۱۶:۱۵:۵۷ - شنبه ۷ دی ۱۳۹۸
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کدام خوراکی‌ها ضداضطراب هستند؟
نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی ضد اضطراب اظهار کرد: ویتامین‌های گروه B از جمله ب‌کمپلکس در کاهش اضطراب فرد نقش مؤثری دارند. اسید فولیک و ویتامین B ۱۲ هم در کنترل احساسات ما مؤثر هستند. او بیان کرد: مصرف همزمان ویتامین B ۶ و منیزیم تأثیر چشمگیری در […]

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی ضد اضطراب اظهار کرد: ویتامین‌های گروه B از جمله ب‌کمپلکس در کاهش اضطراب فرد نقش مؤثری دارند. اسید فولیک و ویتامین B ۱۲ هم در کنترل احساسات ما مؤثر هستند.

او بیان کرد: مصرف همزمان ویتامین B ۶ و منیزیم تأثیر چشمگیری در کاهش اضطراب دوران قاعدگی دارد. ویتامین B ۱ هم به علت نقشی که در تعادل قند خون دارد می‌تواند به کنترل اضطراب افراد کمک کند. افت قند خون در ایجاد اضطراب اشخاص مؤثر است، بنابراین ما هر چقدر بتوانیم قند خون را در طول روز ثابت‌تر نگه داریم، نوسانات روحی افراد کاهش پیدا می‌کند. ویتامین B ۳ در سنتز سروتونین نقش دارد. سروتونین ماده‌ای آرام‎‌بخش است که در مغز ترشح می‌شود، بنابراین این ویتامین به کنترل اضطراب افراد کمک می‌کند.

ویتامین‌های گروه B در چه موادی یافت می‌شوند؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تأکید کرد: از منابع غنی از ویتامین B می‌توان به سیب زمینی، نان، غلات کامل، انواع گوشت، حبوبات، جگر، جو و فرآورده‌های حاصل از آن اشاره کرد.«اینوزیتول» اسید چربی است که در ساخت غشاء سلول کاربرد دارد. این ماده ترشح کلسیم را در بدن تحریک می‌کند، بنابراین اطلاعات عصبی در سیستم اعصاب مرکزی به خوبی منتقل می‌شود و اضطراب فرد کاهش پیدا می‌کند.

جوزدانی تصریح کرد: اینوزیتول در بدن تولید می‌شود.این اسید چرب در موادی مانند جگر هم یافت می‌شود. کلسیم و منیزیم هر دو در کنترل پیام رسان‌های سیستم عصبی نقش دارند. از موادغذایی سرشار از منیزیم می‌توان به سبزی‌های تیره رنگ، غلات، حبوبات، آجیل‌ها، گوشت گوساله، مرغ، ماهی و آب قلم اشاره کرد.

او گفت: امروزه میزان منیزیم در بدن افراد کاهش پیدا کرده است که از علل این موضوع می‌توان به نداشتن تعادل و تنوع در برنامه غذایی و داشتن استرس و اضطراب زیاد اشاره کرد. اسیدهای چرب ضروری در کنترل حملات اضطرابی افراد نقش مؤثری دارند. این اسیدهای چرب در روغن ماهی و دانه‌های چیا و کتان یافت می‌شوند.

نقش کمبود ویتامین D در ابتلای افراد به اضطراب و افسردگی

او اظهار کرد: کمبود ویتامین D در ابتلای افراد به اضطراب و افسردگی بسیار مؤثر است.اشخاصی که به مشکلات کم کاری تیروئید یا غدد فوق کلیوی مبتلا هستند حتی افرادی که هورمون‌های جنسی آنها به اختلال دچار است مانند مبتلایان به قاعدگی‌های نامنظم از اضطراب دائم رنج می‌برند، زیرا نبود تعادل هورمونی موجب می‌شود که میزان کورتیزول در بدن آنها افزایش پیدا کند.

جوزدانی یادآوری کرد: کورتیزول، هورمون ضد اضطراب است که غده فوق کلیوی در زمان اضطراب، آن را ترشح می‌کند، اما افرادی که کم کاری تیروئید کنترل نشده دارند یا کسانی که به قاعدگی‌های نامنظم دچار هستند، به علت داشتن اضطراب دائم، هورمون کورتیزول نمی‌تواند اثربخشی لازم را داشته باشد، بنابراین غده فوق کلیه دیگر این هورمون را به اندازه کافی ترشح نمی‌کند و اضطراب و استرس درونی در شخص بالا می‌رود به عبارتی نوعی چرخه معکوس ایجاد می‌شود.مشرق

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب