- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

اهداف تور آسیایی ترامپ

دونالد ترامپ در تور آسیایی ۱۳ روزه خود در اولین ایستگاه به ژاپن رسید. او در اولین سخنرانی رسمی خود در پایگاه مشترک نظامی ژاپن و آمریکا، کره‌شمالی را مورد خطاب قرار داد و گفت که نیروی نظامی آمریکا قوی‌تر از همیشه در صحنه حضور دارد. او در دو هفته آینده، علاوه‌بر نخست‌وزیر ژاپن با مون‌جه‌این رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین، جان‌دای‌کوانگ رئیس‌جمهوری ویتنام و رودریگو دوترته رئیس‌جمهوری فیلیپین و شماری دیگر از مقام‌های ارشد آسیایی دیدار می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در اواخر روز شنبه واشنگتن را به مقصد آسیا ترک کرد و به اولین ایستگاه تور آسیایی خود که ۱۳ روز به طول می‌انجامد، رسید. به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ توانست با تور آسیایی خود از کوه صعب‌العبوری که در برابر وی در داخل قرار گرفته بود برای مدت کوتاهی فرار کند.

ترامپ اخیرا در داخل با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است. بازرس مولر نتیجه تحقیقات خود را به دستگاه قضایی این کشور ارائه داده و پای برخی افراد داخلی کاخ سفید، از جمله جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ به پرونده رسوایی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا باز شده است. ترامپ درحالی وارد ژاپن شده است که از سخنرانی‌های آتشین وی در مورد کره‌شمالی خبری نبود و سعی کرد که در نخستین روز از سفر خود سخنانی ملایم بر زبان براند. او در اولین سخنرانی رسمی خود که در پایگاه مشترک نظامی ژاپن و آمریکا ابراز شد، به‌طور غیرمستقیم به کره‌شمالی پیام خود را فرستاد و گفت که نیروی نظامی آمریکا قوی‌تر از همیشه در صحنه حضور دارد. رویترز نیز در گزارش خود نوشت: هواپیمای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا صبح روز یکشنبه در پایگاه هوایی ایالات‌متحده در توکیو، پایتخت ژاپن به زمین نشست. در جریان سفر هشت‌ساعته‌ای که از هاوایی به توکیو انجام شد، دونالد ترامپ به خبرنگاران همراه خود گفت که انتظار می‌رود با ولادیمیر پوتین دیدار کند.

او طی نزدیک به دو هفته آینده، علاوه بر نخست‌وزیر ژاپن با مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، جان دای کوانگ، رئیس‌جمهوری ویتنام و رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین و شماری دیگر از مقام‌های ارشد آسیایی در جریان نشست‌های پیش‌رو دیدار می‌کند. بنا بر گزارش‌ها یکی از مهم‌ترین محورهای سفر ترامپ، بحران شبه‌جزیره کره و عملکرد نظامی و اتمی کره‌شمالی خواهد بود. رئیس‌جمهوری آمریکا خود در ارتباط با دیدار احتمالی با رئیس‌جمهوری روسیه به این موضوع اشاره کرده و گفته است: «ما می‌خواهیم تا پوتین به ما در جریان کره‌شمالی کمک کند و در این خصوص ما با رهبران زیادی دیدار خواهیم کرد.»

ترامپ تاکید کرده است که پیونگ‌یانگ مشکل بزرگی برای ایالات‌متحده و دیگر کشورهای جهان است و ما می‌خواهیم این مشکل حل شود. دونالد ترامپ و همسرش ملانیا، در پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو، با شماری از ۵۰ هزار نیروی نظامی ایالات‌متحده، مستقر در ژاپن نیز دیدار کردند. علاوه بر ژاپن، کره‌جنوبی نیز از دیگر کشورهای اصلی‌ شرق آسیا است که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند.

هر دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن، سالانه مانورها و تمرین‌های مشترک نظامی نیز با آمریکا برگزار می‌کنند. این مانور‌ها خود موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در ماه‌های اخیر پس از بالا گرفتن تنش‌های ناشی از آزمایش‌های موشک‌های دوربرد و نیز شـشمین آزمایش هسته‌ای در کره‌شمالی است. چین و روسیه خواستار تعلیق مانور‌ها در برابر تعلیق آزمایش‌های پیونگ‌یانگ هستند؛ آنچه نه با موافقت دولت پیشین آمریکا همراه شد و نه تاکنون با موافقت دولت فعلی. دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در پایگاه یوکوتا اظهار کرد: «ژاپن یک شریک ارزشمند و هم‌پیمانی حیاتی برای ایالات‌متحده است.»

او همچنین تصریح کرد: «شوالیه‌های شجاع ما مهم‌ترین امید مردم آمریکا، ژاپن و مردم سراسر دنیا علیه تهدیدهای فعلی هستند.» او خطاب به سربازان مستقر در ژاپن گفت: شما بزرگ‌ترین امید مردمی هستید که دوست دارند در دنیای آزاد و هماهنگ زندگی کنند. شما بزرگترین تهدید علیه جباران و دیکتاتورهایی هستید که در پی طعمه قرار دادن مردم بی‌گناه هستند.» برخی کارشناسان می‌گویند که ترامپ عکس گفته‌های خود در زمان انتخابات حرکت می‌کند. او زمانی مدعی شده بود که کشورهای شرق آسیا باید هزینه حضور نیروهای آمریکایی را بپردازند اما با بالاگرفتن تنش‌ها بین کره‌شمالی و آمریکا، ژاپن و آمریکا بیش از پیش به هم نزدیک شده‌اند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن خود از جمله حامیان سیاست‌های سختگیرانه دولت فعلی آمریکا علیه پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود. آبه و ترامپ که هر دو به گلف علاقه‌مند هستند، به همراه هیدکی ماتسو‌یاما، یکی از برترین گلف‌بازان جهان که اهل ژاپن است، به بازی گلف نیز پرداختند تا بیش از پیش اتحاد خود را اعلام کنند.

آبه حتی کلاه گلفی به ترامپ هدیه داد که بر روی آن نوشته شده بود: «ترامپ و آبه ائتلافی محکم‌تر از همیشه می‌سازند.» به گفته کارشناسان، نخستین توقف ترامپ در ژاپن در جریان تور ۱۳ روزه‌اش به آسیا فرصتی است برای تاکید بر ائتلاف واشنگتن با ژاپن و اطمینان دادن مجدد به متحدان آمریکا دربرابر تهدیدات کره‌شمالی.

مانور هوایی روز پنج‌شنبه بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره کره که درست پیش از ورود ترامپ به ژاپن صورت گرفت، تاکید دارد که مسائل دفاعی و امنیت منطقه‌ای در راس برنامه سفر ترامپ قرار خواهد داشت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ترامپ از هر فرصتی استفاده خواهد کرد تا مجددا بر لزوم تضمین امنیت پایدار این منطقه تاکید و به تهدید کره‌شمالی اشاره کند.

از سوی دیگر کارشناسان تاکید کردند که انتظار دارند این سفر ترامپ عمدتا نمادین، نشانه‌ای از همبستگی با ژاپن و تاکید بر همکاری‌های دوجانبه به منظور دفاع در برابر کره‌شمالی باشد. آنها همچنین انتظار دارند که شینزو آبه از این فرصت برای جلب حمایت ترامپ درخصوص مساله مناقشات قلمروی چندجانبه با پکن در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی استفاده کند.
چرا ژاپن موشک‌های پیونگ‌یانگ را ساقط نکرد؟

درحالی‌که ترامپ و آبه با حضور در باشگاه گلف اتحاد خود را به رخ پیونگ‌یانگ کشیدند، اما یک اظهارنظر ترامپ درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شکالی جنجالی شده است. به گزارش خبرگزاری کیودو، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است: ژاپن باید موشک‌های کره‌شمالی را که از فراز آسمان خود عبور کرد، پیش از آنکه در اقیانوس آرام فرود آید، ساقط می‌کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان نخستین روز سفر خود در ژاپن درحالی این مساله را مطرح کرده که اختلاف‌نظرهایی همچنان درباره مساله موشکی و اتمی کره‌شمالی وجود دارد.

در این راستا قرار است که رهبران دو کشور ژاپن و ایالات‌متحده درباره تهدیدهای تسلیحات اتمی و موشکی کره‌شمالی مذاکره کنند. منابع مطلع دیپلماتیک اعلام کردند: ترامپ تصمیم ژاپن را در ساقط نکردن موشک‌های کره‌شمالی که از فراز ژاپن به سمت اقیانوس آرام عبور کردند، زیر سوال برد.

این منابع همچنین افزودند که رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که نمی‌تواند علت عدم واکنش مناسب از سوی ژاپن و ساقط شدن موشک‌ها توسط کشور مبارزان سامورایی را درک کند. کره‌شمالی موشک‌های بالستیک خود را در ۲۹ اوت و ۱۵ سپتامبر سال‌جاری میلادی در حالی شلیک کرد که این موشک‌ها از حریم هوایی هوکایدو عبور کرده و سپس در اقیانوس آرام افتادند. ارتفاع و سرعت موشک‌ها به گونه‌ای بود که منهدم کردن آنها حین پرواز از سوی ژاپن امکان‌پذیر نبود و اگر این مساله با شکست روبه‌رو می‌شد، برای ژاپن شرم‌آور و باعث خوشحالی کره‌شمالی می‌شد.
سفر به کره‌جنوبی

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، مقام دیگری که ترامپ به دیدار او خواهد رفت و رهبری یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا را برعهده دارد، از جمله چهره‌های سیاسی‌ است که خواستار استفاده حداکثری از روش‌های دیپلماتیک شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی سیاست‌های مون را «ضعیف» توصیف کرده بود که خود با واکنش‌هایی انتقادی از سوی شماری از سیاستمداران در سئول روبه‌رو شده بود. درحالی‌که کره‌جنوبی و آمریکا بارها مانور نظامی داشتند اما رئیس‌جمهوری جدید کره‌جنوبی معتقد است که تنها راه عبور از این بحران استفاده از ابزارهای دیپلماتیک است.

دنیای اقتصاد