13:29:59 - چهارشنبه 26 آوریل 2017
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دلایل من برای بازگشت به اندروید پس از پنج ماه استفاده از آیفون
کمپانی بزرگ اپل با ساخت سری آیفون خود تغییرات زیادی را در صنعت تلفن‌های همراه ایجاد کرد که موجب شکوفایی این صنعت شد. این کمپانی با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود اسمارت فون‌هایی می‌ساخت که آرزوی افراد زیادی داشتن یکی از این تولیدات بود. اما امروزه با گسترش دنیای تکنولوژی و افزایش توان و تعداد رقبا […]

کمپانی بزرگ اپل با ساخت سری آیفون خود تغییرات زیادی را در صنعت تلفن‌های همراه ایجاد کرد که موجب شکوفایی این صنعت شد. این کمپانی با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود اسمارت فون‌هایی می‌ساخت که آرزوی افراد زیادی داشتن یکی از این تولیدات بود.

اما امروزه با گسترش دنیای تکنولوژی و افزایش توان و تعداد رقبا به نظر می‌رسد شرکت اپل با اخذ تصمیمات اشتباه در حال از دست دادن کاربران خود است. بعضی دارندگان آیفون می‌خواهند به دنیای اندروید سفر کنند تا از شر مشکلات اپل و سیستم عامل آن راحت شوند. من هم یکی از این افراد هستم که می‌خواهم در مقاله‌ای دلایل نارضایتی خود از iOS و ترغیب بازگشت دوباره به اندروید را بیان کنم. در زمان نوشتن این مقاله قصد تعویض اسمارت فون خود را با یک گوشی هوشمند اندرویدی ندارم و برای آینده نیز این تصمیم قابل پیش بینی نیست.

سال گذشته در ماه نوامبر در مقاله‌ای با عنوان “پس از استفاده از اندروید در تمام عمر، به ios سفر کردم” دلایل خود را برای رها کردن موتو X و خرید اسمارت فون کنونی‌ام که سرآغاز آشنایی من با سیستم عامل مشهور اپل بود، شرح دادم. نقاط قوت یک اسمارت فون چینی به نام وان پلاس ۳T موجب تصمیم گیری من برای بازگشت به اندروید شد.

با مدتی تفکر و داشتن پنج ماه سابقه استفاده از آیفون به دلایلی برای ترک اپل دست یافتم که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهم داد.

iOS خسته کننده است

محدود بودن سیستم عامل اپل نکته‌ای است که افراد زیادی آن را از نقاط ضعف این کمپانی می‌دانند اما تا زمانی که با آیفون ۷ کار نکرده بودم به این مسئله توجهی نداشتم. با توجه به اینکه این اولین خرید من از اپل بود همه چیز در سیستم عامل این کمپانی برای من نو جلوه می‌کرد. در مدت استفاده از آیفون ۷ به این نتیجه رسیدم که اپل به معنای واقعی محدود نیست؛ کل سیستم عامل گسترده‌تر از چیزی بود که در اندروید تجربه کرده بودم و به همین دلیل در iOS احساس تازگی و هیجان داشتم.

حداقل این چیزی است که من در ابتدا فکر می‌کردم.

پس از چند ماه استفاده روزانه از آیفون ۷ شروع به کسب تجربه و اطلاعات بیشتر درباره iOS و ویژگی‌های آن کردم، اما در بعضی مواقع سوالاتی نیز برای من بوجود می‌آمد. چرا نمی‌توانم برنامه‌هایی که بر روی صفحه نمایش اصلی قرار دارند را سازماندهی کنم؟ چرا هیچ گزینه‌ای برای تغییر ظاهر آیکون‌ها وجود ندارد؟ چرا در اجرای دو برنامه به طور همزمان ناتوانم؟ چرا نمی‌توانم کروم را به عنوان مرورگر پیش فرض یا گوگل مپ را برای سیستم ناوبری اولیه خود تنظیم کنم؟ سیستم عامل iOS در یک نگاه خوب به نظر می‌رسد اما فاقد بسیاری از حوزه‌های کلیدی است.

همه این نارضایتی‌ها به طور مداوم در حال انباشته شدن بودند و در طول روز به صورت درد‌هایی جلوه می‌کردند که به طور منظم مجبور بودم آن‌ها را تحمل کنم.

بدون شک iOS سبک و بدون برنامه‌های اضافی است اما به چه قیمتی؟ اسمارت فون‌های رقیب مانند گوگل پیکسل و وان پلاس ۳T هم بسیار سبک و پالایش یافته هستند اما در عین حال گزینه‌های سفارشی را نیز با استفاده از سیستم عامل اندروید در اختیار شما می‌گذارند. اپل قادر است با سیستم عامل iOS مشتریان بسیاری را جلب کند اما این دسته فقط افرادی خواهند بود که به صورت روزمره از دستگاه خود استفاده می‌کنند در صورتی که برای افراد حرفه‌ای‌تر مشخصه جالبی ندارد.

شما نمی‌توانید یک بسته آیکون‌های سفارشی را در اسمارت فون خود اعمال کنید یا با یک لانچر خاص حس متفاوتی به دوایس خود پیدا کنید. این موارد نقطه ضعف‌های اپل نسبت به گوگل است. اپل فقط بر روی قابل اعتماد بودن دستگاه خود تمرکز کرده در صورتی که شرکت‌هایی مانند گوگل بر روی بهینه سازی نرم افزاری تمرکز نموده‌اند تا اندروید را به یک سیستم عامل پر طرفدار تبدیل کرده و به نقطه‌ای برسند که بیشتر تولید کنندگان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

نوتیفیکشن‌ها به یک تغییر اساسی نیاز دارند

در اندروید، نوتیفیکشن‌های برنامه‌های کاربردی من به طور منظم ظاهر می‌شد و برنامه‌ها در این بخش مشکلی با سیستم عامل نداشتند در حالی که در iOS این موضوع به خوبی تحت پوشش قرار نگرفته بود و بعضی نرم افزارها در این بخش با مشکل مواجه می‌شدند.

در بروزرسانی اندروید ۷ نوقا، گوگل، اعلان نرم افزار‌های متفاوت را به نحوی سازماندهی کرده که بتوان همه آن‌ها را در یک بخش مشاهده کرد. این کار یک ایده‌ درخشان است که کار با اسمارت فون اندرویدی را جذاب‌تر می‌کند. در این سیستم عامل مشخصات اصلی اطلاعیه‌ها تنها در یک کارت جمع بندی می‌شوند که با یک ضربه می‌توان آن‌ها را رد کرد و به سایر اعلان‌ها دسترسی یافت. با این ویژگی نوار نوتیفیکشن منظم خواهد بود و کاربر را با بهم ریختگی مواجه نمی‌کند. این قابلیت هنوز کامل نیست و باید آن را گسترش داد تا از امکانات بهتری برخوردار باشد.

در iOS تمام برنامه‌ها به صورت جداگانه به نمایش در می‌آیند و به صورتی مرتب می‌شوند که بالای نوار نوتیفیکشن اولین اعلان و در انتها آخرین اعلان از نظر زمانی، دیده شوند در صورتی که مشاهده اطلاعیه‌های اخیر در بالای این نوار می‌تواند مکان مناسب‌تری برای آن‌ها باشد. این سیستم عامل اعلان‌ها را به طور قابل توجهی بد نشان می‌دهد در صورتی که در اندروید از نظر زمانی به خوبی منظم قرار گرفته‌اند.

سیستم عامل iOS، اطلاعیه‌ها را با کشیدن به سمت چپ رد خواهد کرد ولی در واقع پس از این مرحله برای اینکه به طور کامل از شر آن خلاص شوید باید دکمه “Clear” را نیز فشار دهید. چرا در سیستم عامل اپل این کار دو مرحله‌ای طراحی شده است؟ اگر این کمپانی از روش‌های دیگری برای این موضوع استفاده می‌کرد می‌توانست به یک گزینه بهتر دست پیدا کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که برای رد کردن یک اعلان نیاز به انجام دو مرحله داشته باشیم. این مسئله ممکن است بی اهمیت به نظر برسد زیرا کار سختی نخواهد بود اما اگر کسی تعداد زیادی اعلان داشته باشد که بخواهد همه آن‌ها را در دو مرحله رد کند، زمان بسیاری از روز را صرف این کار خواهد کرد که در این صورت، این موضوع به سرعت مسئله‌ای ناخوشایند برای کاربر خواهد شد.

علاوه بر این اپل، اعلان‌ها را در صفحه قفل و نوار نوتیفیکشن نمایش می‌دهد در صورتی که گوگل این قابلیت را در اندروید ۷ به گونه جمع بندی شده گنجانده است. اما در صفحه قفل هم iOS مشکل بزرگی دارد؛ به طور مثال شما تعدادی اطلاعیه بر روی آیفون خود دارید، صفحه نمایش گوشی هوشمند خود را روشن کرده و تصمیم می‌گیرید در صفحه قفل به یکی از آن‌ها رسیدگی کنید. سریعا به یک پیام متنی پاسخ می‌دهید، به صفحه اصلی رفته و به تماشای یک فیلم در یوتیوب می‌نشینید و پس از اتمام آن صفحه نمایش اسمارت فون خود را قفل می‌کنید. حال می‌خواهید یکی دیگر از اعلان‌های خود را ببینید اما وقتی دکمه پاور را فشار دهید با به نمایش در آمدن صفحه قفل هیچ چیزی مشاهده نمی‌کنید، همه اطلاعیه‌ها حذف شده‌اند. حتی اگر بیش از بیست اعلان داشته باشید، اگر به یکی از آن‌ها رسیدگی کنید در صورت قفل کردن صفحه نمایش همگی ناپدید خواهند شد. اما نمی‌فهمم چرا هیچ اطلاعیه خوانده نشده‌ای بر روی صفحه قفل باقی نمی‌ماند. شما می‌توانید تمام اعلان‌های خود را با کشیدن از بالا به پایین برای دسترسی به نوار نوتیفیکشن مشاهده کنید و من امیدوارم که دیگر در این روش با مشکل روبرو نشوید.

این مسئله ممکن است به خودی خود کوچک به نظر برسد اما زمانی که فرد پر مشغله‌ای باشید که این اعلان‌ها برای او مهم است با مشکل مواجه خواهید شد. این مسئله می‌تواند با یک بروز رسانی نرم افزاری به راحتی حل شود اما در مراحل اولیه بدون مشکل نخواهد بود.

این محصول “همه کار” می‌کند، اما به چه قیمتی؟

زندگی داخل اکوسیستم اپل با محصولات متعدد، واقعا جادویی در زمان است و آیفون قلب این اکوسیستم بود که می‌توانست کار‌های زیادی را انجام دهد. در واقع یکی از دلایل من برای خرید یک آیفون این بود که “همه کار می‌کند”. توانایی یکپارچه شدن پیامک‌ها بر روی iMAC و مک بوک من فوق العاده بود. پخش صفحه نمایش آیفون بر روی تلوزیون اپل بدون هیچگونه تاخیر، شگفت آور است. توانایی مک بوک در شناسایی خودکار آیفون جالب است. تمامی این قابلیت‌ها به خوبی کار کرده و به شما در استفاده راحت‌تر از دستگاه‌های مختلف کمک شایانی می‌کند. اگر یک اسمارت فون اندرویدی دارید و می‌خواهید پیامک‌های آن را در ساعت هوشمند و کامپیوتر خود مشاهده کنید کافی است نرم افزار Pulse را از فروشگاه پلی با پرداخت هزینه‌ای در حدود ده دلار بر روی دوایس خود نصب کنید. می‌خواهید صفحه نمایش گوشی هوشمند خود را در تلویزیون پخش کنید؟ نرم افزار گوگل Cast واقعا بدون هیچ مشکلی در ۹۹٫۹۹% کار می‌کند. خدمات اپل فوق العاده خوب هستند اما محدودیت‌هایی را با خود به همراه می‌آورند که ارزش آن را ندارند. با وجود آنچه اپل تلاش می‌کند در بازار‌ها نشان دهد، در جهان فناوری، اسمارت فون‌های زیادی وجود دارند که “همه کار” می‌کنند حتی اگر آرم یک میوه در پشت آنها حک نشده باشد.

اگر شما هم از آیفون خود خسته شده‌اید و یا حوصله آن را ندارید و خود را بین چرخه انتشار محصولات جدید می‌بینید، در نوعی پیچ گیر افتاده‌اید. در حال حاضر آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس آخرین اسمارت فون‌های اپل هستند که اگر شما می‌خواهید محصولی با سیستم عامل iOS داشته باشید باید از بین این دو گوشی هوشمند یکی را انتخاب کنید حتی اگر با سلایق شما مطابقت نداشته باشند در صورتی که محصولات اندرویدی به حدی متنوع هستند که تنها کافی است بگویید چه چیز‌هایی برای شما اهمیت دارد تا سیل عظیمی از اسمارت فون برای شما صف بکشند. به عنوان مثال اگر یک گلکسی اس ۷ داشته باشید و بخواهید دیوایس جدیدی انتخاب کنید، گلکسی اس ۸، ال‌جی G6، وان پلاس ۳T، هواوی Mate 9 و دستگاه‌های بسیار دیگر می‌توانند جز لیست خرید شما باشند و اگر گوشی هوشمند جدیدی بخرید اطلاعات شما در همان سیستم عامل باقی خواهند ماند و به راحتی به آن‌ها دسترسی دارید.

نتیجه گیری

در آغاز نتیجه گیری این مقاله می‌خواهم بگویم که آیفون گوشی هوشمند بدی نیست. افرادی که در اکوسیستم اپل زندگی کرده و در طول سال‌های متمادی پول زیادی را در آیتونز خرج کرده‌اند حس خوبی به سخت افزار و نرم افزار اپل دارند و با آن به راحتی کنار می‌آیند حتی اگر از نظر سایرین مشکلاتی هم داشته باشد. سخت افزار آیفون‌ها فوق العاده هستند یعنی در واقع برخی از بهترین قطعاتی که می‌توانید در یک گوشی هوشمند پیدا کنید در آن‌ها استفاده شده است، اما با این حال اپل به ایجاد تغییرات جدی در سیستم عامل مشهور خود یعنی iOS نیاز دارد تا بتواند نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کند و نارضایتی کاربران خود را بهبود ببخشد.

این نرم افزار محصولات اپل است که موجب ترغیب پیدا کردن من به اندروید شده است. این بخش در سال ۲۰۰۷ یک ایده انقلابی بود ولی از آن سال تا کنون تغییرات بسیار اندکی داشته است. من درک می‌کنم که چرا اپل با وجود خدمات مختلف هنوز هم محدود است؛ با اینکه می‌داند دیدگاه‌های خوبی درباره روند کنونی وجود ندارد؛ این کمپانی حاضر نیست تغییر کند.

چرا من باید صدها و هزاران دلار را برای دیدن فیلم، بازی کردن و غیره بپردازم و در دستگاه‌های کمی از آن‌ها استفاده کنم در صورتی که می‌توانم همان کار را در یک اکوسیستم انجام دهم که هزاران نفر می‌توانند از آن بهره ببرند؟

این مسائل باعث می‌شوند که من در نهایت تصمیم بازگشت به اندروید و خرید یک وان پلاس ۳T بگیرم. اگر چه من واقعا خوشحال بودم که سیستم عامل جدیدی را امتحان می‌کنم ولی اکنون اندروید را به iOS ترجیح می‌دهم.

وان پلاس ۳T اسمارت فونی است که اندروید نوقا در دسترس آن است و اندروید O نیز برای آن عرضه خواهد شد که من را امیدوار به پیشرفت بیشتر اندروید می‌کند.

با وجود اسمارت فون‌هایی مثل گلکسی اس ۸ و ال‌جی G6 سال ۲۰۱۷ سالی هیجان انگیر برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود. این تلفن همراه‌های جالب و قدرتمند که مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفته‌اند، موجب شده‌اند که همه چشم‌ها به حرکات اپل در این سال دوخته شود تا بدانند در سالگرد عرضه آیفون‌ها، غول کوپرتینو چه چیزی را برای عرض اندام در مقابل رقبا آماده کرده است که شاید بتواند نظر من را هم برای ماندن با اپل تغییر دهد./آی تی رسان

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب