12:33:16 - دوشنبه 2 مه 2016
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مومنی‌: نظری دستاورد ادبیات انقلاب است/ حدادعادل: غزل نو، نه تقلید است و نه سنت شکنی
به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از تازه ترین مجموعه شعر فاضل نظری، یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه با حضور جمع کثیری از علاقه مندان این شاعر و شخصیت هایی همچون محسن مومنی‌شریف رییس حوزه هنری، محمدحمزه زاده قائم مقام حوزه هنری و مدیر انتشارات سوره مهر، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت […]

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از تازه ترین مجموعه شعر فاضل نظری، یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه با حضور جمع کثیری از علاقه مندان این شاعر و شخصیت هایی همچون محسن مومنی‌شریف رییس حوزه هنری، محمدحمزه زاده قائم مقام حوزه هنری و مدیر انتشارات سوره مهر، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت السلام محمدرضا زائری رئیس موسسه فرهنگی سرچشمه، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، بهروز رضوی گوینده و دوبلر رادیو و تلویزیون، کیوان ساکت نوازندهٔ تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه، مسعود فروتن کارگردان سینما و تلویزیون، محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرا، امیر خوراکیان، حسین قربان زاده مدیر مسئول روزنامه همشهری، علی احمدی مدیر فرهنگسرای رسانه، اهورا ایمان شاعر و ترانه سرا و جمعی دیگر از اهالی ادبیات و هنر کشور در موزه امام علی (ع) برگزار شد.

مومنی‌شریف: استقبال از آثار نظری، نشان دهنده سلامت ذائقه ادبی مردم است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با بیان این که افتخار دوستی با فاضل نظری را دارم، عنوان کرد: فاضل نظری هر چه به دست می آورد از فضل خدا است. آقای نظری همچون اشعارش اهل اعمال خیر و صالح است و در واقع می توان گفت ایشان از دستاوردهای هنر و ادبیات انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه هنر و به ویژه ادبیات بیشترین افتخارات را کسب کرده ایم و متاسفانه به این مقوله بی توجه هستیم. استقبالی که در این سال ها از آثار نظری شده، بسیار زیاد بوده و حتی کسانی که در ایران نبوده اند آثار او را خوانده اند و این موضوع نشان می دهد که علی رغم آشوب ها و اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ کشور رخ می دهد؛ ذائقه مردم آسیب ندیده است.

رئیس حوزه هنری ابراز امیدواری کرد کتاب فاضل نظری به درستی به مخاطبان معرفی شود.

رضوی: فاضل نظری مژده فصل عظیمی از غزل در ایران است

در این مراسم بهروز رضوی دوبلور و گوینده رادیو و تلویزیون چند شعر از مجموعه شعر تازه فاضل نظری را با همراهی تار نوازی ذوالفنون، برادر زاده مرحوم جلال ذوالفنون برای حضار دکلمه کرد.

وی پس از خوانش این اشعار، با بیان این که هر وقت شعر خوب و شاعر جوان خوب می بیند به یاد حسین منزوی می افتد، عنوان کرد: فاضل نظری مژده فصل بزرگ و عظیمی از غزل در ایران است. در همین آغاز راه ببینید که با آثارش چه کرده است. من مخاطب جدی شعر هستم، اما هیچ گاه شعر را مانند زمانی که سه کتاب فاضل نظری به دستم رسید نخوانده بودم. مجموعه سه جلدی اشعار فاضل نظری را یک شبه خواندم و از هیچ کدام از غزل هایش نتوانستم بگذرم.

رضوی خاطرنشان کرد: ابیات فاضل نظری به گونه ای سروده شده که هم خوانش آن ها زیباست و در حافظه مخاطب می ماند و هم کتابتش زیباست و می توان آن ها را به خط خوش نوشت.

نظری: با کمک فضای مجازی نمی توان کتاب تولید کرد

فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری نیز با بیان این که شکرگذاری برای آدم ها به منزله یک مقام است، اظهار کرد: خدا را به خاطر همه نعمت های پیدا و پنهانش شکر می کنم. بسیار بیشتر از آن چه شایسته اش بوده ام، خداوند به من لطف داشته است. به خاطر دوستانی که خداوند بخت همراهی شان را به من داده، خدا را سپاسگذارم.

وی افزود: روزگار به گونه ای چرخید که به دانشگاه امام صادق (ع) رفتم و آنجا دوستان خوبی پیدا کردم و روزگار جوانی و نوجوانی را با این دوستان سپری کردم. به حوزه هنری نیز به صورت اتفاقی ورود پیدا کردم و کتاب اول و دومم را چند نشر چاپ کردند و بعدها کتاب چرخید و چرخید تا انتشارات سوره مهر چاپ آن را به عهده گرفت و امروز نیز علت اصلی چاپ کتاب هایم، انتشارات سوره مهر است. چرا که کارکنان سوره مهر در کار خود بسیار جدی و دقیق هستند.

نظری همچنین گفت: از سید علی احمدی تشکر می کنم، چرا که باعث شده فضای امنی پیدا کنم تا در کنار جوانان خوش ذوق، آثارم را بخوانم.. چرا که من شعرهایم را جمع می کنم و وقتی به حد قابل قبولی رسید منتشر می کنم. معتقدم به مدد فضای مجازی و با انتشار تک اثر در این گونه فضا ها، کتاب تولید نمی شود.

حداد عادل: هوای تازه ای وارد شعر فارسی شده است

غلامعلی حدادعادل نیز که در لحظات پایان این مراسم در سالن حضور یافت، اظهار کرد: فاضل نظری یک اتفاق در شعر معاصر و فارسی است. من حرف هایم را راجع به فاضل نظری اخیرا در مقاله ای با عنوان «به همین سادگی که می بینی» در فصل نامه «نامه فرهنگستان» چاپ و منتشر کردم. در این فصل نامه راجع به کتاب های جوانان کمتر چیزی نوشته می شود، اما من فاضل را در سطح فرهنگستان بردم و همه هم تصدیق کردند هوای تازه ای وارد شعر فارسی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای شاعر شدن و شعر گفت در این روزگار صرفا نیازی به شکستن قالب های مرسوم شعری نیست. فاضل نظری در آثارش وزن را حفظ کرد؛ موسیقی و عروض شعری را از دست نداد و تنها مضمون تازه وارد آثارش کرد. غزل نو، نه تقلید است و نه سنت شکنی، اما به چهارچوب های وزن قافیه ملتزم مانده است.

این شاعر کشور همچنین با بیان این که درباره نام گذاری مجموعه شعر تازه فاضل نظری اختلاف نظری با ایشان دارم، گفت: این که فاضل نظری نام اثرش را «کتاب» گذاشته، در واقع زرنگی شاعر بوده است. چرا که اثر مطرحی در ادبیات کهن کشورمان داریم که متعلق به سیبویه است و همگان آن را با عنوان «الکتاب» می شناسند. فاضل نظری هم با این نام گذاری خواسته بگوید کتاب فقط یکی است و آن هم کتاب فاضل نظری است.

در این مراسم کلیپ کوتاهی از سخنان شخصیت های برجسته ادبیات کشور همچون حسین آهی، غلامعلی حداد عادل، علی موسوی گرمارودی و … به نمایش در آمد.

همچنین در این برنامه کلیپ کوتاهی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره یکی از اشعار فاضل نظری پخش شد که مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفت.

محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای کشور نیز در این برنامه یکی از اشعار مطرح خود را خواند.

اجرای این برنامه را احسان کرمی بر عهده داشت. در بخشی از این اجرا ، او اشعاری از فاضل نظری را می خواند و با خواندن هر مصرع، حضار مصرع بعدی را که در حافظه داشتند با صدای بلند می خواندند.

همچنین فاضل نظری به مخاطبانش قول داد در نمایشگاه کتاب تهران حضور یابد تا علاقه مندان بتوانند مجموعه شعر تازه اش را با امضای خود شاعر دریافت کنند.

انتهای پیام/و

بر چسب ها:
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب