- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

اردوغان: خرید اس۴۰۰ نهایی شده و راه بازگشتی نیست

اردوغان با اشاره به توافق خرید سیستم دفاع موشکی اس۴۰۰ از روسیه گفت: موضوع خرید سیستم موشکی اس-۴۰۰ را حل کردیم. دیگر راه بازگشتی نیست. با روس‌ها بر سر تولید مشترک این سیستم به توافق رسیدیم. شاید پس از اس-۴۰۰، تولید مشترک سیستم موشکی اس-۵۰۰ را نیز آغاز کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه‌های تلویزیونی «۲۴ TV» و «TV ۳۶۰» گفت: آنکارا توافق خرید سستم دفاعی اس ۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده و مساله اس۴۰۰‌ها نهایی شده است معاهده‌ای با روس‌ها امضا شده و تولید مشترک آغاز خواهد شد.

وی همچنین از کار بر روی اس ۵۰۰، نسل بعدی این سیستم‌ها خبر داد.

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر تداوم مبارزه با گروهای تروریستی اظهار داشت: ضربه‌هایی به گروه‌ تروریستی پ.ک.ک در داخل و خارج مرزهای خود وارد کرده‌ایم که در تاریخ بی‌سابقه است. قدرت آنها در کوه‌ها و شهرها بشدت تضعیف شده است. ترکیه به عملیات ضدتروریستی خود تا نابودی آخرین تهدید تروریستی علیه کشور ادامه خواهد داد. در حال حاضر شاهد افزایش تروریست‌هایی هستیم که خود را تسلیم می‌کنند عضویت در پ.ک.ک به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

وی با این قول که ترکیه عملیات جدیدی برای ریشه‌کنی تروریسم انجام خواهد داد گفت: ترکیه این ریشه‌ها را بدون در نظر گرفتن اینکه از کدام کشور باشند خشک خواهد کرد.اگر از سوریه بیایند یا عراق فرقی ندارد نابود خواهند شد، همان طور که کریدور تروریستی در سوریه را نابود کردیم، در برخورد با اتفاقات جدید مشابه آن نیز به همین شکل عمل خواهیم کرد.

اردوغان با اظهار این نکته که آمریکا خواهان عدم هدف‌گیری کردها شده تاکید کرد که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره استفاده از تعابیر اشتباه هشدار داده است. او گفت: به ترامپ گفتم تا زمانیکه این تعابیر را استفاده می‌کنید اشتباه خواهید کرد. درگیری ما با گروه تروریستی پ.ک.ک است نه برادران کردمان. در میان گروه‌ تروریستی کرد، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی نیز وجود دارد تروریست‌های داعش از سراسر جهان هستند. ترکیه هر آنکس را که به سمت سربازانش هدف‌گیری کند هدف قرار خواهد داد حال از هر ملیتی باشند.

وی با اشاره به بازگشت بیش از ۳۱۰ هزار سوری به کشورشان در جرابلس، اعزاز ، عفرین و الباب گفت: در این مناطق تحت کنترل ترکیه صلح آزادی و دموکراسی برقرار شده است. به رغم برخی مناقشات ترکیه و روسیه در جنگ با ترور در شهرهای ادلب و عفرین سوریه همکاری دارند.

اردوغان گفت که برای اولین بار تشکیل منطقه امن سوریه را به باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشنهاد کرده بود . به گفته وی این منطقه امن باید تحت کنترل ترکیه و نه هیچ کشور دیگری باشد. چرا که امکان حمله از سوریه در هر زمان ممکن است.

اردوغان با بیان اینکه روند خروج آمریکا از سوریه را از نزدیک تحت نظر داریم گفت هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است.
وی گفت: بگذارید بگویم آمریکایی‌ها چه کاری انجام خواهند داد، آنها کنترل منطقه را به نیروهای (ی پ. گ) نیروهای مدافع خلق کرد و اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) خواهند داد این برای ترکیه قابل پذیرش نیست.

اردوغان با بیان اینکه روند خروج آمریکا از سوریه را از نزدیک تحت نظر داریم گفت هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است.
وی با هشدار به آمریکا درباره مسلح کردن تروریست‌ها در سوریه گفت که ترکیه با همین مشکل در عراق روبرو است و سلاح‌هایی همچنان در دست گروه پ.ک.ک باقی مانده است. اگر آمریکا بخواهد سلاح‌هایش را از سوریه خارج کند می‌تواند؛ اموال خودشان است اما اگر نخواهند می‌توانند آنها را به ترکیه بدهند. می‌توانیم برای خرید آنها مذاکره کنیم اما این سلاح‌ها نباید به تروریست‌ها داده شود.

منبع:ایسنا