- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

استانی شدن انتخابات گامی بسوی تقویت شوراهای اسلامی

475845754545454.jpg

بی شک تحرک و فعالیت شوراهای شهر و روستا همراه با کارکرد نظارتی و تصمیم سازی در حوزه های مدیریت عمرانی و اجتماعی شهرها و روستاها ، بار فعلی مسئولیت های غیررسمی از دوش نمایندگان برداشته خواهد شد. در شرایط کنونی نمایندگان مجلس بجای تمرکز بر سیاست های کلان کشور…

 

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با ۱۷۰ امضاء که از سوی نمایندگان مجلس نهم در حال بررسی میباشد، این اقدام نمایندگان گامی موثر در تقویت نهاد قانونگذاری کشور و گامی مهم در تقویت شوراهای اسلامی شهر و روستا است.
سالهاست که انتخابات مجلس شورای اسلامی در قالب حوزه های انتخاباتی (شهرستانی) برگزار می شود و با توجه به کارکرد این نوع انتخابات، آسیب ها و نقاط ضعف آن طی مراحل مختلف اجرائی نمایان شده است هر چند این طرح می بایستی زودتر از زمان فعلی ارائه می شد اما به مصداق ضرب المثل معروف که می گوید(( جلوی ضرر را هر وقت بگیری سود است.)) این اقدام نیز در شرایط فعلی می تواند پاسخگو باشد .
یکی از موضوعاتی که طی سالهای گذشته تاکنون در حوزه فعالیت شوراهای شهر در روستا مطرح بوده حوزه اختیارات و ظرفیت های این نهاد قانونی است نهادی که با آراء مستقیم مردم در سطح روستاها ، بخش، شهر و شهرستان دارای جایگاه تصمیم سازی می باشد. اما بدلیل جدی نگرفتن آن از سوی دستگاههای دولتی و گاهاً عدم توجه خود اعضای شورا نتوانست آنگونه که باید در امور مرتبط کارنامه موفقی ارائه نماید سالها است که تصمیمات و برنامه های شوراهای شهر و روستا که می توانست گره گشای مشکلات حوزه های انتخابیه باشد بدلیل اهمال و بی اعتنائی دچار بایکوت و انباشت در آرشیوها شده است. استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نوید بخش تحرک و پویائی شوراهای شهر و روستا هست.
بی شک تحرک و فعالیت شوراهای شهر و روستا همراه با کارکرد نظارتی و تصمیم سازی در حوزه های مدیریت عمرانی و اجتماعی شهرها و روستاها ، بار فعلی مسئولیت های غیررسمی از دوش نمایندگان برداشته خواهد شد. در شرایط کنونی نمایندگان مجلس بجای تمرکز بر سیاست های کلان کشور، ارائه طرح و برنامه بلند مدت و میان مدت ، قانونگذاری و نظارت بر فعالیتهای دولت ها ، متاسفانه به امور سطحی ، منطقه ای و محدود در حوزه های انتخابیه می پردازند و از طرفی با حضور در برنامه ها، مراسم و جلسات مختلف با هدف حفظ آراء یا جلب نظر رای دهندگان ، فرصت های طلائی خدمت در عرصه قانوگذاری و نظارت عالی را از دست می دهند.
در حالی که پیگیری مسائل و مشکلات شهری و روستائی و مطالبات مردم در حوزه های انتخابیه شهرستانی از ابتدائی ترین امور مرتبط با شوراهای شهر و روستا می باشد و نیازی به ورود نمایندگان مجلس در این حوزه ها نیست .
شاید یکی از دلایل مخالفتها و نقدها به استانی شدن انتخابات مجلس بحث کاهش مشارکت مردم باشد در حالی که این چنین نخواهد بود چرا که برای نمونه باید عرض کنیم که انتخابات خبرگان رهبری در سطح استانی برگزار می گردد در طی این چند دوره مردم مشارکت خوبی داشتند و هیچگاه در طول انتخابات خبرگان سطح مشارکت از ۵۰ درصد کاهش نیافته است.
به هر حال تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مزایا و برتری های زیادی دارد، که به صورت فهرست وار اشاره می شود:
۱ – حضور افراد نخبه و اثرگذار در جایگاه قانونگذاری قوه مقننه وارتقای سطح تصمیم سازی در مجلس
۲- تمرکز نمایندگان بر بحث قانونگذاری و نظارت دقیق تر و عمیق تر بر فعالیت دولت ها
۳- تقویت و پویائی فعالیت شوراهای اسلامی شهرها و روستاها
۴- کاهش حجم تبلیغات سرسام آور ایام انتخابات
۵- استفاده از ظرفیتهای رسانه ای استانی(صداو سیما) و کاهش تبلیغات چاپی و کاغذی
۶- کاهش هزینه های رفت و آمد نمایندگان به حوزه های انتخابیه
۷- کاهش مراجعات مردمی و بدنبال آن هزینه های راه اندازی دفاتر نمایندگان
۸- رفع اختلافات قومی و قبیله ای در ایام انتخابات
۹- کاهش دخالت های نمایندگان در انتخاب مدیران و مسئولان شهری و شهرستانی
۱۰- کاهش اختلافات نمایندگان با وزرا در عزل و نصب ها و طرح سوال بابت این مسایل در کمیسونهای مجلس و موارد دیگر…
امید است با تصویب این طرح مهم در جهت فعال سازی بهتر نهاد قانونگذاری کشور شاهد مجالس قوی و منسجم و اثرگذار باشیم.
داود عزتی
فعال رسانه ای مازندران