- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

جزئیاتی از موقعیت و حجم گاز میدان گازی مستقل ارم

 ایران یک میدان جدید گازی در جنوب استان فارس کشف کرده بود که خبرش هفته گذشته منتشر شد.

این میدان که ارم نام گرفته است در فاصله ۲۰۰کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد. میدان ارم از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس دنگ و باغون که در سازندای کنگان و دالان بالایی با یکدیگر مربتط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ و پهنای متوسط ۵ کیلومتر را به وجودآ‌ورده، تشکیل شده است.

پس از چندین سال تلاش‌های  کارشناسان مدیریت اکتشاف، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم مورد تایید واقع شد. به منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی، پروژه‌های لرزه‌نگاری و ثقل و مغناطیس سنجی در ناحیه اجرا و در نهایت اقدام به علامتگذاری محل چاه شد و به دنبال آن عملیات ساخت جاده دسترسی به طول ۶ کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه انجام و سپس عملیات حفاری در تیرماه ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آ‌هک، دولومیت، شیل، مارن، گچ و ماسه سنگ در عمق ۴۶۳۲ متری به اتمام رسید. پس از اخذ و تفسیر نمودارهای پتروفیزیکی و انجام لایه آزمایی، وجود گاز طبعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد.

بر اساس محاسبات انجام شده حجم گاز در جا در این مخازن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال می‌باشد. این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی می‌باشد. نتایج آزمایشات نشان می‌دهد سیال مخزن کنگال و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه ای پی آی ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ppm و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی سبک و شیرین با درجه ای پی آی معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر با ۴۵ ppm می‌باشد که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.

همجواری میدان ارم با میادین گازی شانول و هما در نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و وجود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید این میدان و تامین خوارک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان مورد توجه قرار گیرد.فارس