل از مابه‌التفاوت ارز رسمی و غیررسمی و دو نرخی بودن ارز بود، گفت: این اختلاف منجر به فساد و رابطه امضاء طلایی شده است که با تک نرخی شدن ارز این گونه مسائل هم از بین می‌رود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: دلار ۴۲۰۰ تومانی ممکن است منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی و دارو شود، با توجه به اینکه دلار مبادله‌ای پیش از این ۳۵۰۰ تومان بود، بنابراین خوب است که دولت سوبسید ریالی برای این کالاها را در نظر بگیرد، تا مصرف‌کننده متضرر نشود.

سنگ‌اندازی متوهمان سودهای بادآورده برای کنترل بازار ارز
آل اسحاق گفت: جمعی که توهم سودهای بزرگ از شرایط اخیر ارز در کشور را داشته‌اند، از حوادث پیش‌آمده در یک دو روز اخیر در مورد قیمت دلار متضرر می‌شوند و به همین دلیل این افراد قطعا با عناوین مختلف با سنگ‌اندازی و ایجاد فضای ناامیدی به دنبال ایجاد نشدن سامانه نیما هستند، بنابراین لازم است که همه قوای سه گانه و رسانه‌ها دست به دست هم بدهند، تا نظام ارزی کشور سامان یابد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: عدم ساماندهی به بازار ارز منجر به کاهش ارز پولی ملی و کاهش قدرت خرید مردم و به ویژه قشر پایین جامعه می‌شود و راه‌اندازی سامانه‌ای که دولت برای کنترل بازار ارز آن را عنوان کرده می‌تواند این فضا را ساماندهی کند/فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب