- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

جزئیات دیدار عراقچی و آمانو

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام روز چهارشنبه با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و همکاری های ایران و آژانس و روند اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند.

عراقچی در دیدار با آمانو در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ، لزوم استمرار کار حرفه ای و بی طرفی آژانس در راستی آزمایی تعهدات هسته ای ایران در برجام را مورد تاکید قرارداد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۹ بار اجرای کامل تعهدات هسته ای ایران در برجام را مورد تائید قرار داده است. آژانس روز ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) با انتشار گزارش جدید فصلی برای نهمین بار پایبندی تهران را به تمامی شروط توافق هسته ای از جمله درباره میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجود اورانیوم غنی شده، اعلام کرد.
به گفته عراقچی، موضوع همکاری ایران و آژانس همچنین در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام نیز مطرح شد و همه کشورها در ۱+۵ از همکاری کامل تهران با آژانس قدردانی کردند و از اینکه ۹ گزارش پی در پی آژانس ، همکاری کشورمان را تائید می کند اظهار خرسندی کردند.
عراقچی یادآورشد: در موضوع همکاری های هسته ای درباره پروژه های جاری ، در جلسه امروز کمیسیون مشترک درباره طرح مدرنیزه کردن رآکتور اراک بطور جدی بحث شد و در این زمینه پیشرفت های خوبی با همکاری چینی ها صورت گرفته و یک کارگروه درباره پروژه رآکتور آب سنگین در کمیسیون مشترک وجود دارد.
وی افزود: بحث های مربوط به طراحی های اولیه و طراحی جزئی اراک ، بحث تامین تجهیزات ، بحث مربوط به ایمنی رآکتور بحث تامین سوخت رآکتور و مشخصات سوخت که درنهایت باید در ایران تامین شود مورد بحث قرار گرفت و پیشرفت خوبی در این باره به دست آمد و در همان جدول زمانی طراحی شده برای اراک قرار دارد. همچنین درباره طرح ایزوتوپ های پایدار که با همکاری روس ها انجام می شود و پروژه های همکاری صلح آمیزی که با اکثر کشورهای عضو کمیسیون مشترک و اتحادیه اروپا این همکاری ها را داریم ، بحث شد.
نشست کمیسیون مشترک برجام صبح امروز به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلگا اشمید دبیر کل بخش اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو ۱+۵ در سطح مدیران سیاسی برگزار شد. روز گذشته (سه شنبه) نیز دیدارهای دوجانبه جداگانه بین عراقچی با روسای هیات های اتحادیه اروپایی، آلمان، فرانسه، چین و روسیه برگزار شد. امروز نیز پس از جلسه کمیسیون مشترک، دیدار دوباره ای با اشمید و سپس دیدار دوجانبه با موضوع برجام و اجرای آن با ‘توماس شانون ‘ رئیس هیات آمریکا برگزار شد./ایرنا