- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

اعتبارات صداوسیما سال‌۹۸ چقدر است؟

سازمان برنامه و بودجه در جوابیه‌ای مجدد به گزارش سایت «انتخاب» درباره بودجه سال ۹۸، مواردی را مطرح کرده که البته خود ابهامات تازه‌ای را به وجود می‌آورد.

در جوابیه سازمان برنامه و بودجه آمده است:

رشد پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برای سازمان صدا وسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا ناشی از افزایش حقوق و مزایای تصریح شده در بخشنامه بودجه بوده و هیچ رشدی بابت انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های این دو دستگاه اجرائی منظور نشده است.

از این‌رو برای در نظر گرفتن رشد اعتبارات حقوق و مزایای پرسنلی برای سازمان صدا و سیما بر اساس بخشنامه بودجه، ۸۸۵ میلیارد ریال ذیل جدول ۷ لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبار ردیف ۳۳‏-۵۳۰۰۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ (اعتبارات موضوع افزایش پوشش استانی، توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، مستند و فیلمها، سریال‌های فاخر و تولید بازی‌های رایان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) به میزان ۸.۷۵۰ میلیارد ریال نیز حذف شده و بالتبع این اعتبار از سر جمع اعتبارات دریافتی سال ۱۳۹۸ آن سازمان کاسته خواهد شد.

با عنایت به مراتب فوق، تفاوت رشد (رشد ۵ درصدی اعتبار هزینه‌ای سازمان صدا و سیما و ۱ درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، صرفا به دلیل تفاوت سهم اعتبار حقوق و مزایا در سرجمع اعتبارات ردیف اصلی قانون بوده و چنانچه به مجموع اعتبارت ردیف اصلی و متفرقه سازمان صدا و سیما توجه شود، اعتبار آن سازمان در لایحه سال ۱۳۹۸ (۱۹.۸۸۵ میلیارد ریال) نسبت به قانون سال ۱۳۹۷ (۲۷.۵۱۴ میلیارد ریال) با رشد منفی حدود ۲۸ درصد (۲۸%‏-) مواجه می‌باشد.

توضیحات انتخاب
یک – جوابیه سازمان برنامه به طور خلاصه می‌گوید اعتبارات سازمان صداوسیما ۲۸ درصد کاهش یافته، اما به دلیل افزایش حقوق کارکنانش، مجموع بودجه بیشتر شده. این موضوع توجیه کننده و دلیلی برای افزایش بودجه نیست. از زاویه نگاه افکار عمومی، رقم نهایی بودجه اختصاص یافته اهمیت دارد نه جزییات آن؛ بنابراین این واقعیت که بودجه صداوسیما افزایش یافته، قابل کتمان نیست.

دو – جوابیه مذکور مشخص نمی‌کند چرا بودجه سازمانی مانند صداوسیما افزایصداوسیماآن هم در حالی که به دلیل شرایط تحریمی، نهاد‌های اثرگذار دیگری با کاهش بودجه مواجه شده اند.

سوم – ابهام جدیدی که جوابیه مذکور ایجاد می‌کند آن است که آیا بودجه صداوسیما که به گفته سازمان برنامه و بودجه با کاهش ۲۸ درصدی مواجه شده، با احتساب «رقم نجومی ارزی» برای این سازمان در نظر گرفته شده یا بدون آن؟

چهار – بد نیست برای شفاف سازی بیشتر نزد افکار عمومی، مشخص شود کل اعتبارات سازمان صدا و سیما از محل جاری و سرمایه‌ای و تملک دارایی‌ها و نیز درآمد‌های اختصاصی و نیز درآمد-هزینه‌ای خود در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ چقدر بوده است.