- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

شخصيت شناسي از روي رنگ و مدل گوشي موبايل

از آنجايي که بسياري از افراد اين روزها علاقه زيادي به گوشي هاي موبايل خود دارند, به بررسي شخصيت افراد براساس مدل و رنگ گوشي موبايل شان پرداخته ايم.

امروزه تقريبا دست همه افراد جامعه، از کوچک گرفته تا بزرگ مي‌توان گوشي‌هاي موبايل به‌ويژه گوشي‌هاي هوشمند را ديد. شايد شما هم مثل خيلي از افراد گمان مي‌کنيد انتخاب‌هاي افراد ازجمله انتخاب گوشي موبايل به سليقه آنها بستگي دارد. اگرچه سليقه در اين امر دخيل است اما تا حدودي به ويژگي‌هاي شخصيتي افراد و عادات آنها هم بستگي دارد. البته اين ويژگي‌ها نسبي بوده و به‌طور مطلق نمي‌توانيم براساس آنها به بررسي دقيق ويژگي‌هاي شخصيتي افراد بپردازيم، بلکه مي‌توانيم به قسمتي از منش و شخصيت آنها دست پيدا کنيم. دکتر سيدآرش تقوي، روانشناس سلامت و مدرس دانشگاه در اين ‌باره به نکات ريز و جالبي اشاره مي‌کند که در ادامه مي‌خوانيد.

 

طرفداران پروپاقرص apple و ios اپِليوس‌ها (APPLIOSes)

افرادي که نخستين انتخاب‌شان در موبايل مدل‌هاي اپل است افرادي هستند محتاط، محکم و کمتر انعطاف‌پذير؛ از اين رو هميشه دوست دارند ريشه‌دارترين، قديمي‌ترين و شناخته‌شده‌ترين‌ها را انتخاب کنند. درواقع آنها اپل را از اين جهت انتخاب مي‌کنند که دوست دارند احساس قدمت و ريشه را با آن لمس کنند. اگر محتاط بودن را يکي از ويژگي‌هاي افراد درونگرا بدانيم، مي‌توانيم بگوييم بعضي از طرفداران اپل بيشتر به سمت درونگرايي گرايش دارند. همچنين افرادي که گوشي‌هاي اپل را انتخاب مي‌کنند نسبت به افرادي که گوشي‌هاي ديگر را مي‌پسندند کمال‌گراتر و ايده‌آل‌گراتر به نظر مي‌رسند.

 

اپليکيشن‌هاي ios از آنجاکه خاص‌تر و ويژه‌تر هستند بيشتر توسط افرادي انتخاب مي‌شوند که دوست دارند متفاوت و مطرح باشند و با انتخاب اپل به‌نوعي مي‌خواهند به‌طور غيرمستقيم اين متفاوت و خاص بودن را به ديگران اعلام کنند. افرادي که تنها انتخاب‌شان در گوشي موبايل اپل است و بس، رگه‌هايي از خودمحوري، قدرت‌طلبي و قدرت‌نمايي در شخصيت‌شان ديده مي‌شود. درواقع دور شدن از آنچه متداول‌تر و رايج‌تر است به اين افراد حس خوبي مي‌دهد.

 

اندرويدي‌ها ANDROIDIANs

افرادي که گوشي‌هايي با سيستم ‌عامل اندرويد مثل سامسونگ، سوني و لکسوس را انتخاب مي‌کنند افرادي هستند که تنوع‌طلبي، انعطاف‌پذيري و سهل‌الوصول بودن براي آنها نسبت به قدمت اهميت بيشتري دارد؛ از اين رو براي اينکه بتوانند به سادگي نيازهاي‌شان را از طريق امکاناتي که گوشي براي‌شان فراهم مي‌کند برطرف کنند بيشتر گوشي‌هاي مجهز به سيستم اندرويد را مي‌پسندند. اين افراد به‌روز بودن را دوست دارند و چون اندرويد به آنها اين امکان را مي‌دهد که اپليکيشن‌هاي به‌روز و جديد را روي گوشي‌شان نصب کنند گوشي‌هايي مثل سامسونگ و سوني را انتخاب مي‌کنند.

 

طلايي‌پسندها GOLDIANs

آقايان به‌طور متداول گوشي‌هاي موبايل به رنگ تيره و خانم‌ها گوشي‌هايي به رنگ‌هاي روشن و شاد را انتخاب مي‌کنند. اما عده‌اي از افراد هستند که گوشي‌هاي موبايل با رنگ طلايي را مي‌پسندند. از آنجا که طلا نماد ارزش است، رنگ طلايي نمادي است از برتري‌طلبي و تفاوت؛ بنابراين کساني که گوشي‌هاي طلايي‌رنگ را انتخاب مي‌کنند مي‌توانند تمايلاتي از قدرت‌طلبي و برتري‌طلبي داشته باشند. اين افراد متفاوت و ويژه بودن و تجمل را دوست داشته و مايلند که قدرت و ثروت خودشان را به وسيله ابزار متحرکي مثل گوشي موبايل يا خودرو به نمايش بگذارند. ممکن است رگه‌هايي از ويژگي‌هاي خودشيفتگي و نمايشي بودن هم در شخصيت اين افراد ديده مي‌شود.

 

مشکي‌پسندها BLACKIANs

عده‌اي از افراد هستند که انتخاب اول‌شان در رنگ همه چيز ازجمله گوشي موبايل مشکي است. اين افراد در کل از تفاوت رنگ خيلي لذت نمي‌برند. متعصب و خشک بودن مي‌تواند يکي از ويژگي‌هاي اين افراد باشد اما از آنجا که مشکي به‌طور کلي مظهر و نمادي از رمز و راز و قدرت است، مي‌توان گفت آن دسته از افراد که در انتخاب گوشي موبايل مشکي بودن اولويت‌شان است افرادي قدرت‌طلب، قدرت‌نما، مرموز و درون‌گرا هستند.

 

گوشي‌بازها MOBILIANs

دسته‌اي از افراد دوست دارند هر چند وقت يک بار گوشي موبايل‌شان را عوض کنند و همواره به‌روزترين و جديدترين گوشي را داشته باشند. تنوع‌طلبي و به‌روز بودن (up to date) شاخص‌ترين ويژگي شخصيتي اين افراد است. آنها از ذات تکنولوژي و به‌روز بودن لذت برده و نوطلبي، برون‌گرايي، انعطاف‌پذيري و کنجکاوي از ويژگي‌هاي شخصيتي آنهاست. اين افراد دوست دارند بدانند در دنياي تکنولوژي چه مي‌گذرد تا از آن بهينه‌ترين و کارآمدترين استفاده را داشته باشند. اما انجام افراطي اين کار نشانگر آن است که اين افراد بيشتر از اينکه گوشي موبايل، قابليت‌ها و کارايي آن براي‌شان اهميت داشته باشد، اين براي‌شان مهم است که به‌روز بودن‌شان را براي ديگران به نمايش بگذارند.

 

سطحي بودن و فقدان زيربناهاي شأن اقتصادي-اجتماعي در ساير حوزه‌ها مي‌تواند از ابعاد زندگي آنها باشد. ممکن است اين افراد اعتمادبه‌نفس اجتماعي پاييني داشته و تمايل به نمايش غلوآميز موقعيت اقتصادي و شأن و اعتبار اجتماعي خود داشته باشند. اين افراد به جاي اينکه با همت، جسارت، قابليت و شجاعت سعي در رشد و پيشرفت براي رسيدن به جايگاه ايده‌آل‌شان داشته باشند با ارتقاي مدل گوشي‌اي که دست‌شان مي‌گيرند تلاش مي‌کنند اين جديد و به‌روز بودن را به رخ ديگران بکشند.

 

طرفداران موبايل‌هاي کشويي و دردار

زماني که گوشي‌هاي موبايل به شکل کشويي و دردار عرضه مي‌شد، دسته‌اي از افراد هميشه در انتخاب‌ گوشي موبايل، مدل‌هاي کشويي و دردار را مي‌پسنديدند. اين افراد معمولا افرادي هستند که درجاتي از احساس تقلا و احساس نمايش اجتماعي دارند. مي‌توان گفت ممکن است اين عده درجات خفيفي از تمايل به سلطه‌طلبي، پرخاشگري و تهاجمي بودن را داشته باشند. گاهي باز کردن کشو يا در گوشي حس تاثيرگذاري را در آنها تقويت مي‌کند؛ از اين رو مدل گوشي مورد علاقه آنها هميشه گوشي‌هاي دردار و کشويي است.

 

بيزار از گوشي‌هاي لمسي

دسته‌اي از افراد هم هستند که با گوشي‌هاي لمسي ارتباط چندان خوبي برقرار نمي‌کنند و به‌خصوص در چند سال گذشته که گوشي‌هاي دکمه‌اي و لمسي در بازار ارائه مي‌شد، هميشه نوع دکمه‌دار را ترجيح مي‌دهند و از گوشي‌هاي لمسي گريزان هستند. احتمالا اين دسته از افراد اندکي از نظر رواني شلخته و بي‌دقت بوده و چون احتمال خطا در موبايل‌هاي لمسي بسيار زياد است و اين گوشي‌ها هميشه احساس اضطراب را در آنها ايجاد مي‌کند، از اين رو درصورتي‌که انتخاب ديگري غير از گوشي لمسي داشته باشند حتما آن را انتخاب مي‌کنند.

 

کوچک‌پسندها

عده‌اي از افراد هستند که هر چه اندازه گوشي موبايل کوچک‌تر باشد بيشتر آن را مي‌پسندند و هميشه در خريد گوشي موبايل دنبال گوشي موبايلي هستند که سايز کوچک‌تري دارد. محتاط، ديرجوش و مرموز بودن يکي از ويژگي‌هاي محتمل شخصيت اين افراد است. اين افراد در ساير جنبه‌هاي زندگي هم خيلي دوست ندارند به چشم آمده و مطرح شوند و نسبت به اينکه کسي وارد حريم خصوصي‌شان شود حساسيت زيادي دارند.

 

گيم‌بازها

افرادي که به بازي کردن با موبايل‌شان علاقه زيادي دارند هميشه گوشي موبايلي را انتخاب مي‌کنند که امکان استفاده از گيم را براي آنها فراهم کند. هنگام انتخاب گوشي موبايل اندازه موبايل و ميزان وضوح و شفافيت صفحه نمايش آن براي اين دسته اهميت زيادي دارد و بايد به‌گونه‌اي باشد که هنگامي که از گوشي موبايل‌شان براي بازي کردن استفاده مي‌کنند لذت دلخواه‌شان را کسب کنند. از آنجا که گيم به‌شدت تمرکز ايجاد مي‌کند و يکي از ابزارهايي است که حواس افراد را از مسائل آزاردهنده پرت مي‌کند، مي‌توان گفت اين عده افرادي هستند که استرس، اضطراب و آشفتگي ذهني بالايي دارند.

 

موبايلم، عزيز جانم

عده‌اي از افراد هستند که به گوشي موبايل‌شان تعلق خاطري عاطفي دارند و آنقدر آن را دوست دارند که به راحتي نمي‌توانند آن را تعويض کنند و کنار بگذارند؛ اين دسته افراد شخصيت‌هايي عاطفي و لمسي دارند. تحقيقات نشان داده که لمس کردن، بخش وسيعي از مغز را درگير کرده و به همين دليل زياد ديده مي‌شود که افراد به گوشي لمسي‌شان تعلق خاطر پيدا کنند و به راحتي نتوانند آن را با گوشي ديگري تعويض کنند. رگه‌هايي از وابستگي نيز در شخصيت اين افراد ديده مي‌شود. از اين جهت که شروع مجدد براي اين افراد بسيار اضطراب‌آور است و نسبت به تغيير مقاومت نشان مي‌دهند؛ بنابراين به‌طور ناخودآگاه از تعويض موبايل‌شان سر باز مي‌زنند و چندين سال است که گوشي موبايل‌شان را تعويض نکرده‌اند و علاقه و تعلق خاطر خاصي به آن دارند.

سیمرغ