- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

دانش آموزان آملی چهارشنبه سوری بی خطر را تجربه کردند

دانش آموزان آملی به مناسبت چهارشنبه آخر سال با برپایی یک برنامه سنتی وبومی محلی مازندرانی در هنرستان فاطمه الزهراء (س) این شهرستان ، فضای همدلی و شادی آفرینی را به دور از ترقه بازی در کنار هم رقم زدند.

در این آئین که با حضور مدیر آموزش وپرورش آمل برگزار شد ، حدود ۲۰۰ دانش آموز برنامه های سنتی بومی و محلی ویژه چهارشنبه آخر سال را که حدود نیم قرن گذشته در مازندران رواج داشته و در دهه های گذشته فراموش شده بود، اجرا کردند.
در این ئین که با نوروزخوانی و پهن کردن سفره هفت سین و پخش شرینی های محلی آغاز شده بود ، با اجرای برنامه های دیگری چون قاشق زنی ، آغوزکا ، تخم مرغ جنگی ادامه پیدا کرد و پس از آن دانش آموزان با پریدن از روی آتش فریاد زدن ‘ چهارشنبه سوری کمی – پارسال دسوری کمی ‘ و خوردن آش ترشی که با هفت گیاه محلی توسط خودشان پخته شده بود ، به پایان رسید.
مدیر آموزش و پرورش آمل در این مراسم گفت : شادی آفرینی و شاد بودن دانش آموزان در کنار فعالیت های علمی و تربیتی یکی از رویکردهای جدیدی آموزش و پرورش است و به همین خاطر از اجرای برنامه هائی از این دست در مدارس استقبال می شود .
عباس مرزبند افزود : انتظار است که مدیران مدارس هم برای فراهم کردن ویژه برنامه هایی که باعث شادی و نشاط دانش آموزان در مدارس شود ، تلاش کنند.
مدیر هنرستان فاطمه الزهرا (س) آمل هم هدف از برگزاری این آئین را حفط و احیای سنت های فراموش شده چهارشنبه سوری در مازندران برشمرد .
روقیه صالحی گفت : با برگزاری این مراسم خواستیم به دانش آموزان اعلام کنیم که می توان با برنامه هایی که از نیاکان ما به یادگار مانده مراسمی شاد و دور هم بودن را بدون اینکه خطری فردی را تهدید کند ، داشته باشیم.
وی ادامه داد : در دنیای امروزی که فضای مجازی و رسانه های الکترونیک به نوعی غالب شده اند لازم است برای حفظ هویت و ماندگاری خودمان به فرهنگ و سنت های گذشته برگردیم.
صالحی گفت : متاسفانه آئین کهن چهارشنبه آخر سال با بدعت گذاری های غلط برخی افراد به مراسم پرخطر تبدیل شده و انتظار است که از این فرهنگ های وارداتی دوری کنیم و آئین هایی را که با تاریخ و فرهنگ ما پیوند خورده ، احیا کنیم و جشن بگیریم.
در شهرستان حدود ۴۰۵ هزار نفری آمل بیش از ۶۰ هزار دانش آموز در ۴۵۰ مدرسه در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.ایرنا