- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

جزئیاتی تازه از اقدام به هواپیماربایی در مسیر اهواز به مشهد

جزئیاتی از ماجرای اقدام به هواپیماربایی مسیر اهواز به مشهد اعلام شد.

روابط عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی از خنثی‌سازی توطئه ربایش هواپیما در مسیر اهواز به مشهد،توسط نیروهای یگان امنیت پرواز سپاه خبر داد.  در این اطلاعیه آمده است: «به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی می‌رساند: با الطاف و عنایات الهی، توطئه ربایش یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر که پنج شنبه شب (هفته گذشته) با پرواز شماره ۳۳۴ ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه با تأخیر از فرودگاه اهواز به سمت مشهد مقدس به پرواز در آمده بود، با هوشیاری پاسداران یگان امنیت پرواز سپاه و با فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان و دستگیری عامل آن خنثی شد.

بر اساس اظهارات اولیه، عامل این توطئه قصد داشته است هواپیما را پس از ربایش در فرودگاه یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به زمین بنشاند.»

یک منبع آگاه در گفت وگو با ایلنا درباره جزئیات این هواپیماربایی گفت: پنج شنبه شب  در مسیر مشهد-اهواز در هواپیمای ایران ایر یکی از مسافران مدعی می‌شود که حامل بمب است. یک خانواده چهار نفره در این هواپیما با یک مهماندار وارد تنش و بحث می شوند و با جدی تر شدن دعوا، مدعی می‌شوند که حامل بمب هستند و هواپیما بمب گذاری شده است. به گفته این مقام آگاه؛ مهماندار به خلبان اطلاع می دهد و خلبان به سرعت در فرودگاه اصفهان فرود می آید.وی افزود: «البته هیچ بمبی در کار نبوده و این افراد به دور کمر خود چوب بسته بودند.»

روایت دیگری نیز از این اقدام به هواپیما ربایی منتشر شده که در آن آمده است :پس از گذشت ٢٠ دقیقه از پرواز ساعت ٢٢:١٠ شماره ۳۳۴ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی مسیر اهواز به مشهد (هواپیمای F100 با رجیستر EP-CFM)، یکی از مسافران (به نام …) از ردیف ۱۱C برگه‌ای را به مهماندار می‌دهد که روی آن عبارتی با مضمون «من بمب‌گذاری شدم… ریموت دست شخص دیگری هست» نوشته شده و می‌گوید که این برگه را به امنیت پرواز برسان و بگو که «هواپیما به آسمان اهواز برگردد…
مهاجم پس از عدم تحقق تهدید و خواسته (برگشت هواپیما به آسمان اهواز) شخصا با یک قبضه سلاح کمری (بعد از دستگیری مشخص شد که پلاستیکی است) به قسمت جلوی کابین مراجعه و به سرتیم امنیت پرواز اعلام می‌کند «من بمب‌گذاری شدم، ریموت دست شخص دیگری هست، این هواپیما باید به آسمان اهواز برگرده، اگر ارتفاع کم کنه یا بشینه من هواپیما را منفجر می‌کنم»‌.

با توجه به آموزش‌های لازم و تمرینات یگانی سرتیم امنیت پرواز به مذاکره با مهاجم اقدام کرده  که در همین حین نام برده زیپ کاپشن خود را پایین کشیده و یک عدد جلیقه دست ساز انتحاری (با چند تکه چوب، چسب پهن و سیم برق) که بر تن داشته به سرتیم امنیت پرواز نشان داده که با عملکرد مناسب سایر عناصر تیم امنیت پرواز، مهاجم در ردیف ۳ مهار و هواپیما با ۶۳ نفر مسافر، ۲ نفر خلبان و کمک خلبان و ۴ نفر مهماندار در ساعت ۲۲:۴۰ به سلامت در فرودگاه اصفهان به زمین می‌نشیند. هواپیماربا به همراه خانواده (همسر و دو فرزند پسر) مسافرت می‌کرد که پس از دستگیری، نام برده و خانواده‌اش تحویل دستگاه‌های امنیتی اصفهان شدند.

بار مسافرین و هواپیما توسط چک و خنثی یگان حفاظت هواپیمایی فرودگاه اصفهان مورد بازرسی مجدد قرار گرفته و مورد خاصی مشاهده نمی شود.
با بررسی های بیشتر مشخص شده که هواپیماربا فاقد هرگونه سوء سابقه است.