- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

با پوکی استخوان چه کنیم؟

پوکی استخوان یا استئوپروز (Osteoporosis) بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. زمانی که شما دچار پوکی استخوان هستید، با افتادن های عادی و یا ضربه های معمولی و یا در مراحل شدید حتی با یک سرفه ممکن است استخوان های شما بشکند. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان معمولا در لگن، مچ دست و ستون فقرات رخ می دهد.

استخوان بافتی زنده در بدن بوده که دائما جذب و جایگزین می شود. پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر نمی باشد.

پوکی استخوان در زنان و مردان و همه نژادهای مختلف انسان ها را رخ میدهد با این حال افراد سفید پوست و زنان آسیایی (بخصوص زنان بعد از سن یائسگی) در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند.

دلایل ابتلا به پوکی استخوان و افراد در خطر پوکی استخوان
پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر نمی باشد، در این حالت تراکم استخوان شما کاهش یافته و شما دچار پوکی استخوان می شوید.

عواملی که در ابتلا به این بیماری نقش ایفا می کنند، شامل پنج دسته خطرات و عوامل تغییر ناپذیر، سطح هورمونی، عوامل تغذیه ای، مصرف داروهای استروئیدی و سایر دارو ها و سبک زندگی می شوند.

پوکی استخوان بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده

خطرات و عوامل تغییر ناپذیر و پوکی استخوان
· جنسیت: زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند.
· سن: افراد مسن بیشتر از دیگران در خطر این بیماری می باشند.
· نژاد: افراد سفیدپوست و همچنین آسیایی ها در خطر بیشتری قرار دارند.
· سابقه خانوادگی: ابتلا پدر و مادر و خواهر و بردار به پوکی استخوان خطر ابتلای شما را نیز افازیش می دهد.
· جثه: افرادی که جثه کوچکی دارند در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار دارند، چراکه ممکن است ساخت استخوان در این افراد کم تر باشد.

پوکی استخوان چیست, علائم پوکی استخوان
پوکی استخوان سالخوردگی عموما پس از ۷۰ سالگی بوجود می آید

انواع پوکی استخوان شامل موارد زیر است
پوکی استخوان نوع ۱ ( پوکی استخوان بعد از یائسگی):
این نوع پوکی استخوان عموما در بین زنان و پس از یائسگی در زمانی که میزان استروژن بدن به شدت کاهش پیدا می کند، بوجود می آید. در این وضعیت استخوان مواد خود را از دست می دهد.

پوکی استخوان نوع ۲ ( پوکی استخوان سالخوردگی):
عموما پس از ۷۰ سالگی بوجود می آید و در زنان دو برابر مردان اتفاق می افتد. پوکی استخوان نوع ۲ شامل نازک شدن استخوان ترابکولار ( استخوان اسفنجی شکل داخل استخوان سخت کوریتکال) و استخوان سخت کورتیکال سفت می شود. عموما این فرآیند منجر به شکستگی استخوان های مهره و کف
معمول ترین شکستگی استخوان در پوکی استخوان شکستن استخوان ستون فقرات است

علایم پوکی استخوان
پوکی استخوان معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و علایم آن کم کم یعد از اینکه بیماری پیشرفت کرد خود را نشان می دهند، بعضی از علایم شایع شامل:
ο درد مفاصل
ο مشکل در ایستادن
ο مشکل در راست نشستن
ο کوتاه شدن قد در گذر زمان
ο آسان شکستگن استخوان با ضربات کم شدت

هرچند پوکی استخوان بخودی خود دردناک نبوده، اما شکستن استخوان در اثر پوکی استخوان دردناک می باشد، معمول ترین شکستگی استخوان در این بیماری شکستن استخوان های ستون فقرات می باشد.

پوکی استخوان در زنان
زنان نسبت به مردان بیشتر به پوکی استخوان دچار می شوند، زیرا تغییرات هورمونی که در یائسگی بوجود می آید مستقیما بر تراکم استخوان تاثیرگذار است. هورمون زنانه استروژن برای استخوان های سالم بسیار ضروری است.

پس از یائسگی (وقتی دوره قاعدگی متوقف می شود)، سطح استروژن کاهش پیدا میکند. این مساله منجر به کاهش سریع تراکم استخوان می شود. زنان در صورت داشتن موارد زیر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند:

– یائسگی زودتر از موعد ( قبل از ۴۵ سالگی)

– عمل برداشتن رحم قبل از ۴۵ سالگی، مخصوصا وقتی تخمدان ها نیز برداشته شوند.

– نداشتن قاعدگی برای بیش از شش ماه در نتیجه ورزش بیش از حد یا غذا خوردن بیش از حد/بیتوته