- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

دکتر راضیه امین السادات : چگونه فرزندان شادتری داشته باشیم؟

آمارد نیوز : کودکان معمولا ذاتا شاد و خوشحالند و حتی می‌توانند افرادی را که در اطرافشان هستند و با آنها زندگی می‌کنند، شاد کنند. دوستان، معلمان، خویشاوندان و به‌خصوص تلویزیون روی رفتار کودکان تاثیر می‌گذارند. والدین در برابر رفتار کودکان و تاثیراتی که از اطرافیان می‌گیرند مسوولند. اگر محیط زندگی کودکان شاد باشد آنها نیز شادتر و سلامت‌تر می‌شوند و این وظیفه والدین است که محیطی برای شادتر کردن فرزندانشان فراهم کنند. اگر گاهی به هر دلیلی نمی‌توانید به این وظیفه‌تان عمل کنید ناامید نشوید، این کار بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. کودکان خیلی ساده و خیلی زود خوشحال می‌شوند. در این مطلب چند روش ساده و کاربردی برای خوشحال کردن فرزندان به شما پیشنهاد می‌کنیم و بد نیست اگر این راهکارها را در آغاز سال نو به کار ببرید.

۱- پیش از شروع تعطیلات برای روزهایی که پیش رو دارید برنامه‌ریزی کنید. هنگام برنامه‌ریزی از فرزندانتان نیز نظر بگیرید و به نظر آنها احترام بگذارید. اگر برایتان مقدور است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تمام اعضای خانواده بتوانند از تعطیلات در کنار یکدیگر لذت ببرند. شاید یکی از اعضای خانواده ترجیح دهد که در این ایام بیشتر استراحت کند، دیگری خواهان هیجان باشد و نفر سوم بخواهد در طول تعطیلات بیشتر در طبیعت باشد. کاری کنید که همه به خواسته‌شان برسند و از تعطیلات لذت ببرند.

۲- اگر فرزندتان در سنین مدرسه است اجازه دهید در طول تعطیلات کمی آن‌گونه که دوست دارد بخوابد و بیدار شود. مقررات ساعت خواب و بیداری را در طول تعطیلات نادیده بگیرید. حتما به یاد دارید شما نیز دوران کودکی‌تان از این‌که می‌توانستید در طول تعطیلات دیر بخوابید و صبح دیر بیدار شوید بیش از هر چیزی تعطیلات را برایتان شیرین می‌کرد. اگر بچه‌ها دوست دارند قبل از خواب کمی در رختخوابشان بمانند و بازی کنند یا به گونه‌ای دیگر که از نظر شما ضرری برای آنها ندارد ساعات قبل از خواب را بگذرانند در تعطیلات به آنها اجازه بدهید. این کار تعطیلات را برای آنها خاطره‌انگیزتر می‌کند. همیشه سفر و گردش باعث خاطره‌انگیز شدن تعطیلات نمی‌شود گاهی همین کارهای ساده و کوچک چنان لذتی برای فرد دارد که هیچ سفری نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

۳- برای سال نو چه هدیه‌ای برای فرزندتان در نظر گرفته‌اید؟ چقدر می‌خواهید برای این هدیه هزینه کنید؟ بد نیست اگر مبلغی را که برای هدیه فرزندتان در نظر گرفته‌اید به او بگویید و بعد با هم برای خرید بروید و آن چیزی را که خودش می‌خواهد برایش بخرید. این کار او را خوشحال‌تر می‌کند.

۴- اگر یک روز در خانه بودید فیلمی را همه با هم انتخاب کنید تا تمام افراد خانواده آن را با هم ببینند. در این روز بد نیست اگر کمی ناپرهیزی کنید و کمی تنقلات آماده کنید و همه با هم از خوردن آنها هنگام تماشای فیلم لذت ببرید. تعطیلات نوروز خاص‌تر از دیگر تعطیلات است و می‌توانیم در این تعطیلات خاص کمی قانون‌های همیشگی را زیر پا بگذاریم.

۵- اگر فرزندانتان کمی بزرگ شده‌اند و می‌توانید با نظر خودشان چیدمان اتاقشان را تغییر دهید.

۶- اگر حیاط دارید یک روز بعدازظهر بروید به حیاط و همراه فرزندانتان بازی کنید و اگر حیاط ندارید این کار را در طبیعت انجام دهید و تا می‌توانید خوش بگذرانید و بخندید. از این‌که خودتان یا فرزندانتان کثیف و گلی می‌شوید کلافه نشوید. این اتفاق فقط چندبار در سال رخ می‌دهد اگر کمی ساده بگیرید به خودتان نیز بسیار خوش می‌گذرد.

۷- اگر فرزندانتان به میزان لازم بزرگ شده‌اند یک روز اجازه دهید که آنها به سلیقه خودشان آشپزی کنند، زیاد به آنها سخت نگیرید و اجازه دهید برخلاف قوانین همیشگی آشپزی کنند.

۸- اگر در طول تعطیلات می‌خواهید به رستوران بروید جایی را انتخاب کنید که فضایی برای بازی کودکان دارد و آن‌جا به فرزند شما بیشتر خوش می‌گذرد. شاید نتوانید به سفر بروید اما رفتن به سینما و بعد گردش در خیابان و خوردن شام در یک رستوران می‌تواند یکی از بهترین خاطرات دوران تعطیلات باشد.

۹- به فرزندتان بیاموزید واقع‌بین باشد و خود و خانواده‌اش را با دیگران مقایسه نکند. شاید شما نتوانید در طول تعطیلات به یک سفر داخلی کوتاه بروید و خانواده دیگری از اطرافیان شما به سفر دور دنیا برود. در این‌گونه موارد نمی‌توان کاری کرد. به فرزندتان بیاموزید آن‌چه باعث می‌شود تعطیلات بهتری داشته باشید جایی که می‌روید و طول مدت آن نیست شاید در خانه بتوانید اوقاتی بسیار خوش‌تر از کسانی که به سفر می‌روند داشته باشید.

۱۰- سعی کنید در طول تعطیلات همه خوش باشید، خوش‌اخلاق باشید، به یکدیگر سخت‌گیری نکنید، در صورت لزوم کمی برخلاف قانون‌های همیشگی خانه و خانواده رفتار کنید، با یکدیگر مهربان‌تر باشید و درنهایت تا می‌توانید خوش بگذرانید.

و چند نکته کوچک برای این‌که والدین بی‌نظیری برای فرزندانتان باشید و از هم‌اکنون آینده بهتری برای آنها رقم بزنید:

الف-فرزندان شما نیاز دارند که در خانه رییس داشته باشند و این نیاز به‌خصوص در سنین نوجوانی بیشتر می‌شود. شاید به گونه‌ای رفتار کنند که گویی همه چیز را می‌دانند اما شما می‌دانید که واقعیت برخلاف این است. زمانی که فرزندانتان اشتباهی مرتکب می‌شوندبا ملایمت ومقتدرانه به آنها بگویید و رفتار و کار نادرستشان را اصلاح کنید. این کار شاید امروز به نظر فرزندانتان به معنی بی‌محبتی شما باشد اما در آینده به سود آنها خواهد بود و آنها نیز این مطلب را درک خواهند کرد. به یاد داشته باشید که رییس بودن به معنی بداخلاق بودن نیست. به گونه‌ای رفتار کنید که هم والدینی مهربان، دلسوز و بی‌نظیر باشید و هم رییس و مدیر خانه، هیچ کدام از این موارد نباید دیگری را تحت‌الشعاع قرار دهند.

ب- گاهی والدین با فرزندشان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار هم‌سن او هستند و دلیل آنها از این رفتار این است که به این طریق فرزندشان آنها را بیشتر دوست می‌دارد. اگر مانند یک کودک رفتار کنید از نظر فرزندان یک کودک می‌شوید پس دیگر نمی‌تواند به شما مانند والدین نگاه کند، آن‌گونه که شایسته والدین است به شما احترام بگذارد و عقاید و افکار شما را بپذیرد و از شما احساس امنیت و آرامش بگیرد چون شما هم کودک یا نوجوانی هم‌سن او هستید و چندان از او عاقل‌تر نیستید. داشتن رفتار دوستانه و صمیمی با فرزند به این معنی نیست که خودتان را در حد یک کودک پایین بیاورید.فرزندپروری مقتدرانه بهترین روش برای تربیت فرزند دلبندتان میباشد.

پ- برای تصمیماتی که برخلاف میل فرزندتان می‌گیرید دلیل قانع کننده برای او بیاورید تا او متوجه شود تصمیمی که شما گرفته‌اید از چه جهاتی به نفع اوست و شما با او دشمنی ندارید که با نظرش مخالفت می‌کنید. فرزند شما باید به خوبی درک کند که چرا اجازه ندارد کار خاصی را انجام دهد. همیشه با صبوری به صحبت‌های فرزندتان گوش دهید، اگر زمانی‌که فرزندتان نیاز دارد به او گوش دهید و در کنارش باشید می‌توانید کودک شادتری داشته باشید.

ت- عشق، قانون و احترام بیش از هر هدیه دیگری فرزند شما را خوشحال می‌کند. هدیه می‌تواند فرزند شما را برای مدت کوتاهی خوشحال کند اما عشق و قانون و احترام شادمانی دایمی برای فرزندان دربر دارند. عشق و احترامی که به فرزندتان هدیه می‌دهید عشق و احترام متقابل برایتان به ارمغان می‌آورد. البته هدیه دادن را هم فراموش نکنید و گاهی هدیه‌هایی به خاطر رفتار درست و بجای فرزندتان به او بدهید تا به تکرار آن رفتارها تشویق شود.

س- فرزندتان را در آغوش بگیرید. حتما هر روز فرزندتان را در آغوش بگیرید و او را ببوسید، این کار چنان احساس آرامش و امنیتی در او ایجاد می‌کند که هیچ هدیه‌ای نمی‌تواند جای آن را برایش پر کند. برخی والدین به اشتباه گمان می‌کنند زمانی که فرزندشان به نوجوانی رسید دیگر نباید آنها را ببوسند یا در آغوش بگیرند اما این تفکر کاملا نادرست است. زمانی که کودکتان به نوجوانی رسید او را در حضور دوستانش در آغوش نگیرید اما زمانی که او در جمع خانوادگی است از هیچ محبتی به او دریغ نکنید.

ج- درموارد خاص اجازه دهید فرزندتان گریه کند. مسلما دیدن اشک فرزندتان برای شما بسیار آزاردهنده است اما اگر اجازه ندهید گریه کند ناراحتی‌هایش روی هم جمع می‌شوند. گاهی اوقات او نیز درست مانند بچگی خودمان نیاز دارد گریه کند، پس او را به حال خودش بگذارید تا آزادانه خود را از لحاظ روحی تخلیه کند. اجازه دهید ناراحتی‌هایش را ابراز کند و به او بفهمانید که ناراحتی کاملا طبیعی است و همه افراد گاهی ناراحت می‌شوند.