- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

جولان دستکش‌های بهداشتی بر موج کرونا

مازندران از اول اسفند ماه سال گذشته به صورت رسمی به جمع مناطق آلوده به ویروس کرونا پیوست و به سرعت به عنوان یکی از استان های پرخطر کشور با نرخ سریع مبتلایان تبدیل شد.

علائم بحرانی ویروس کرونا قبل از این که در بیماران دیده شود در محصولات بهداشتی مشاهده شد و در نخستین قدم منجر به کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک ، مواد ضد عفونی کننده ، پدهای بهداشتی ، الکل و حتی داروهای ویتامینه شد.

کمبود محصولات بهداشتی و افزایش تقاضا درهفته های نخست به طور فزاینده‌ای قیمت آنها را افزایش داد به طوری که در برخی اقلام مانند دستکش شاهد افزایش قیمت هشت برابری بودیم. البته این افزایش قیمت در دیگر اقلام مانند ماسک و محلول های ضدعفونی کننده نیز با شدت کمتر دیده می شد.

با این حال در هفته های اخیر با افزایش تولید اقلام بهداشتی و سهولت در دسترسی ها دیگر خبری از تشویش عمومی برای دستیابی به تجهیزات بهداشتی وجود ندارد و تقریبا اکنون لوازم بهداشتی به صورت گسترده در دسترس مردم قرار دارد.

همزمان با عادی شدن شرایط شاهد کاهش قیمت تجهیزات بهداشتی البته نه به قیمت پیش از کرونایی هستیم. با توجه به نرخ گذاری مصوب از سویی برای اقلام بهداشتی همچون ماسک ، دستکش های نایلونی و پلاستیکی و دیگر موارد نه تنها کاهش جزئی را شاهد بودیم، بلکه با اقدامات سخت گیرانه از نرخ گذاری های سلیقه ای نیز جلوگیری شده است.

اما در این میان گویا دستکش‌های بهداشتی تافته جدابافته بوده و همچنان به افزایش قیمت خود ادامه می دهند. طبق بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، هر بسته حاوی ۱۰۰ عدد دستکش بهداشتی در تاریخ سوم اسفند ماه حدود ۳۰ هزار تومان بود که اکنون از ۱۷ هزار تومان آغاز شده و تا حدود ۲۵۰ هزار تومان نیز در مازندران به فروش می رسد.

با وجود اینکه افزایش قیمت سرسام آور اقلام بهداشتی در هفته های نخست تا حدی به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا و سودجویی برخی قابل قبول می نمایید، سوال اینجاست که چرا حتی با عادی شدن شرایط و کاهش قیمت های برخی محصولات بهداشتی ، همچنان دستکش در باللاترین نرخ خود قرار دارند.

جای خالی دستکش ها در نرخ‌گذاری مصوب 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: درباره قیمت دستکش هنوز نرخ مصوبی اعلام نشده است و تنها نظارت ما بر درصد سود واحدهای فروشنده است.

حسینقلی قوانلو با بیان اینکه نظارت ما بر اساس فاکتور خرید و میزان سود فروشنده است ، افزود: باید بین گران فروشی و گرانی تفاوت قائل شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت انواع دستکش ها و ماسک ها در سطح ملی تعیین می شود، افزود: فقط یک نوع دستکش پلاستیکی که  توسط یکی از شرکت های مازندرانی تولید می شود در استان نرخ گذاری شده و هر بسته به قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

 انحصار در تولید و توزیع

رییس صمت مازندران با اشاره به اینکه فروش برخی اقلام بهداشتی از نظارت این نهاد خارج است ، گفت: دستکش های لاتکس و بیمارستانی توسط شرکت های خاصی تولید و یا از سوی برخی شرکت ها وارد می شود و در سطح ملی نرخ گذاری خواهد شد.

البته قوانلو از نرخ گذاری ملی این نوع اقلام بهداشتی نیز ابراز بی اطلاعی کرد و افزود: به همین دلیل نظارت ما فقط به بررسی فاکتور و میزان سود فروشنده ختم می شود که نباید از  درصد مشخصی تجاوز کند.

وی توزیع دستکش های بهداشتی و ماسک ها در داخل استان را زیر نظر دانشگاه علوم‌ پزشکی دانست و افزود: به دلیل نظارت مستقیم وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ، توزیع این اقلام توسط وزارت خانه مربوطه و از طریق دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود.

قیمت های نجومی غیر قانونی است 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: فروش دستکش های لاتکش یا هر دستکش دیگر با نرخ دولتی باید انجام شود و در غیر این صورت غیر مجاز بوده و با شدیدترین حالت برخورد خواهد شد.

دکتر محمدرضا شیران افزود: تمامی اقلام بهداشتی از جمله دستکش های بهداشتی و ماسک ها دارای قیمت دولتی و مصوب بوده و هیچگونه نرخ گذاری سلیقه ای نباید در این زمینه ایجاد شود.

وی بابیان اینکه دستکش های بهداشتی دارای سه نوع ونیل ، نیتریل و لاتکس هستند ، گفت: ارزانترین دستکش های بهداشتی نوع ونیل آن با قیمت حداقل ۱۴ هزار تومان برای هر بسته ۱۰۰ عددی و گرانترین آن نیز دستکش های لاتکس دارای پودر است که حداکثر با قیمت ۳۰ هزار تومان برای هر بسته ۱۰۰ عددی باید فروخته شود.

شیران با بیان اینکه این نرخ گذاری مربوط به دستکش های تولید شده در داخل کشور است ، افزود: دستکش های وارداتی به خاطر استفاده از ارز دولتی باید ارزانتر از تولیدات داخلی باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه فروش دستکش بهداشتی فراتر از قیمت گفته شده خلاف و به عنوان قاچاق محسوب می شود، افزود: در فروش عددی دستکش های بهداشتی نیز باید تناسب قیمت رعایت شود.

وی به قیمت گذاری ماسک های بهداشتی و معمولی اشاره کرد و گفت: قیمت ماسک های ساده و سه لایه حداقل ۸۰۰ تومان  حداکثر ۹۰۰ تومان قیمت گذاری شده و نباید از این میزان عبور کند.

زیرابی کارخانه های تولید دستکش

شیران علت فروش دستکش های بهداشتی با قیمت های نجومی را تخلف کارخانه های تولید کننده و شرکت های وارد کننده عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه این واحد ها خلاف مقررات ستاد ملی کرونا به صورت غیر مجاز برای داروخانه ها و تجهیزات بهداشتی حواله آزاد فروش صادر کرده و در بازار توزیع می کند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تقریبا این شرکت ها از مواد دولتی برای تولید استفاده می کنند ، اما نرخ دولتی را رعایت نکرده و با قیمت های سلیقه ای در بازار به فروش می رسانند.

مردم با ۱۹۰ تماس بگیرند

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم خواست تا در صورت رویارویی با فروش نجومی اقلام بهداشتی با شماره تماس ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس گرفته و واحد صنفی متخلف را گزارش کنند.

شیران تاکید کرد: وزارت بهداشت با همکاری پلیس فتا در کمترین زمان به مسئله رسیدگی و به شدت با این مسئله برخورد خواهد کرد.

وی همچنین گفت: داروخانه ها و مراکز فروش اقلام بهداشتی نیز در صورت مواجه با توزیع کنندگان محصولات بهداشتی که قیمت غیر دولتی دارند  به سامانه نظارت وزارت بهداشت اعلام کنند.

ورورد ویروس کرونا به ایران که از حدود ۷۰روز پیش به صورت رسمی اعلام شد، پس از یک ماه روند نزولی از روز گذشته به یکباره سیر صعودی را طی کرده و در حال افزایش است که طبیعتا نیاز به اقلام بهداشتی را در هفته آینده افزایش می دهد.جماران