- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

شناسایی ۲۹۲ بیماری نادر در ایران/ همه بیماری‌هایی که از استرس می‌گیرید

معاون بهداشت وزیر بهداشت درهمایش صدمین سالگرد مامایی آکادمیک کشور گفت: در گذشته از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۵۰ مورد به مرگ و میر ختم می‌شد که این عدد امروز به تعداد ۲۰ مورد رسیده است.

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش صدمین سالگرد مامایی آکادمیک کشور گفت: در حوزه بهداشت حدود ۲۲ هزار مراقب سلامت داریم که از رشته‌های مختلف بهداشت می‌توانند در مراکز جامع خدمات سلامت به عنوان یک نقطه عطف باشند.

وی همچنین افزود: سالیانه در دنیا حدود ۳۲۰ هزار مادر باردار و ۲ میلیون نوزاد به دلیل عوارض بارداری و زایمان از بین می‌روند.

رییسی گفت: در سایر حوزه‌ها نیز ماماهایی که در این مراکز مشغول خدمت رسانی می‌شوند باید تحت آموزش‌های ویژه باشند. رویکرد این آموزش‌ها از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۵۰ مورد به مرگ و میر ختم می شد که این عدد امروز به تعداد ۲۰ مورد رسیده است. در حوزه مامایی به نگاه آمایشی نیاز است، همچنین جذب و به کارگیری دانشجویان باید بر اساس نیاز منطقه صورت گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: نباید ماماها در فرآیند نسخه‌نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند تا بر همین اساس تکریم ارباب رجوع نیز رخ دهد. براین اساس باید در این حوزه بازنگری صورت گیرد. برای کاهش آمار سزارین باید توجه ویژه‌ای به حوزه مامایی شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد:ساز وکارهایی در این زمینه وجود دارد و با طرح تحول سلامت نیز اتفاقات خوبی افتاد. زایمان رایگان شد اما صادقانه می‌گویم در کاهش آمار سزارین آنگونه که باید موفق عمل نکردیم و راه زیادی در پیش است، زایمان باید در امن‌ترین مکان صورت گیرد.

وی همچنین گفت: باید آموزش های جامع به دختران از دوره نوجوانی داده شود، این آموزش‌ها فقط به قبل و حین بارداری اکتفا نکند. در زمینه افزایش زایمان طبیعی بیمارستان‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. همچنین نباید از آموزش در حوزه phc برای ماماها غافل بود.

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک و خطر حمله قلبی در زنان

بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که برای مدت زمان دو ماه یا بیشتر داروهای آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

 گروهی از محققان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای مدت زمان بیش از دو ماه خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در زنان حدود یک سوم افزایش می‌دهد.

به گفته محققان مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها موجب از بین رفتن باکتری‌های خوب موجود در روده‌ها شده که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهد. محققان همچنین در دوره هشت ساله انجام مطالعات خود مشاهده کردند این خطر در زنان بالای ۶۰ سال حدود ۳۲ درصد بیشتر است.

محققان آمریکایی اظهار داشتند: مصرف داروهای آنتی بیوتیک مهمترین فاکتور در تغییر توازن میکروارگانیسم‌های موجود در روده است که باکتری‌های مفید روده را از بین برده و شیوع ویروس‌ها و قارچ‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، به گفته محققان زنان حاضر در این مطالعه به دلیل عفونت‌های ریوی، مجاری ادراری و مشکلات دندانی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند.

به دنبال افزایش تعرفه انجمن شنوایی شناسی ایران هستیم

رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: انجمن‌های فیزیوتراپی، پروتز، کار درمانی، گفتار درمانی جزء انجمن‌های علمی توان بخشی که ریاست آن را ما برعهده داریم و برای اینکه بتوانیم کار کنیم باید زیر ساخت‌هایی درست می‌کردیم که باید یک همگرایی در جامعه ایدئولوژی می‌داشتیم.

علی قهرمانی در نشست هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران که در حاشیه برگزاری هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران برگزار شد، اظهار کرد: انجمن‌های فیزیوتراپی، پروتز، کار درمانی، گفتار درمانی جزء انجمن‌های علمی توان بخشی که ریاست آن را ما برعهده داریم و برای اینکه بتوانیم کار کنیم باید زیر ساخت‌هایی درست می‌کردیم که باید یک همگرایی در جامعه ایدئولوژی می‌داشتیم.

وی افزود: به همین منظور سامانه انجمن شنوایی شناسی ایران راه اندازی شد و ما به دنبال این هستیم که این سامانه را به سامانه بیمه اداره تجهیزات وزارت بهداشت متصل کنیم.

رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: افزایش تعرفه‌ها راه بسیار سختی دارد و حتی انجمن‌های بزرگ همچون انجمن جراحان نتوانسته اند تعرفه‌های خود را تغییر دهند چرا که باید این مهم به شورای عالی بیمه رفته و در آن شورا نیز صرفا فقط یک نفر از وزارت بهداشت حضور دارد.

ما براساس صحبت‌هایی که در مجلس شورای اسلامی داشتیم نتیجه آن شد که بایدوزارت بهداشت تعرفه را تعریف و تایید کند و زیر نظر بیمه نباشد و ما از وزارت بهداشت بخواهیم که تعرفه‌هایی که در کتاب ارزش نسبی نیست براین اساس نیز اعلام کند.

۲۹۲ بیماری نادر در ایران شناخته شد

مدیرعامل بنیاد امور بیماری های نادر کشور گفت: حدود هشت هزار بیماری نادر در جهان وجود دارد که ۲۹۲ مورد آن در ایران شناسایی شده است.

حمیدرضا ادراکی روز شنبه در نشست با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین افزود: اطلاعات و اسامی مبتلایان این بیماری در سامانه بیماران نادر ایران ثبت شده و اطلاعات پزشکی آنها به طور مرتب دریافت می شود.

او اضافه کرد: بنیاد امور بیماری های نادر در سال ۸۸ مصادف با میلاد امام رضا (ع) توسط مرحوم دکتر علی داودیان برای ارایه خدمات بهینه به بیماران نادر ایران تاسیس شد.

ادراکی ادامه داد: بیماری های نادر به آن دسته از بیماری هایی اطلاق می شود که شیوع آنها میان ۲ نفر از هر ۱۰ هزار نفر باشد و همین شیوع کم کافی است تا متوجه مظلومیت این بیماران شویم.

او خاطرنشان کرد: این بیماری ها ۸۵ درصد ریشه در مسایل ژنتیکی و ازدواج های فامیلی دارند.

ادراکی با بیان اینکه هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود اقدام برای درمان راحت تر خواهد بود، اضافه کرد: به همین جهت، آموزش و آگاه سازی خانواده ها برای جلوگیری از بروز بیماری ها به ویژه در خانواده هایی که قبلا یک مورد از بیماری در آنها اتفاق افتاده است توسط این بنیاد انجام می شود.

او با اشاره به ناکافی بودن این غربالگری ها برای شناسایی بیماران، گفت: به همین جهت بنیاد در سال گذشته، تفاهم نامه ای را با آموزش و پرورش به عنوان یکی از بهترین گلوگاه های شناسایی زودهنگام بیماران و جلوگیری از بروز بیماری در سایر اعضای خانواده بیمار، امضا کرد تا کارشناسان بهداشت در بازدیدهای خود از مدارس کوچکترین علایم بیماری نادر را گزارش کنند.

ادراکی یادآور شد: وقتی در یک خانواده، عضوی دچار بیماری شود، مصیبت بزرگی نه تنها برای آن خانواده بلکه برای چندین خانواده دیگر به وجود خواهد آمد.

به گفته او این بیماران در شرایطی که هزینه های دارو و درمان بسیار گزاف بوده و تعداد قابل توجهی از داروهای آنها از خارج تامین می شود فاقد بیمه های پایه هستند.

ادراکی گفت: برای حل این مشکل در صدد هستیم داروخانه مستقلی را برای بیماران نادر ایجاد کرده و داروی مورد نیاز این بیماران را تهیه کنیم.

مدیرعامل بنیاد امور بیماری های نادر ایران گفت: غربالگری این بیماری ها از طریق آنژیوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن حتی در دوران بارداری امکان پذیر است اما به شرطی که خانواده ها در این خصوص آموزش دیده و اطلاعات لازم را داشته باشند.

او ادامه داد: اطلس بیماری های نادر ایران در هشتم اسفندماه سال گذشته رونمایی شد تا روش درمان و شیوع تمام بیماری های شناخته شده در ایران برای پزشکان ارسال شود.

ادراکی از تدوین سند ملی بیماری های نادر ایران خبر داد و افزود: این سند با همکاری وزارت بهداشت در مراحل نهایی تدوین بوده و تمام مسایل و ضرورت های مربوط به این بیماری ها را پیش بینی و ارایه کرده است.

همه بیماری‌هایی که از استرس می‌گیرید

استرس و اضطراب بخشی از زندگی روزمره همه ما شده. از مشکلاتی که هرکدام در زندگی‌هایمان داریم تا شرایط زندگی امروز مخصوصا زندگی شهرنشینی مثل ترافیک، آلودگی‌های صوتی و آلودگی هوا باعث شده‌اند نسبت به نسل‌های قبلی استرس بیشتری داشته باشیم.

آنقدر که برای خیلی‌ها عادی شده است و دیگر زیاد هم حسش نمی‌کنند غافل از اینکه این استرس‌ها چه تاثیرات منفی نه تنها بر روح که روی جسم می‌گذارد.

از قلب تا روده

قبلا مردم با کنایه می‌گفتند پزشکان هرجا دلیل بیماری را نمی‌دانند می‌گویند از اضطراب است اما اخباری که از تاثیرات این واکنش شدید ذهن هر روز می‌رسد نشان می‌دهد این حرف پزشکان اصلا بیراه نبوده است.

به تازگی محققان چینی اعلام کرده‌اند استرس مزمن در ابتلا به سرطان سینه بسیار موثر است.

بیماران سرطانی معمولا احساسات منفی مانند اضطراب، ناامیدی و ترس دارند که از فاکتورهای پرخطر افزایش سرعت رشد تومور و افزایش روند پیشرفت سرطان است. ‌البته پیش از این هم درباره تاثیرات منفی استرس و نقشش در ابتلا به سرطان اخباری منتشر شده بود اما شاید ندانید که اضطراب و استرس چقدر می‌تواند سلامتی تان را به خطر بیندازد.

مثلا استرس احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. البته هنوز ارتباط مستقیم میان استرس مزمن و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز سکته اثبات نشده اما باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می‌شود، رگ‌های قلب را تنگ می‌کند و ضرب‌آهنگ آن را تحث تأثیر قرار می‌دهد. غلظت خون را هم افزایش می‌دهد و با افزایش فشار خون لایه‌ درونی رگ‌ها را تخریب می‌کند. باعث سختی سرخ‌رگ‌ها (تصلب شرایین) هم می‌شود که عامل مؤثر دیگری در افزایش احتمال سکته است‌.‌ ضمن اینکه به گفته‌ انجمن روان‌شناسی آمریکا، استرس درمان و بهبودی را پس از حمله‌قلبی دشوار می‌کند. ‌اثر دیگر آن بر سیستم ایمنی است و آن را ضعیف و مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند. افراد مضطرب و افرادی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، بیشتر دچار عفونت شده و هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار عوارض شدیدتری می‌شوند.

استرس سد خونی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سد از مغز در برابر هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود و قابلیت اثرگذاری بر مغز را دارد مانند دارو، سم و ویروس‌ها محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند نفوذپذیری سد خونی مغز در سربازان جنگی بیشتر است‌.‌

استرس مزمن روی گوارش هم اثر می‌گذارد و از شدت فعالیت‌های گوارشی هم کاسته می‌شود. نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال، تُرش کردن و سندرم روده‌ تحریک‌پذیر از نشانه‌های رایج استرس مزمن هستند. زخم معده و ورم روده هم همینطور. ‌

یکی دیگر از مشکلاتی که از استرس تاثیر می‌پذیرد میل جنسی است. ضمن اینکه باعث تشدید سندرم پیش از قاعدگی می‌شود و بر توانایی باروری زنان اثر می‌گذارد. در دوران بارداری اگر مادر استرس زیاد داشته باشد ممکن است با زایمان زودرس و سقط جنین مواجه شود. تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی هم شدیدتر می‌شود.

پوستی که با استرس خراب می‌شود

اگر از کسانی هستید که روی پوست خود حساس هستید باید بدانید که‌ ‌استرس مزمن پوست تان را خراب می‌کند. از طرفی باعث پیری می‌شود چون بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک را که ضروری به نظر نمی‌رسند، متوقف می‌کند. مثلا جریان خون در پوست را کاهش می‌دهد که همین باعث پیری پوست می‌شود.

استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت زا آسیب‌پذیر باشد در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و زمینه برای بروز زودهنگام چین و چروک در مناطقی مانند صورت، گردن و یا دست‌ها فراهم می‌شود.

از طرف دیگر تغییرات هورمونی ناشی از استرس روی پوست اثر می‌گذارد و باعث آکنه، کهیر، صدفک، ریزش مو و بیماری‌های لثه می‌شود.‌استرس و بیخوابی‌های مکرر ارتباط زیادی با به خطر افتادن زیبایی صورت دارند. نگرانی‌ها، مشکلات زناشویی، پرکاری و تشویش‌های دائمی باعث کاهش کیفیت خواب شده و باعث ایجادهاله‌ای سیاه در اطراف چشم‌ها یا گودی آنها می‌شود.

فشار ناشی از استرس باعث ایجاد اختلال در آب رسانی مناسب به پوست می‌شود چون افرادی که تحت استرس زندگی می‌کنند و قادر به کنترل آن نیستند، کمتر میل به نوشیدن آب دارند و بیشتر به سمت مصرف قهوه و یا نوشابه‌ها گرایش پیدا می‌کنند. اما نوشیدن آب کافی یکی از قوانین داشتن پوست سالم است. مصرف آب باعث رطوبت دهی به پوست شده و اکسیژن رسانی آن را ضمانت می‌کند.‌جوش، پسوریازیس (بیماری صدفی)، اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی هم از استرس تاثیر می‌گیرند.

گاهی ریزش شدید موها در اثر قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا است. این وضعیت مانع از رشد فولیکول مو شده و موها را حساس و آسیب‌پذیر می‌کند که به ریزش آنها منجر می‌شود.‌

با وجود اینکه سفید شدن زودهنگام موها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، اما استرس نیز باعث پیر شدن زودهنگام موها می‌شود. خوشبختانه با افزایش مصرف بیوتین، پروتئین و ویتامین‌ E ‌می‌توان تا حدودی اثرات منفی استرس را کاهش داد و استحکام و جوانی موها را حفظ کرد

برخی مواقع تاول‌هایی روی دست‌ها ایجاد می‌شود که ما آنها را با قارچ یا دیگر عفونت‌های ایجاد شده توسط قارچ‌ها اشتباه می‌گیریم. اما این نوع تاول‌ها نشان دهنده یک بیماری پوستی به نام «دیس هیدروز» است که ارتباط نزدیکی با استرس شدید و طولانی مدت دارد

در نهایت اینکه استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت زا آسیب پذیر باشد. ‌