- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

صدای پای گرانی در بازار/ نگرانی مردم از عدم تداوم نظارت‌ها در ماه‌های آینده

افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر سبب شد تا برخی کالاهای مورد نیاز مردم نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شوند به‌طوری که برخی از این کالاها با افزایش چند هزار تومانی در حال عرضه شدن است.

گرچه مسوولان بارها تاکید داشتند که با تشدید نظارت‌ها اجازه افزایش قیمت کالاهای اساسی را نمی‌دهند اما مشاهده میدانی خبرنگاران فارس نشان از افزایش نرخ برخی کالاهای اساسی می‌دهد که در محصولاتی نظیر میوه و سیفی‌جات بیشتر است.

نرخ نجومی گوجه فرنگی

قیمت گوجه فرنگی که پیش از افزایش نرخ بنزین در شیراز هر کیلو ۵ هزار تومان بود اکنون به ۱۵ هزار تومان هم رسیده است. همچنین این افزایش قیمت در محصولاتی همچون پیاز، سیب‌زمینی و تخم مرغ نیز مشاهده شده است.

نیسان‌ها دیده نشدند

متصدیان واحدهای صنفی علت این تغییر قیمت‌ها را نابرابری در افزایش سهمیه بنزین خودروهایی می‌دانند که این محصولات را از زمین‌های کشاورزی به میادین عرضه میوه و تره‌بار و مغازه‌ها حمل و منتقل می‌کنند. این خودروها که عمدتا وانت بار یا نیسان‌ها هستند به علت عدم افزایش سهمیه بنزین مجبور به استفاده از بنزین با نرخ آزاد بوده و همین امر سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

با این حال نمی‌توان تمام مشکلات ناشی از گرانی را به گردن واحدهای صنفی انداخت چرا که هرزمان این افزایش قیمت از مبدأ رخ می‌دهد واحد صنفی نیز مجبور به افزایش قیمت کالا هستند.

علاوه بر این آنچه اهمیت دارد لزوم توجه مسوولان به مشکلات این نوع خودروها و افزایش سهمیه سوخت آنهاست. همچنین تشدید نظارت بر قیمت‌ها نیز نیازمند تدابیر ویژه مسوولان صنعت و معدن، دادگستری، تعزیرات و اتحادیه‌های صنفی است.

کمبود تعداد ناظران بازار

آنچه مسلم است کمبود نیروی انسانی و تعداد زیاد واحدهای صنفی، نظارت‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند که خود می‌تواند در آینده معضلاتی را ایجاد کند. در این زمینه نیز باید تدابیر دیگری اندیشیده شود تا کمبود نیروی انسانی به تداوم روند نظارت‌ها آسیبی نرساند.

آنگونه که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفته تشدید نظارت بر قیمت‌ کالاها در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد و تا کنون برای ۳۳ واحد صنفی متخلف در شیراز پرونده تشکیل و به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

نرخ قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴

به اذعان حمیدرضا ایزدی، ملاک بازرسان این اداره کل قیمت تعیین شده در سامانه ۱۲۴ است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن از آخرین قیمت‌های ابلاغی با خبر شوند. وی گفت که بازرسان اداره صمت بر اساس قیمت‌های موجود در این سامانه به نظارت خود بر بازار ادامه داده و با گران فروشان برخورد می‌کنند.

تعدیل در قیمت‌ها

دادستان شیراز نیز در نشستی که روز شنبه با دست‌اندرکاران نظارت بر بازار داشته بر تشدید این نظارت‌ها تاکید کرده و خواستار تعدیل در قیمت‌ها و مقابله با گران‌فروشان شده است.

کمبود کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم نیز از معضلاتی است که در گذشته دیده شده که بعضاً نیز به احتکار کالا تبدیل شده است.

بر اساس صحبت‌های رئیس سازمان صمت فارس، هیچ محدودیتی در تامین کالاهای اساسی مردم وجود ندارد و به اندازه کافی کالا در انبارها موجود است.

البته مدیرکل تعاون روستایی استان نیز از تعادل در نرخ قیمت میوه و سیفی‌جات خبر داده و گفته قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای آینده به کمتر از ۵ هزار تومان تقلیل می‌یابد. همچنین این مسوول از تعادل در قیمت کالاهایی همچون سیب، پیاز، کاهو و … نیز خبر داده است.

آنچه دغدغه این روزهای مردم است تداوم و استمرار نظارت بر بازار در ماه‌های آینده است چرا که درگذشته نیز بارها این نظارت‌های موقت دیده شده که دوامی نداشته و کالاها دوباره با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.

گزارش از مهدی رحمانیان/فارس