- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

آزمایش ژنتیک خانواده های دارای معلول رایگان انجام می شود

جمال باقری ظهر چهارشنبه در مراسم روز جهانی معلولان ضمن تقدیر از خانواده های دارای عضو معلول بواسطه تحمل مصائب و دشواری های نگهداری از معلولین، با بیان اینکه ۵۸ هزار و ۸۱۰ معلول در استان مازندران تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند، افزود: دو هزار و ۹۲۴ معلول تحت پوشش بهزیستی در ۶۶ مرکز روزانه خدمات دریافت می کنند که علاوه بر مستمری و یارانه ماهیانه ، کمک هزینه معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین را دریافت کرده اند.

وی سیاست کلی بهزیستی را ارائه بسته های حمایتی و فعالیت های توانبخشی برای معلولین در منزل دانست و خاطرنشان کرد: از مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی ۳۶ هزار نفر مستمری دریافت می کنند که از این تعداد هزار و ۶۳۲ معلول در ۲۶ مرکز شبانه روزی در سراسر استان  خدمات دریافت می کنند.

سرپرست بهزیستی مازندران مهمترین دغدغه معلولین را اشتغال و ایجاد فرصت های برابر در کنار دیگر افراد جامعه عنوان کرد و گفت :بر اساس ماده ۱۳ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تمامی دستگاه های دولتی موظف هستند تا ۳درصد از نیروی استخدامی خود را از میان توانمندان جامعه معلولین انتخاب کنند.

وی با اشاره به کسب رتبه های برتر کنکور توسط معلولین، تحصیل رایگان جامعه معلولین را یکی از مشوق های سازمان بهزیستی در این رابطه دانست و اظهار داشت : همچنین معلولین و توانخواهان دانشجو در دانشگاه های دولتی نیز کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهند کرد.

باقری با اشاره به حضور ورزشکاران پاراالمپیک از میان ۱۰ هزار معلول ورزشکار مازندرانی تصریح کرد: معلولان استان مازندران همواره در عرصه های ملی و بین‌المللی درخشیده اند که این موضوع ثابت می‌کند در صورت فراهم بودن بستر ها، شاهد بروز توانمندیهای آنها خواهیم بود.

باقری فعالیت های پیشگیرانه را مهمترین رویکرد بهزیستی در کاهش معلولیت ها عنوان و اذعان کرد : انواع غربالگری های بینایی،شنوایی و مشاوره های تخصصی در بهزیستی مازندران ارائه می‌شود، همچنین آزمایش ژنتیک برای تمام خانواده های دارای عضو معلول بصورت رایگان در بهزیستی انجام می‌شود.

در این مراسم از معلولان موفق در عرصه های گوناگون علمی، فرهنگی و ورزشی تقدیر بعمل آمد.مهر