- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

احتمال بروز جنگ میان دو همسایه اتمی ایران / سرنگونی ۲ جنگنده ارتش هند توسط پاکستان / اسلام آباد: دو خلبان هندی را دستگیر کردیم

در ادامه تنش میان اسلام آباد و دهلی نو، مقامات هندی از ورود سه جنگنده پاکستانی به حریم هوایی این کشور خبر دادند، در عین حال ارتش پاکستان اعلام کرده است که دو جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در کشمیر ساقط کرده است.

 

وزارت خارجه پاکستان می‌گوید دو هواپیمای هندی را در حریم هوایی پاکستان زده و دو خلبان هندی را دستگیر کرده است.

به گزارش پیام آمارد به نقل از انتخاب: به گفته یک سخنگوی ارتش پاکستان یکی از این هواپیماها در داخل خاک پاکستان افتاده و خلبان آن دستگیر شده است.

هند هنوز این موضوع را تایید نکرده است؛ اگرچه گفته است که یک هواپیمای پاکستانی را مورد هدف قرار داده است.

پاکستان پیشتر گفته بود که در اقدامی تلافی‌جویانه علیه نفوذ جنگنده های هندی به داخل خاک این کشور در روز سه‌شنبه (۲۶ فوریه – هفتم اسفند) در منطقه بالاکوت، به اهداف هندی حمله کرده است.

اسلام‌آباد گفته بود که به این نفوذ جنگنده های هند به مناطقی در داخل خاک پاکستان پاسخ خواهد داد. دولت پاکستان که با خشم عمومی علیه حمله جنگنده‌های هند روبروست تاکید کرد که حق انتخاب “زمان و مکان” این پاسخ را برای خود محفوظ می‌دارد.

روز سه‌شنبه (۲۶ فوریه – هفتم اسفند) هند اعلام کرد مواضع پیکارجویان کشمیری که “در داخل خاک پاکستان” در منطقه “بالاکوت” مستقر بوده‌اند را هدف حمله هوایی قرار داده است.

به گفته مقامات هندی این حمله علیه نیروهای “جیش محمد” بوده است که مسئولیت حمله انتحاری ۱۵ فوریه در کشمیر تحت کنترل هند را برعهده گرفته است.

در طول ۷۰ سالی که از استقلال هند و پاکستان می گذرد، دو کشور سه نوبت با هم جنگیده‌اند (حتی می‌توان گفت چهار بار، چون آخرین باری که هند و پاکستان در سال ۱۹۹۹ در جنگ با یکدیگر درگیر شدند به طور رسمی اعلام جنگ نکردند).

آتش زیر خاکستر در روابط هند و پاکستان یکی از پایدارترین کانون های خطر بالقوه ژئوپولیتیک جهان محسوب می‌شود. این امر سبب شده که دو کشور به تولید تسلیحات هسته ای متوسل شوند- به همین جهت رویارویی نگران کننده در جنوب آسیا بیشتر از یک مناقشه منطقه ای بوده و حامل خطر گسترده تری است.

کشمیر محور اصلی اختلافات این دو کشور است و دو جنگ تمام عیار بین این دو همسایه بر سر کشمیر بوده است که هریک ادعای مالکیت بر سر آن را دارند. به دنبال جنگ سال ۱۹۷۱ یک خط مرزی “دی فاکتو” موسوم به خط کنترل این منطقه را بین دو کشور جدا می‌کند.