19:26:18 - دوشنبه 6 مارس 2017
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معمای احیای تالاب هور‌العظیم
ابتکار تأکید کرد که «۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است»، نماینده اهواز گفت «کجای هور آب دارد که ما نمی‌دانیم؟!»، مجدداً ابتکار پاسخ داد «چیزی را که عیان است همه بروند ببینند» و برای صحت ادعای، خود نیز تعدادی خبرنگار از رسانه‌های همسو را راهی تالاب کرد، اما حقیقت چیست؟! همه چیز از آنجا […]

ابتکار تأکید کرد که «۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است»، نماینده اهواز گفت «کجای هور آب دارد که ما نمی‌دانیم؟!»، مجدداً ابتکار پاسخ داد «چیزی را که عیان است همه بروند ببینند» و برای صحت ادعای، خود نیز تعدادی خبرنگار از رسانه‌های همسو را راهی تالاب کرد، اما حقیقت چیست؟!
همه چیز از آنجا شروع شد که در هفتم آذر سال ۹۵، ابتکار در برنامه زنده تلویزیونی، خشکی تالاب هورالعظیم را شانتاژ رسانه‌ای خواند و گفت: «این تالاب ۶۲ درصد آبگیری شده است. نمایندگان مجلس برای بررسی این ادعا عازم منطقه شده‌اند و آبگیری ۶۲ درصدی هورالعظیم را تأیید کرده‌اند.»
پس از این نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و گفت: «آبگیری ۶۲ درصدی هورالعظیم اولین دروغ خانم ابتکار نیست. » و در ادامه تأکید کرد که نمایندگان محیط‌زیستی خود اقرار کردند که اطلاعات نادرست در اختیارشان قرار گرفته بوده است. ماجرا به همین جا ختم نشد؛ چراکه نمایندگانی از حوزه‌های مختلف راهی دشت آزادگان شدند تا بالاخره احیا یا عدم احیای این تالاب را رد و تأیید کنند اما جالب این است نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست حتی گزارشی از بازدید خود از این تالاب را منتشر نکردند.

ادعای آبگیری تالاب هورالعظیم از ۶۵ درصد تا ۷۰ درصد!
هرچند که شنیده‌ها از گوشه و کنار حکایت از رد ادعای رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر احیای این تالاب داشت، اما این بانوی سبزپوش به هیچ صراطی مستقیم نشد تا جایی که همزمان با هجمه انتقادها در مورد مهار ریزگردها و حضور وی در کارگروه ملی مقابله با ریزگردها (در استانداری خوزستان) پافشاری بر ادعای جنجال برانگیز به ۷۰ درصد افزایش یافت. در ادامه ارائه گزارش ابتکار از آبگیری تالاب‌های خوزستان در دولت یازدهم با فریادهای اعتراض‌آمیز نماینده اهواز حاشیه‌ساز شد، چنانچه علی ساری ضمن بی‌اساس توصیف کردن گزارش رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: کجای تالاب ماهیگیران دارند صید می‌کنند؟ پدر من نزدیک هور زندگی می‌کند کجای هور آب دارد که ما نمی‌دانیم؟!

اعتراض نمایندگان خوزستان به آمارهای غیر واقعی
در حالی که نمایندگان نسبت به تکرار ارائه ارقام و آمارهای غیر واقعی توسط سازمان محیط‌زیست معترض بودند، تأکید کردند که «قسمت‌هایی از تالاب که در اثر استخراج نفت توسط وزارت نفت خشک شده، بسیار نرم است و این مناطق که کانون ریزگردها به شمار می‌روند آبگیری نشده‌اند. بخش‌هایی هم که ایشان مدعی آبگیری آن هستند با فاضلاب مزارع نیشکر که حاوی آلاینده‌هاست، آبگیری شده است نه با آب شیرین.»
اما مجدداً ابتکار سخنان جالب‌توجهی را مطرح کرد و اظهار داشت: نمی‌دانم سر و صداها برای چیست و نمی‌دانم چرا این حقیقت، این خورشید تابانی را که در آسمان است، عده‌ای می‌خواهند انکار کنند.

چیزی را که عیان است، همه بروند ببینند
رئیس سازمان محیط‌زیست در همان گفت‌وگو از گروه‌های حقیقت‌یاب، از انجمن متخصصان محیط‌زیست و تشکل‌ها و مردم دعوت کرد تا بروند تالاب هورالعظیم را ببینند و گفت: «چیزی را که عیان است، همه بروند ببینند.»
دو روز بعد هم پورتال سازمان حفاظت محیط‌زیست، با انتشار مطلبی تحت عنوان «تأیید حیات در رگ‌های هور» و تصاویری از این تالاب، خبر از بازدید جمعی از خبرنگاران استان خوزستان از تالاب هورالعظیم به منظور مشاهده مراحل احیا و آبگیری این تالاب در روز چهارشنبه ۱۱ اسفند داد.

چیزی را که عیان است‌، چه کسانی دیدند؟!
بازدیدی که به گفته خبرنگاران استانی و نمایندگان استان خوزستان محدود به چند عکاس خبری و البته گزینش شده از رسانه‌های همسو همچون ایرنا، ایسنا و روزنامه ایران و اطلاعات بوده است.
قاسم ساعدی نماینده مردم خوزستان در خانه ملت در گفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: ۵۰ هزار هکتار از تالاب هور‌العظیم توسط پالایشگاه و شرکت‌های نفتی طی سال‌های اخیر به خشکی تبدیل شده است، هور را به پنج حوضچه تقسیم کردند و اکنون هم تنها درصد کمی از یک مخزن به واسطه فاضلاب مزارع نیشکر که حاوی آلاینده‌ها است، آبگیری شده است.

این نماینده ضمن انتقاد از همراه کردن خبرنگاران رسانه‌های همسو با دولت در جریان بازدید از تالاب هور‌العظیم ادامه داد: متأسفانه از عدم آشنایی فعالان رسانه‌ای نسبت به محیط استفاده کرده‌اند و با دعوت از چندین عکاس، تصاویری از یک حوضچه تالاب منتشر شده است؛ چراکه دوستان در محیط‌زیست و دولت می‌خواهند سرپوش بر این قضیه بگذارند و خود را از کم‌کاری مبرا کنند.

ساعدی با اشاره به اینکه نفت، تالاب بین‌المللی هور‌العظیم را قلع و قمع کرده است، خاطر نشان کرد: آب قادر به چرخش در کل تالاب نیست، سیل‌بندهای احداث شده مانع از چرخش مناسب آب می‌شود و آب تلمبار شده، بعد از مدتی چنان گندیده خواهد شد که آبزیان هم قادر به ادامه حیات نیستند. به گفته این نماینده که پیش‌تر نیز از بررسی‌های غیر کارشناسی در این زمینه انتقاد کرده بود؛ دولت از طریق رسانه‌های همسو قصد دارد تا بر ادعای خود صحه بگذارد و اینچنین خبرنگاران گزینشی را به مخزن‌های آبگیر شده برده است. هرچند که در این زمینه موفق شد و آنچه در «قاب دوربین‌ها» ثبت شد، هم آب بود و هم ماهی و هم صیاد اما منظور خانم ابتکار از تشکیل هیئت حقیقت‌یاب توسط دانشگاهیان برای رصد از نزدیک شرایط تالاب، همین بازدید میدانی خبرنگاران رسانه‌های همسو بوده است؟! چیزی را که عیان است، همه رفتند، دیدند یا رسانه‌های همسو با دولت‌؟!
حقیقت ماهیگیری را که نمی‌توان کتمان کرد، اما مهم این است که چه کسی ماهیگیری می‌کند، صیادان در تالاب یا دولت از فضای انتخابات!

*نیره ساری

منبع:روزنامه جوان

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب