9:38:44 - پنج‌شنبه 15 اکتبر 2015
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسائل ارتباطي در دانشگاه
پیام آمارد _ دکتر راضیه امین السادات : • ارتباط با همسالان احتمال كمي وجود دارد كه در دانشگاهي قبول شويم كه دوستان صميمي در آن داشته باشيم .به اين ترتيب ،ورود به دانشگاه همزمان است با شروع دوستي هاي جديد . هر چه دوستان بيشتر و فراوان تر داشته باشيم در زندگي خود موفق […]

پیام آمارد _ دکتر راضیه امین السادات :
• ارتباط با همسالان

احتمال كمي وجود دارد كه در دانشگاهي قبول شويم كه دوستان صميمي در آن داشته باشيم .به اين ترتيب ،ورود به دانشگاه همزمان است با شروع دوستي هاي جديد . هر چه دوستان بيشتر و فراوان تر داشته باشيم در زندگي خود موفق تر و شادتر خواهيم بود .چون كمتر احتمال دارد كه تنها بمانيم . بنابراين ، در مواقع خوشحالي و شادي با دوستان خود شادتر خواهيم بود و در زمان ناراحتي و مشكلات زندگي ، افراد در كنارمان خواهند بود كه با آنان درد دل كرده يا مشورت نماييم . به اين ترتيب ، نه تنها احساس تنهايي نخواهيم كرد بلكه ميتوانيم از كمكهاي فكري و راهنمايي ها و حمايت عاطفي آنان استفاده كنيم . با اين حال ، اصولي وجود دارد كه اگر آنها را رعايت كنيم مي توانيم ارتباط هاي دوستانه خوبي در دانشگاه برقرار كنيم .تعدادي از اين اصول عبارتند از :


•    ارتباط اجتماعي موضوع حياتي و اساسي است .
گاهي بعضي افراد تمايلي به برقرار ارتباط ندارند چون تصورمي كنند كه ارتباط اجتماعي چندان مهم نيست .گاهي نيز اين تصور اشتباه وجود دارد كه ارتباط اجتماعي مضر و خطرناك است .چنين نگرشي باعث انجام عدم اعتماد در ميان انسان ها مي شود در نتيجه فرد تمايلي به ايجادرابطه ندارد كه بخواهد بر اساس آن عمل كند .
به ياد داشته باشيد كه جنبه هاي مختلف به انسان ها توصيه شده است كه ارتباط اجتماعي بر قرار كنند.درمذهب اسلام نيز توصيه شدهاست كه برنامه هاي گروهي و جمعي داشته باشند .
•پيشداوري ها ، تعصب ها و ديدگاه هاي قالبي را كنار بگذاريم .
متاسفانه دركشور ما ديدگاه هاي قالبي زيادي در مورد مردم شهرها ،مناطق و فرهنگ هاي مختلف كشور وجود دارد .ديدگاه هايي مانند اين كه :
•همه تهراني ها … هستند .
•همه شمالي ها … هستند .
•همه جنوبي ها … هستند .
•دخترها … هستند .
•پسرها … هستند .
به چنين ديدگاه هاي قالبي ،پيشداوري تعصب نيز گفته مي شود چون همه مردمي كه در يك شهر يا منطقه زندگيمي كنند و تفاوت هاي زيادي باي ك ديگر دارند را به يك چشم نگاه مي كنند . چنين ديدگاه هايي در همه جهان مردود است . يكي از عوارض منفي اين پيشداوي ها آن است كه قبل از ايجاد ارتباط و آشنايي ، ديدگاه هاي منفي نسبت به يك ديگر ايجاد مي كند كه مانع ايجاد ارتباط راحت ميشود به جاي اين كه بر اساس اين ديدگاه هاي نا سالم تصميم به ايجاد رابطه يا قطع رابطه كنيد سعي كنيد كه طرق مقابل را شناخته و بر اساس شناخت خود عمل كنيد .
•خود را در جمع قرار دهيد .
براي آن كه ارتباط اجتماعي بيشتري داشته باشيد سعي كنيد وقت خود را طوري تنظيم كنيد كه در تنهايي و انزوا نباشيد . شركت در برنامه هاي مختلف همچون انجمن ها ، كلاس ها و … كمك بزرگي به شما مي كند .
•زمان بيشتري را در دانشگاه سپري كنيد.
•در ايجاد دوستي پيشقدم باشيد
•مهارتهاي ارتباطي و اجتماعي خود را افزايش دهيد.
•اختلاف ها را بپذيريد و به آنها جنبه ي ارزشي ندهيد .
هنگامي كه ارتباط اجتماعي بر قرار مي كنيد اولين چيزي كه با آن روبرو مي شويد تفاوت ها است . اختلاف بين انسان ها طبيعي است مهم اين است كه انسان ها مهارت حل اختلاف را به خوبي بدانند و بر اساس آن عمل كنند .
نكته ديگر كه قبلا هم گفته شد اين است كه اختلاف ها ، تفاوت ها و فرق هايي كه با ديگران داريد را ببينيد ولي به آن جنبه ي ارزشي يا خوب و بد ندهيد . شما با ديگران فرق هايي داريد نه شما بد هستيد نه آنها ، نه شما خوب هستيد نه آنها بلكه انسان ها با هم تفاوت دارند . مهم آن است كه اين تفاوت ها باعث آسيب و زيان به ديگران نشود .

ارتباط با جنس مخالف
انسان موجودي است اجتماعي و مسير رشد و تكامل او ازمتن اجتماع مي گذرد هر فردي دراجتماع بيشترين وقت خود را صرف برقراري ارتباط با ديگران اعم از هم جنس و غير همجنس مي كند .در دنيا امروز براي انجام فعاليتهاي خود ناگزير از بر قرار ارتباط با ديگران هستيم ، بنابراين بايد فكر كنيم و بياموزيم كه چگونه به بهترين شكل اين ارتباط را بر قرار سازيم در ارتباط است كه انسان ساخته و پرداخته مي شود . البته اگر در اين ارتباط ، جنبه هاي انساني در نظر گرفته نشود ، پيامد هاي منفي و مشكلات فراواني را بوجود خواهد آورد . يكي از محيط هايي كه در آن مكان ارتباط با جنس مخالف بيشتر است دانشگاه مي باشد . در دانشگاه با افرادي از گوشه و كنار كشور با فرهنگ و رسوم مختلف آشنا مي شويم كه هركدام تعريف و تعبيرهاي متفاوتي از رابطه با جنس مخالف دارند . اما  گاهي در جريان ارتباط با جنس مخالف موانعي بروز ميكند ، يا باورهاي غلطي شكل مي گيرد كه رابطه را از شكل طبيعي و سازنده خود دور مي سازد .
مقصود از دوستي دختران و پسران رابطه اي است نسبتا صميمانه و گرم و عمدتا پنهاني كه از طريق ارتباط تلفني ، چت ، يا ردوبدل پیامک بين دختر و پسر ايجاد مي شود. پسران داشتن دوست دختر را يك قدرت فردي و اجتماعي براي خود تلقي ميكنند و دختران نيز داشتن دوست پسر را يك جاذبه فردي و اجتماعي براي خودمي شمارند . به همين دليل در بين افرادي كه اين افكار وجود دارد ، نداشتن دوست دختر و يا دوست پسر ف نوعي بي عرضگي و ناتواني تلقي مي شود .
اينگونه دوستي ها با مخاطرات رواني گوناگوني همراه است . دختر و پسر شرايط لازم به منظور ملاقات هاي دوستانه خود صرف كنند . اين انر‍ژي همراه با ترس و اضطراب مستمري است كه اغلب قابل تحمل نيست ، در نتيجه سعي مي كنند رفتار خود را به هنجارها و قواعد مورد پذيرش جامعه نزديك كنند .
گاهي نيز اتفاق مي افتد كه در جريان يك رابطه دوستي ميان  دختر و پسر وابستگي شديدي ميان آن دو و يا يكي از آنها به ديگري ايجاد مي شود در چنين مواردي احساس عدم امنيت تملك جويي (احساس مالكيت ) و ترس ناشي از ترك شدن همواره با آنهاست .
نكات قابل توجه در رابطه با جنس مخالف :
۱٫شناخت واقعيتهاي جنس مخالف :
دختران و پسران بايد بدانند كه جنس مخالف داراي ويژگي هاي مثبت و منفي گوناگوني هستند . برا ي اينكه الگوي مناسبي براي شناخت جنس مخالف عرضه كنيم مي توانيم به طور خلاصه بگوييم كه دختران و پسران شباهت زيادي به خواهران و برادان يا پدران و مادران ما دارند . نبايد تصوري كه از اعضاي خانواده خود داريم با افراد غير همجنس چندان تفاوتي داشته باشد. نبايد دلگيري ها و ناراحتي هاي ما از خانواده ،ما را به سمتي بكشاند كه يك تصوير ايده ال و غير واقعي از افراد غير همجنس داشته باشيم .
۲٫اجتناب از خيالپردازي و تصوير رويايي در مورد جنس مخالف :
انسان سالم مي تواند بين تخيلات و واقيعتها تفكيك قائل شود .
۳٫از بين بردن ترسها ، دلهره ها ، هيجانها ، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف :
بايد هر گونه پيشداوري را كه ايجاد نوعي هيجان منفي نسبت به جنس مخالف مي كند ،از ذهن خود دور كنيم . بايد آنان را افرادي مانند خود بدانيم كه مي توانند افرادي سالم و سازنده باشند ويا افرادي مخرب و منفي .
۴٫كنترل خونسردي و صلابت شخصيت به هنگام برخورد با جنس مخالف :
بر خورد مناسب داراي اين خصوصيت است كه فرد با خونسردي تمام و نيز حفظ ارزش شخصيت خويش ، بدون خرد كردن شخصيت خود وديگران برخورد نمايد.
۵٫برخورد مبتني بر احترام با مراعات حدود شرعي ، در مورد محرم و نا محرم و حلال و حرام .
۶٫فقدان روابط پنهاني با جنس مخالف و مشورت با والدين در اين گونه موارد :
ازدواج بر پايه روابط پنهاني اعتماد را از بين مي برد .
۷٫اجتناب از بر قراري روابط صميمانه با جنس مخالف قبل از عقد شرعي
۸٫نداشتن رفتار توام با خود نمايي و جلب توجه جنس مخالف در مجامع مختلف
آنچه كه شما دانشجويان محترم بايد به آن توجه بالايي داشته باشد اين است كه علت اصلي حضورتان در دانشگاه تحصيل دانش و علم است و نه تحصيل چيز ديگر ، از اين رو ارتباط اساسي و اصلي شما با تمام افراد دراين محيط ، يك ارتباط آموزشي است و اگر ارتباط دوستي يا اقتصادي و … بر قرار شود ،در مسير تكميل ارتباط آموزشي و مقدمه اي جهت رسيدن به اهداف آموزشي است .اگردر دانشگاه در پرتو يك ارتباط اقتصادي ، لوازم التحرير ، فيش غذا ، لباس و … تهيه مي كنيد همه براي تامين اهداف اموزشي و تحصيلي علم و دانش است هر رفتار و يا ارتباطي كه شما را از اين هدف دور كند افت زندگي دانشجويي و انحراف از مسير ارتباط آموزشي تلقي مي شود .
از ديدگاه تعليم و تربيت ارتباط با جنس مخالف يك عامل مزاحم است و در اولين گام سطح تمركز شما را كاهش مي دهد كافي است يك پيام غير آموزشي از جنس مخالف نظر شما را به خود جلب نمايد تا ساعتها فكر و ذهن شما را به خود مشغول سازد .
بر خورد مبتني بر شناخت و احترام متقابل برخورد صحيح با جنس مخالف است در اين شيوه دختران و پسراني هستند كه به محض ديدن يكديگر خود را نمي بازند و آن را در ذهن خود و در روياهاي خويش نمي پرورانند بلكه در برخورد در مجامع فاميلي تحصيلي و … بسيار با وقار و سنگين برخورد مي كنند و در عين پرس و جو از احوال يكديگر و پاسخگويي به پرسشهاي آنان دچار افراط در خنده و شوخي نمي شوند آنان بر اثر تربيت خانوادگي بر قراري رابطه پنهان با جنس مخالف را بي معنا مي دانند و درباره روحيات جنس مخالف برنامه دارند و آن را از طريق ازدواج و فراهم آوردن شرايط مقبول اجتماعي به تحقق مي رسانند .

 

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب