- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

فساد نهفته ۵۵۰ میلیارد تومانی در پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان خودرو

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از فساد نهفته ۵۵۰ میلیارد تومانی در پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان خودرو خبر داد.

فرهاد احتشام زاد در رابطه با لیست بانک مرکزی از شرکتهای واردکننده خودرویی که موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شده اند، اظهار داشت: براساس این لیست در مجموع تنها ۲۱ شرکت توانسته‌اند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ۷۸ درصد از ارزهای تخصیص یافته مربوط به شرکت‌های نمایندگی رسمی، ۱۹ درصد شرکت‌های دولتی و ۲ درصد سهم شرکتهای غیرنمایندگی بوده است، گفت: ۸۶ درصد تخصیص ارز برای خودروهای بنزینی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی، ۱۰ درصد برای واردات خودروهای هیبریدی تا ۲۰۰۰ سی سی و ۳ درصد برای واردات آمبولانس با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی بوده است.

وی افزود: در مجموع براساس این لیست و احتساب آمار اعلامی دولت مبنی بر تخصیص مجموعا ۹٫۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰۰ ریالی تا کنون، تخصیص ارز به بخش واردات خودرو برابر با ۱٫۱ درصد از کل تخصیص‌ها بوده است که با هجمه های وارده به بخش واردات خودرو دارای تفاوت فاحشی است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه متوسط قیمتهای خودروهای وارداتی در سال گذشته برابر با ۲۴ هزار و ۵۰۰ یورو بوده است، گفت: براساس این لیست و پس از کسر سهم ارز تخصیصی برای خودرو آمبولانس، کمتر از ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری موفق به دریافت ارز شده‌اند که این رقم صرفا برای پوشش یک ماه تقاضای خودرو سواری وارداتی در بازار است. متاسفانه این موضوع نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده شاهد کمبود خودرو وارداتی در بازار و البته افزایش بیش‌تر قیمت‌ها خواهیم بود چرا که واردات خودرو ممنوع شده و حتی امکان تامین بخشی از نیاز ماهیانه بازار نیز فراهم نمی باشد و نیازمند توجه جدی دولت است.

احتشام زاد به اختلاف قیمت یورو در بازار آزاد و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: ارزش واردات خودرو در لیست منتشر شده ۱۲۱ میلیون یورو است که این رقم در مقایسه با قیمت ارز در بازار آزاد نشانگر اختلاف ارزشی به میزان ۵۵۰ میلیارد تومان است. لذا با توجه به اهمیت این ارزش ریالی، لازمست توجه ویژه نهادهای نظارتی در این خصوص متمرکز گردد تا از بروز رانت و ثروت‌های بادآورده در بازار این خودروها خودداری شود./تسنیم