- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

بارندگی، سیلاب و خسارتی که جبرانش عزم ملی می خواهد

به گزارش پیام آمارد به نقل ازایرنا، بارش هایی را که مسئولان هواشناسی هشدار آن را داده بودند ولی هیچ کس فکر نمی کرد این رحمت الهی این مقدار خسارت برجای بگذارد، بارش بارانی که بی رودخانه های لرستان را تا چهار هزار ۶۰۰ مترمکعب افزایش داد میزانی که در ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه بود.
با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت بارش باران سیلاب و روان آب هایی راه انداخت که موجب آبگرفتگی معابر و راه های ارتباطی روستاها و شهرها شد.
در شهرستان بروجرد ۱۶ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفت و برخی خیابانها و محلات این شهر و شهر اشترینان دچار آبگرفتگی شدید شدند.
راه های روستایی مسدود و برخی از پلها و ابنیه تخریب شدند و به تاسیسات آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب شهری و روستایی خساراتی وارد کرد.
در روستای اصغر آباد بخش اشترینان ۶۳ راس دام سبک در زیر آوار تلف شدند و خسارات فراوانی به بخش کشاورزی شهرستان بروجرد وارد شد که در برآورد خساراتها بیشترین خسارت مربوط به بخش کشاورزی است.
دشت سیلاخور را آب فرا گرفت و بسیاری از مزارع پرورش ماهی دچار خسارت شد.
در این میان که سیلاب خساراتی به دشت بزرگ سیلاخور وارد کرد، تالاب بیشه دالان با در آغوش گرفتن حجم بالایی از سیلاب نجاتبخش روستاهای پایین دست خود شد و با احیا این تلاب پرندگان مهاجر بار دیگر به تالاب بیشه دالان مهاجرت کردند.
با توجه به اینکه حجم خسارات سیلاب در بروجرد کمتر از شهرهای دیگر لرستان مانند پلدختر، معمولان و خرم آباد بود ولی خساراتی به زیر ساختهای شهرستان وارد کرد که باید جبران شود.
معاون عمرانی فرماندار بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیلاب در شهرستان بروجرد ۲هزارو ۱۴۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، راه، تاسیسات آب، برق و گاز، آثار تاریخی، واحدهای مسکونی روستایی و شهری خسارت وارد کرد.
مسعود فلاح افزود: بیشترین خسارت سیلاب در شهرستان بروجرد به بخش کشاورزی و دامپروری بود.
وی اظهار داشت: سیلاب در شهرستان بروجرد ۷۱۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است.
معاون عمرانی فرماندار بروجرد بیان کرد: شهرداری بروجرد نیز در اثر سیلاب ۶۹۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.
فلاح افزود: راهها و پلها و ابنیه فنی و میراث فرهنگی شهرستان بروجرد در اثر سیلاب ۲۹۰ میلیارد ریال خسارت دیده اند.
وی بیان کرد: شرکت های آب و فاضلاب روستایی و شهری و برق و گاز و امور آب شهرستان بروجرد نیز در اثر سیلاب ۱۱۵ میلیارد ریال خسارت دیده اند.
معاون عمرانی فرمانداری بروجرد افزود: در جریان سیل اخیر ۲ هزار و ۵۵ واحد مسکونی روستایی و شهری خسارت دیده اند که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند که از این تعداد ۴۵۵ واحد مسکونی در شهر و یک هزار و ۶۰۰ واحد در روستاها هستند.
در اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات ۱۳ فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد – پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.