- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

تکمیل ۸۰ درصد خودروهای ناقص طی یکماه آینده

قائم مقام سایپا با بیان اینکه ۸۰ درصد خودروهای ناقص طی یکماه آینده وارد بازار می‌شود، گفت: آندسته از قطعات خودرو که واردات آنها با محدودیت مواجه شده را طی شش ماه آینده در داخل تولید می کنیم.

 علیرضا بادکوبه ای در یک نشست خبری اعلام کرد ظرف یک ماه آینده ۸۰ درصد خودروهای ناقص پس از تکمیل وارد بازار می‌شود.

وی اظهار داشت: از تیرماه سال گذشته که با آغاز تحریم‌ها، تیراژ تولید محصولات سایپا به ماهانه کمتر از ۴۰ هزار دستگاه رسید، تا اردیبهشت ماه امسال این روند ادامه داشت و اردیبهشت امسال موفق شدیم به تولید ۴۲ هزار و ۸۵۱ دستگاه انواع محصولات سایپا دست یابیم. در سه چهار ماه گذشته با تمهیداتی که در این شرکت اندیشیده شد، تعداد تولیدات ما در حال بازگشت به مدار قبلی است و قرار است برای محصولاتی که بخش اعظم قطعات آنها وارداتی است، محصولات جدید جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه در گردش ما به دلیل افزایش نهاده‌های تولید و همچنین افزایش نرخ ارز، کاهش یافته بود که با کمک دولت و مجلس، سرمایه در گردش که در سال ۹۷ کاهشی بود را از طریق تسهیلات بانکی و انتشار اوراق با موافقت سازمان بورس جبران کردیم. همچنین قیمت مواد اولیه نیز در سال گذشته افزایشی بود که با تمهیدات جدید توانستیم با منابع جدید، به موقع مواد اولیه شرکت‌های زیرمجموعه را تأمین کنیم.

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور اقتصادی و مالی افزود: همچنین در سال گذشته با افزایش شدید تقاضا برای خرید خودرو روبرو شدیم که با اعمال محدودیت‌هایی مانند ارائه کد ملی و سن بالای ۱۸ سال برای خریداران، توانستیم سفته‌بازی در بازار را کنترل کنیم.

به گفته بادکوبه‌ای، در انتهای سال گذشته بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی، قرار شد برای سایپا ۲,۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود که این رقم جذب شد. همچنین ۱,۱۰۰ میلیارد تومان نیز با موافقت سازمان بورس، انتشار اوراق مشارکت را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان آن جذب شده و تا یک ماه آینده ۴۰۰ میلیارد مابقی به شرکت تخصیص داده می‌شود.

وی درباره واگذاری سهام سایپا متعلق به دولت در بازار سرمایه گفت: در این خصوص سهامدار شرکت باید ورود کند که در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران است.

تولید قطعات‌های تک در داخل کشور طی شش ماه آینده

بادکوبه‌ای یادآور شد: بدهی این گروه خودروسازی به قطعه‌سازان ۲,۰۰۰ میلیارد تومان است که دو شرکت زیرمجموعه سایپا شامل «مگاموتور» و «سازه‌گستر» طبق روال قراردادی که با قطعه‌سازان برنامه‌ریزی شده است، آن را پرداخت خواهند کرد. در حال حاضر تعامل خوبی با قطعه‌سازان داریم و با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها، به‌خصوص مشکل انتقال ارز، مشکلاتی برای واردات قطعات های‌تک خودروهای تولیدی سایپا داریم، قرار است با همکاری قطعه‌سازان ظرف ۶ ماه آینده این قطعات در داخل تولید شوند و وابستگی به واردات را به حداقل برسانیم. این قطعات های‌تک که به گلوگاه صنعت خودروسازی تبدیل شده‌اند و سازندگان خارجی نمی‌توانند طبق روال قبل، آنها را به ما تحویل دهند.

وی با اشاره به زیان ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سایپا در سال گذشته گفت: در سال جاری برای خروج از زیان‌دهی، افزایش سرمایه را شاهد خواهیم بود.

درآمد سایپا از فروش پراید ۱۸.۵ میلیون تومان بود

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور اقتصادی و مالی درباره قیمت پراید اظهار داشت: از ابتدای بهمن سال گذشته سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت پراید را صادر کرد ولی تا پیش از آن طبق مصوبه شورای رقابت، پراید ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ثبت‌نام‌کنندگان واگذار می‌شد. حتی در ماه‌های پس از آن نیز به دلیل تعهدی که به خریداران داشتیم، با همین رقم ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پراید را واگذار می‌کردیم.

به گفته بادکوبه‌ای، به این رقم (۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شماره‌گذاری و دیگر کسری‌ها اعمال می‌شد که معادل ۱۳.۵ درصد از قیمت فروش کم می‌کرد و ۱۸.۵ میلیون تومان درآمد خالص سایپا از فروش پراید بود. همچنین تا ۶ ماهه اول امسال متعهد هستیم تا خودروهای پیش فروش شده را تحویل دهیم.

وی ادامه اداد: ۸۰ درصد تولیدات ما در هر ماه به فروش معوقه و ۲۰ درصد به فروش جدید اختصاص دارد.

ماجرای تفاوت قیمت کدال و قیمت فروش

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور اقتصادی و مالی درباره تفاوت قیمت فعلی پراید معادل ۳۷ میلیون تومان با آنچه در سامانه «کدال» با رقم ۲۵ میلیون تومان آمده است، گفت: این رقم به عنوان میانگین قیمت پراید در این سامانه ثبت شده است چرا که ما همچنان برخی تولیداتمان را برای اجرای تعهدات سابق با همان رقم ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسانیم و تعداد کمی با رقم ۳۷ میلیون تومان به فروش جدید اختصاص دارد؛ این روند ایفای تعهدات به ماه‌های آبان، آذر و دی سال گذشته برمی‌گردد و احتمال می‌دهیم تا ماه‌های بعد نیز نتوانیم به رقم خالص ۳۷ میلیون تومان برای هر پراید دست یابیم چون همچنان در حال واگذاری تعهدات معوقه هستیم.

بادکوبه‌ای، یکی دیگر از روش‌های تأمین مالی سایپا در سال جاری، فروش اموال مازاد این شرکت اعلام کرد و گفت: امسال اموال مازاد خود را برای کاهش هزینه‌های مالی با همکاری دو بانک طرف قرارداد سایپا به فروش می‌رسانیم. کارشناسان این دو بانک در حال برآورد اموال مازاد سایپا هستند تا پس از فروش آن، به عنوان تهاتر بدهی‌های سایپا به این دو بانک منظور شود.

رهام امسال به بازار می‌آید

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور اقتصادی و مالی با اشاره به رونمایی از «رُهام» به عنوان محصول جدید سایپا در سال گذشته افزود: این خودرو امسال وارد بازار شده و محصولات فعلی نیز با افزایش یکسری آپشن‌های جدید، به مرور وارد بازار خواهند شد.

کمیته خودرو درباره قیمت گذاری ۵ درصد بالاتر از نرخ بازار تصمیم می‌گیرد

بادکوبه ای ادامه داد: سایپا سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان زیان داشت که علت آن قیمت گذاری دستوری بود. علی رغم تورم سال گذشته, قیمت خودرو ۲ تا ۴ درصد رشد داشت. این زیان به سهامداران سایپا منتقل شد.

وی اظهار کرد: کمیته خودرو در وزارت صنعت تشکیل شده تا فرمول ۵ درصد حاشیه بازار را تعیین کند

وی گفت: این حاشیه برای خودروهای x۱۰۰ (سری پراید) ۳۷ میلیون تومان به اضافه ۵ درصد است. ما به هیچ وجه قیمت بالای ۵۰ میلیون تومانی را قبول نداریم و آن را نرخ بازار نمی‌دانیم.مهر