13:33:04 - یکشنبه 1 مارس 2020
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کرونا را با مهربانی بشکنیم/ خودداری جدی از سفرهای غیرضروری
با گذشت حدود ۱۰ روز از درگیری مازندران با کرونا، این استان از کمبود اقلام بهداشتی و ضعف در برخی زیرساخت‌ها رنج می‌برد اما مردم و مسئولان معتقدند با مهربانی این ویروس را شکست می دهیم.  کرونا مهمان ناخوانده ای است که همه ایران را درگیر خود کرده، این ویروس به دلیل گسترش مسافرت و عدم رعایت نکات […]

با گذشت حدود ۱۰ روز از درگیری مازندران با کرونا، این استان از کمبود اقلام بهداشتی و ضعف در برخی زیرساخت‌ها رنج می‌برد اما مردم و مسئولان معتقدند با مهربانی این ویروس را شکست می دهیم.

 کرونا مهمان ناخوانده ای است که همه ایران را درگیر خود کرده، این ویروس به دلیل گسترش مسافرت و عدم رعایت نکات بهداشتی، در مازندران وارد فاز نگرانی شده است.

به رغم آنکه تاکید برآن شده بود که مسافران از سفرهای غیرضروری به استان مازندران پرهیز کنند اماهمچنان میزان تردد خودروهای ورودی به مازندران بیش از خروج است.

کمبود اقلام بهداشتی، تکمیل ظرفیت‌های بستری و سودجویان محتکران در کنار شیب بالای شیوع ویروس کرونا در هفته جاری، مهار کرونا را تا حدودی با مشکل مواجه کرده است.

شمار بیماران مشکوک به ویروس کرونا در مازندران به مرز ۴۰۰ نفر رسیده و به گفته مسئولان این آمار در هفته جاری افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

ماسک همچنان طلا

کمبود ماسک و اقلام بهداشتی در داروخانه‌های مختلف مازندران همچنان دیده می‌شود و شهروندان ناچارند این اقلام را یا از دستفروشان و یا از مراکز غیربهداشتی باهزینه های چندبرابری تهیه کنند.

داود دویده یک شهروند نوشهری می‌گوید: برخی مسئولان با نبستن راههای ورود و عدم قرنطینه منطقه به گسترش شیوع ویروس کرونا کمک کردند.

وی افزود: همچنین مسئولان با آگاهی از نداشتن امکانات و تجهیزات لازم، کادر پزشکی و پرستاری، تنها بیمارستان شهر را محل قرنطینه بیماران کرونایی کردند و برخی فروشندگان و سودجویان نیز با احتکار ماسک و دستکش به جان مردم رحم نمی‌کنند.

در کنار اخبارهای ناخوشایند از ضعف زیرساخت و کمبودها و احتکار ماسک و اقلام بهداشتی، پویش‌های همدلی برای عبور از کرونا مایه دلگرمی است.

کرونا با طعم مهربانی مالکان

یکی از مستأجران یک مغازه در خیابان قارن ساری می‌گوید: مالک مغازه ام که از خادمان مسجد به شمار می‌رود، با توجه به شرایط بد اقتصادی و تعطیلی چند روزه مغازه ام، در مدت تعطیلی از من اجاره نمی‌گیرد.

در حال حاضر ۳۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در مازندران بستری است و از این تعداد بیماری ۳۷ نفر تأیید شد و سه نفر نیز تاکنون فوت کرده اند و بخش عمده این بیماران در بیمارستان‌های بابل بستری هستند.

سید فرزاد جلالی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۲ بیماری مشکوک به کرونا ویروس در دو بیمارستان میناگر و شهید یحیی نژاد بابل بستری هستند و این بیماران تا بهبودی کامل در بیمارستان نگهداری و قرنطینه می‌شوند.

وی از مردم خواست تا از ملاقات بیماران و مراجعه حضوری خودداری کنند و افزود: با این کار مردم خود را در معرض آلودگی بیمارستانی قرار خواهند داد.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده علائم بیماری ابتدا با تماس با مراکز درمانی مشکلات خود را مطرح کنند تا راهنمایی شوند و سپس به پزشکان خانواده و یا کلینیک علی بن موسی الرضا (ع) مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰۰ بیمار به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند، افزود: شیب نمودار ابتلاء به بیماری کرونا در روزهای آینده صعودی خواهد بود از این رو رعایت بهداشت فردی و جمعی و پرهیز از حضور در اماکن عمومی و ترددهای غیرضروری توصیه می‌شود.

کمبود ماسک و اقلام بهداشتی در مراکز درمانی نیز از دیگر دغدغه‌های مازندران در هفته درگیری با کرونا است اما معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران تاکید کرد که این کمبودها درحال رفع شدن است.

حامد روحانی زاده با اشاره به توزیع ماسک و تجهیزات درمانی بین مراکز درمانی استان گفت: کمبود ماسک و تجهیزات درمانی برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس به سرعت در حال رفع است.

وی افزود: در حال حاضر ماسک و تجهیزات درمانی در حال توزیع است و وضعیت بهبود می‌یابد.

وی با تاکید برپرهیز از حضور در محافل عمومی برای پیشگیری از کرونا ویروس اظهار داشت: ماسک در همه شرایط پاسخگو نیست و نباید بی جهت از آن استفاده کرد.

قرارگاه پدافند زیستی مازندران نیز هر روز دو جلسه برای پایش وضعیت کرونا در مازندران برگزار می‌کند و استاندار مازندران در حاشیه آخرین جلسه که دیشب برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های نیروهای درمانی بویژه پرستاران جان برکف در خط مقدم مقابله با کروناویروس، اظهار داشت: مقرر شده کمپینی ایجاد شود و همچنین با همکاری و ورود دستگاه‌های اجرایی، کارکنان دولت به طریق اولی از زحمات و مجاهدت کادر درمانی بویژه پزشکان و پرستاران قدردانی کنند و ان شاء الله در آینده نیز حضور مدیران را در کنار خود حس خواهند کرد.

احمد حسین زادگان با اشاره به این که در هفته پیش رو در اوج شیوع بیماری هستیم، افزود: بانوان شاغل در ادارات، بانوان باردار و زنانی که کودکان زیر ۶ سال و مهدکودکی و فرزندان دبستانی دارند تسهیلاتی برای حضور بصورت دورکاری و … خواهند داشت.

استاندار افزود: دستگاه‌هایی که تراکم نیروی بالا دارند و با دورکاری کارشان انجام می‌شود و خللی در کار ارباب رجوع ایجاد نمی‌شود بررسی و اعلام کنند.

وی با اشاره به این که در بازار تصمیم گرفتیم که واحدهایی که مسائل بهداشتی و مورد تذکر را رعایت نمی‌کنند نسبت به پلمب آنها اقدام شود، گفت: در مورد قلیان سراها نیز مجدداً تاکید لازم صورت گرفته است و از مردم می‌خواهیم برای حفاظت از جان خود رعایت کنند.

استاندار ادامه داد: از مسافرین مجدداً می‌خواهیم برای سلامت خود و هم استانی‌ها با توجه به کمبود زیرساخت‌ها و امکانات از سفر غیرضرور به مازندران پرهیز کنند چرا که قطعاً به مشکل بر می‌خورند.

عبور از وضعیت زرد کرونا در مازندران با تعامل و همدلی همه بخش‌ها از جمله مشارکت مردمی قابل تحقق است تا آخرین روزهای زمستان را به بهار پیوند دهد.خبرگزاری مهر

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب