1:10:11 - شنبه 22 نوامبر 2014
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نگران میوه شب عید نباشید
وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگرانی در زمینه ذخیره‌سازی میوه برای شب عید وجود ندارد و میوه به خصوص مرکبات و سیب به اندازه کافی موجود است…. وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگرانی در زمینه ذخیره‌سازی میوه برای شب عید وجود ندارد و میوه به خصوص مرکبات و سیب به اندازه کافی موجود است. به گزارش خبرنگار […]

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگرانی در زمینه ذخیره‌سازی میوه برای شب عید وجود ندارد و میوه به خصوص مرکبات و سیب به اندازه کافی موجود است….

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگرانی در زمینه ذخیره‌سازی میوه برای شب عید وجود ندارد و میوه به خصوص مرکبات و سیب به اندازه کافی موجود است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در مازندران، محمود حجتی در بازدید از اراضی زراعی و باغی بخش چهار دانگه ساری اظهار کرد: نگرانی که وجود داشته این بوده که به دلیل سرمازدگی سال گذشته در استان مازندران کمبود مرکبات برای ذخیره‌سازی شب عید وجود داشته باشد و بخواهیم از خارج کشور واردات داشته باشیم اما با بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته تولیدات استان جوابگوی نیاز داخل است.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی مسئول پیگیری عقد قرارداد با اتحادیه باغداران است تا ذخیره‌سازی لازم برای میوه شب عید انجام شود.

حجتی اظهار کرد: توسعه باغات سیب با رقم‌های جدیدی که در دنیا معرفی شده یکی از زمینه‌هایی است که می‌توان در بخش کشاورزی در آن کار کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید کارهای زیربنایی اراضی در مناطق پایین دست منطقه چهاردانگه انجام شود.

وی افزود: این منطقه با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که از نظر بارش و اقلیم دارد می‌تواند چهره این منطقه را متحول کند.

او خاطرنشان کرد: در کارهای زیربنایی دولت باید به صورت کمک‌های بلاعوض ارائه دهد که این منابع در زمینه آب و خاک وجود دارد.

حجتی تصریح کرد: دولت باید تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در زمینه سیستم‌های آبیاری و استقرار باغات در اراضی شیب‌دار در بالادست و تهیه تامین نهال را پشتیبانی کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قانون شهرک‌های کشاورزی تصویب شده و اساسنامه و بودجه آن ردیف‌دار شده که در آینده شهرک کشاورزی در سطح کشور بخصوص در سطح استان مازندران مستقر خواهد شد.

پرداخت ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری قطره‌ای توسط دولت

وی گفت: ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری قطره‌ای را دولت پرداخت می‌کند.

حجتی اظهار کرد: دنبال سازوکارهای اقلیمی با توجه به فناوری‌های روز و بازدهی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: محدودیت منابع آب و خاک و مشکلات و مسائل اقلیمی در برخی از مناطق وجود دارد که باید این ناسازگاری‌ها بررسی و مطالعه شود.

حجتی افزود: در تمام کشور ما از جمله مازندران زمینه بستر و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت خاکی که در این منطقه وجود دارد، بهره‌برداران این منطقه توانسته‌اند از آخرین پایه‌هایی که سازگار با این منطقه و مقاوم به سرما است رقم‌های مختلفی را از گوشه و کنار دنیا بیاورند که بتوانند کشاورزی صنعتی منطبق بر فناوری و دانش روز را ایجاد کنند.

وی در خصوص شناسایی مخصوص با کشت گونه با برنامه و زمان‌بندی خاص انجام می‌شود یا خیر؟ گفت: مطالعات نهایی درباره این طرح در اختیار نیست و مطالعات آن در حال بررسی است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه در کشور و مازندران چه میزان آبیاری تحت فشار و قطره‌ای انجام شده است؟ گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار در کل کشور در طول چند دهه گذشته انجام شده است که از نظر مهندسی و تجهیزات و امکانات در وضعیت خوبی به سر می‌بریم.

حجتی ادامه داد: عمده مانعی که بر سر راه وجود دارد این است که با محدودیت منابع اعتباری مواجه هستیم و دولت تا ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری قطره‌ای را پرداخت می‌کند.

وی اظهار کرد: علیرغم توجه خوبی که در بودجه سال گذشته شده این امر پاسخگوی تقاضا نیست و امیدواریم در آینده پشتیبانی بیشتری از ردیف‌های اعتباری صورت گیرد.

ادامه ممنوعیت واردات برنج

حجتی ضمن اظهار خوشحالی نسبت به اینکه سرمایه گذاری های سنگینی توسط بخش خصوصی با تکنولوژی های روز در زمینه شالیکوبی در مازندران صورت گرفته است، ادامه داد: این کارخانه‌ها هم سبب کاهش ضایعات می‌شوند و هم برنج را به صورت بسته بندی بر اساس سفارش به بازار عرضه می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار برنج گفت: برنج تولیدی در کشور دو میلیون تن در سال است که طبق ارزیابی های صورت گرفته سه میلیون تن مصرف برنج داریم که یک میلیون تن در سال باید وارد شود.

حجتی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از حد برنج وارد شد که این امر از جمله دلایل رکود مازندران بوده است. در حالی که امسال با مدیریت صحیح، بیش از نیاز و ذخیره، وارد نمی شود تا عرضه و تقاضا توازن داشته باشد و تولیدکنندگان بتوانند به موقع برنج را با قیمت مناسب که مورد نظر دولت است، عرضه کنند.

وی گفت: تولید باید پایدار باشد تا مصرف کننده در تنگنای عدم عرضه کافی قرار نگیرد.

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب