- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

زباله هایی که در دریا و جنگل رها می‌شود/ فرجام مبهم زباله سوزها

سال‌ها از شروع ساخت نیروگاه‌های زباله سوز و کمپوست در مازندران می‌گذرد، برخی از این طرح‌ها یا ناقص تکمیل شده‌اند و برخی دیگر همچنان چشم به طرف‌های قرارداد خارجی از جمله چینی‌ها دوخته است تا پایان یابد.

در سال‌های گذشته هیئت‌های مختلفی از شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر برای بازدید از زباله گاه‌ها و زباله سوزهای خارجی به ویژه به چین اعزام شدند و نتیجه این سفرهای پرخرج که از کیسه مردم هزینه شد، هنوز مشخص نشده است.

ساخت نیروگاه‌های زباله سوز و کمپوست در شرق و غرب مازندران همچنان روی میز دولت‌ها و مسئولان مختلف قرار دارد و هر روز مسائل مختلف مانع تکمیل این طرح‌ها عنوان می‌شود.

مرمر فیروزپور عضو شورای شهر بابل با اشاره به اجرای دو فاز تصفیه زباله در سایت شهرستان می‌گوید: باید هرچه سریع‌تر برای اجرایی شدن فاز سوم سایت با پیمانکار قرارداد ببندیم تا زمان را از دست ندهیم.

وی با اظهار اینکه فاز سوم زباله سوز تکمیل نیست و سالن نیز ظرفیت ۱۰۰ تن زباله را دارد و در حال حاضر مجبوریم زباله‌ها را در فضای آزاد تخلیه کنیم که این مسئله موجب نارضایتی مردم شده است گفت: سایت بابل یک سایت بی نظیر در شمال کشور محسوب می‌شود و ۸۰ درصد هزینه آن توسط شهرداری بوده و برای تکمیل به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فیروزپور با اظهار اینکه در حال حاضر روزانه ۴۰ مترمکعب تصفیه شیرابه در سایت بابل انجام می‌شود گفت: میزان تولید شیرابه ۱۰۰ مترمکعب است و برای تصفیه مابقی نیاز به اعتبار داریم.

وی با بیان اینکه طرح سایت تصفیه شیرابه زباله بابل با آنکه توجیه اقتصادی ندارد اما پایلوت کشوری است گفت: باید برای تکمیل آن و اجرایی شدن فاز سوم اعتبار لازم تأمین شود.

زباله‌های تفکیک شده روی دست مانده است

محمد مجتهد زاده یکی از اعضای حفاظت محیط زیست از محمودآباد با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله در این شهر می‌گوید: در حال حاضر زباله‌های تفکیک شده روی دست ما مانده است و نمی‌دانیم در کجا دپو کنیم.

وی با تاکید بر تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای پس از اجرای طرح تفکیک زباله گفت: در حال حاضر زباله‌ها به صورت نامناسب در مناطق مختلف دپو و انباشته می‌شود که اثرات زیست محیطی مخرب و زیانباری دارد.

پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر نیز همچنان برای تکمیل چشم به خارجی‌ها و تأمین قطعات دوخته است و به گفته علی امانی شهردار این شهر، ساخت این نیروگاه همزمان با سایت تهران شروع شد ولی به دلیل کمبود نقدینگی افتتاح نیروگاه زباله سوز نوشهر مشمول زمان شده است.

وی در کارگروه پسماند محیط زیست استان به وضعیت نیروگاه زباله سوز نوشهر اشاره و ظرفیت آن را ۲۰۰ تن زباله در روز بیان کرد و گفت: قرار بود این نیروگاه ۲۲ ماهه تکمیل و بهره برداری شود که محقق نشده است.

وی میزان پیشرفت ابنیه نیروگاه زباله سوز نوشهر را ۹۴ درصد بیان کرد و گفت: هنوز محوطه سازی فضای بیرونی و محل تصفیه شیرابه‌ها انجام نشده با آنکه فرایند نصب تجهیزات مطلوب است و عقب ماندگی مربوط به نصب توربین است که پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی دارد.

شهردار نوشهر یادآور شد: تجهیزات تصفیه آب ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کابل کشی‌ها نیز سرعت مطلوبی گرفته و در بخش پردازش زباله نیز کارهایی صورت گرفته است.

امانی تصریح کرد: طبق برآوردها در سال قبل، منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه حدود ۱۶ میلیارد تومان بود اما آخرین پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که ۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل نیروگاه زباله سوز نیاز است.

شهردار نوشهر با بیان اینکه بیشتر نواقص مربوط به حوزه پیمانکار است گفت: مهمترین چالش نیروگاه مسائل مالی است و امیدواریم با تلاش شاهد افتتاح آن باشیم.

روند ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر مطلوب، ساری کند

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران که از پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر و ساری بازدید کرده است، با بیان اینکه پیشرفت نیروگاه نوشهر مطلوب است، از روند اجرای نیروگاه زباله سوز ساری انتقاد کرد.

وی با اظهار اینکه بخشی کمی از ساخت ابنیه های نیروگاه نوشهر باقی مانده است افزود: تجهیزات و امکانات مورد نیاز در محل این پروژه آماده نصب است و امیدواریم با تزریق اعتبارات مالی این پروژه مهم به سرانجام برسد.

وی همچنین با عنوان این موضوع که با پیگیری‌های مجدانه استاندار اخذ عوارض ناشی از مواد آلاینده تولیدی و شیمیایی توسط وزیر محترم صمت و هیئت دولت تصویب شد یادآور شد: مبلغ هزار میلیارد تومان مقرر شد بابت پسماند و زباله در کشور با محوریت سه استان شمالی هزینه شود که امید می‌رود با تأمین هزینه‌های عوارض فرآیند زباله‌های شمال کشور و مازندران را به سرانجام برسانیم.

وی پیشرفت فیزیکی ساخت ابنیه در نیروگاه زباله سوز ساری را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی تجهیزات مستقر در کارگاه ۷۰ درصد و پیشرفت نصب تجهیزات ۲۵ درصد است.

وی ادامه داد: مبلغ ریالی زیادی برای اتمام این پروژه و سرانجام رسیدن نیروگاه زباله سوز ساری لازم است.

در حالی که نیروگاه‌های زباله مناطق مازندران نیمه فعال یا غیرفعال است، بیش از سه هزار تن زباله تولیدی استان در مناطقی نظیر ساحل دریا، حاشیه رودخانه، کوه‌ها، عرصه‌های جنگلی دپو و انباشته می‌شود و نفوذ شیرابه‌های آن به زمین، زیست بوم استان را به مخاطره انداخته است.خبرگزاری مهر