22:12:54 - یکشنبه 22 اکتبر 2017
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هشت عامل موثر در سوخت و ساز بدن
اگر با مشکل کاهش وزن مواجهید، می توان احتمال داد که دچار اختلال در متابولیزم بدن شده اید. اما متابولیزم چیست و چگونه عمل می کند؟ متابولیزم به مجموعه واکنش های شیمیایی که در ارگانیسم زنده اتفاق می افتد، اطلاق می شود.در اغلب افراد میزان سوخت کالری طی روز افزایش یا کاهش می یابد، اما […]

اگر با مشکل کاهش وزن مواجهید، می توان احتمال داد که دچار اختلال در متابولیزم بدن شده اید. اما متابولیزم چیست و چگونه عمل می کند؟ متابولیزم به مجموعه واکنش های شیمیایی که در ارگانیسم زنده اتفاق می افتد، اطلاق می شود.در اغلب افراد میزان سوخت کالری طی روز افزایش یا کاهش می یابد، اما خیلی از افراد نمی دانند چگونه این امر رخ می دهد یا این که جنسیت، عادت روزانه و حتی وضعیت جسمی می تواند روی سوخت و ساز بدن تأثیر بگذارد.

میزان سوخت و ساز در زمان استراحت (RMR)
سوخت و ساز را می توان به هر نوع روند شیمیایی که در بدن رخ می دهد اطلاق کرد اما آن چه بیشتر اهمیت دارد، RMR است، یعنی میزان کالری که در زمان نداشتن فعالیت می سوزانید. برای به دست آوردن RMR از پزشک بخواهید یک تست کالری متر از شما بگیرد. در این نوع تست، میزان دی اکسید کربنی که بیرون می دهید، اندازه گیری می شود تا RMR مشخص شود.

میزان و زمان خوردن می تواند روی سوخت و ساز تأثیر بگذارد
نخوردن صبحانه یا صرف شام سنگین باعث اختلال روند سوخت و ساز بدن می شود. با بالا رفتن واکنش انسولین، فرد دچار اختلال متابولیکی می شود و میزان تراکم چربی در اطراف شکم افزایش می یابد. بنابراین هر روز صبحانه، ناهار و شام سالم مصرف کنید.

تأثیر بیماری ها در روند سوخت و ساز بدن
گاهی برخی بیماری های خاص روی سرعت سوخت انرژی تأثیر می گذارد. در بدن افرادی که دچار کم کاری تیروئید می شوند، هورمون تیروئید به اندازه کافی تولید نمی شود. در حالی که بیماری (گریوز) پرکاری اتوایمیون تیروئید به علت تولید بیش از حد هورمون تیروئید در بدن به وجود می آید و می تواند به کاهش وزن منجر شود. در این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

عضلات بیشتر یعنی متابولیزم بیشتر
هرچه عضله در بدن بیشتر باشد، سوخت و ساز کالری در بدن بیشتر خواهد بود؛ حتی در زمان استراحت. نتایج بررسی ها نشان داد ورزشکارانی که ۹ ماه به ورزش های قدرتی پرداخته بودند، افزایش ۵ درصدی RMR (یعنی سوخت و ساز بدن در زمان استراحت) داشتند.

متابولیزم سالم یعنی ذهن سالم
علاوه بر حفظ وزن، بهبود روند متابولیزم فواید دیگری نیز دارد. هورمون هایی که روی سلامت جسمی تأثیر می گذارد، در بهبود خلق و خو، میزان گرسنگی، نیاز جنسی و افزایش تحمل استرس نیز نقش دارد.

مردان دارای سوخت و ساز بالاتری هستند
مردان عضله و میزان تستوسترون بیشتری دارند که این دو مورد در افزایش سوخت کالری موثر است.

نقش ویتامین D
ویتامین D که برای استخوان بسیار مفید است، در روند سوخت و ساز و تغییر وزن نیز نقش مهمی دارد. کمبود این ویتامین نیز با خطر افزایش چاقی مفرط ارتباط دارد.

تأثیر یائسگی در روند سوخت و ساز
یائسگی توانایی بدن را در سوخت کالری کاهش می دهد. در این دوران میزان استروژن افت پیدا می کند. این امر میزان متابولیک را کاهش می دهد. علاوه بر آن می تواند باعث تراکم چربی شکمی شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب