- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

نکاتی که قبل از اجاره منزل جدید باید بدانید

درست است که خانه ای از آن خود داشتن شیرین تر از اجاره  کردن خانه است، اما این دلیل نمی شود که خرید خانه همیشه گزینه ی بهتری باشد. افراد بسیاری هستند که استطاعت خرید خانه را ندارند یا به دلیل شرایط شان، نمی توانند محل اقامت ثابت داشته باشند. برخی افراد نیز خرید خانه را نوعی راکد گذاشتن سرمایه می دانند و ترجیح می دهند سرمایه شان در گردش باشد. بنابراین بهترین گزینه برای این افراد، اجاره کردن خانه است.
بین خرید و اجاره ی خانه تفاوت هایی وجود دارد.
در اجاره، فرد فقط برای یک یا دو سال (در کل برای مدتی محدود) نسبت به این خانه متعهد است. از طرفی مستأجر در تمام مدت اجاره با صاحب خانه در ارتباط است.
بنابراین نکات زیر در اجاره ی خانه بسیار مهم هستند.
۱- از آنجا که همه صاحب خانه ها به دنبال مستأجری می گردند که هم مسئولیت پذیر باشد (از خانه به خوبی نگهداری کند) و هم اجاره را به موقع پرداخت کند، بنابراین (اگر اولین بار نیست که خانه اجاره می کنید) سابقه ی شما نیز بسیار مهم است و باید بدانید چگونه در دل صاحب خانه جا باز کنید.
۲- از همسایگان یا مستأجران دیگر در مورد اخلاق و رفتار صاحب خانه تحقیق کنید.
۳- اولویت های تان را بسنجید و با بودجه تان تطبیق دهید.
۴- آگاهی از قوانین موجر و مستأجر بسیار مهم است. حتما یک متخصص حقوقی یا مشاور املاک معتمد را به عنوان مشاور خود انتخاب کنید.
۵- باید فشار آب، لوله کشی، تهویه ی مطبوع، قفل و امنیت درب ها و پنجره ها و مواردی مانند این را بررسی کرد. کوچک ترین عیب و ایراد در امکانات خانه باید به صاحب خانه اطلاع داده شود.
۶- کنتورهای برق و آب و مانند آن باید حتما مجزا باشند. هرگز زیر بار کنتورهای مشترک نروید.
۷- تعهدات طرفین حتما باید در اجاره نامه قید شود؛ مفاد آن را به دقت بخوانید.
۸- به هر حال با توجه به گزینه های متعددی که برای انتخاب خانه ی مناسب وجود دارد و عواملی که انتخاب خانه را تحت تأثیر قرار می دهند، احتمالا کار سختی پیش رو دارید. امروزه مشغله های زندگی بسیار زیاد هستند و فقط کافی است تصور کنید که بخواهید در ترافیک و سرما و گرما دنبال خانه بگردید و تازه چند بار هم از آن بازدید کنید. واقعا کار دشواری است. اگر وسیله ی نقلیه نداشته باشید یا به طرح زوج و فرد بر بخورید که کار از این هم دشوارتر می شود.
برای حل این مشکل، وب سایت ها و اپلیکیشن هایی طراحی شده اند که به سادگی می توانید در منزل یا هر جای دیگر از اطلاعات آن ها استفاده کنید و با محدود کردن گزینه های موجود، بر اساس اولویت های تان انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.