23:19:40 - پنج‌شنبه 4 مه 2017
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پاسخ وزارت نفت به سخنان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری
وزارت نفت روز پنجشنبه در واکنش به سخنان یک نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره پالایشگاه ستاره خلیج فارس اطلاعیه ای منتشر کرد و نوشت: آنچه در دولت گذشته بر سر طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس آمد، به مثابه یک زلزله هشت ریشتری بود. سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری […]

وزارت نفت روز پنجشنبه در واکنش به سخنان یک نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره پالایشگاه ستاره خلیج فارس اطلاعیه ای منتشر کرد و نوشت: آنچه در دولت گذشته بر سر طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس آمد، به مثابه یک زلزله هشت ریشتری بود.

سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیرا در سخنانی انتخاباتی در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفته بود: «پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ٩٢ با ۷۰٫۴ درصد تحویل این دولت شد و باید سال ٩٣ به بهره برداری می رسید. سوال این است که چرا سه سال تأخیر روی داده است. ما می توانستیم در این باره ١٠ هزار میلیارد تومان صرفه جویی کنیم، پولی که کشور برای واردات صرف می کرد، می توانست کمتر خرج شود.»
روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه ای نوشت: جناب آقای رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی انتخاباتی خود به قصد انتقاد و زیر سوال بردن دولت، به نکته ای در باره پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرده اند که جای تعجب دارد و از فردی چون ایشان انتظار نمی ‌رفت.
در این اطلاعیه آمده است: پیش از هر سخنی ذکر این نکته لازم است که جناب رئیسی با سوابق و اطلاعاتی که ظاهراً از فرآیند امور صنعتی دارند، به خوبی واقف هستند که میان خرج کردن پول در طرح ‌ها و رسیدن به تولید، تفاوتی اساسی و بنیادین وجود دارد. به بیان روشن‌ تر هزینه کردنی که منجر به تولید نشود، اساساً نمی تواند ملاک قضاوت درباره واقعیت‌ های یک طرح عظیم صنعی قرار گیرد.
وزارت نفت نوشت: برای اینکه خدای ناکرده اطلاعات نادرستی که در اختیار آقای رئیسی قرار می‎ دهند، به باور ایشان تبدیل نشود، نکاتی را جهت روشنگری به عرض می‌ رسانیم.
در مرداد ١٣٩٢، پیشرفت فیزیکی ساختمان و نصب تجهیزات سه واحد اصلی فرآیندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی قرار داشت و به ترتیب برابر با ١٤، ١٣ و ١٠ درصد بود که با احتساب خدمات مهندسی طرح و خرید تجهیزات، پیشرفت فیزیکی واحدهای فرآیندی پالایشگاه در مقطع زمانی یادشده برابر با ٤٢ درصد و با احتساب همه واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه (آب، برق و …) برابر ۴۷٫۹ بوده است که الان این پیشرفت به ٩٠.٣ درصد رسیده است.
جناب رئیسی پرسیده‌ اند که چرا سه سال تاخیر روی داده است؟ باید بگوییم این طرح از سال ٨٦ که هیچ تحریمی در کار نبود، آغاز شده و به تایید اهل فن باید ظرف چهار و حداکثر ظرف پنج سال به پایان می ‌رسید. حال چرا پس از شش سال در میانه سال ٩٢ واحدهایی که به تولید منجر می ‌شدند، با هزینه ‌ای معادل ۲٫۳ میلیارد دلار از زمان شروع طرح، فقط ٤٧ درصد پیشرفت داشته و بخش اصلی و دشوار کار که نصب و اجرا بوده در مجموع حدود ١٣ درصد پیشرفت داشته باشد، پرسشی است که اتفاقاً مشاوران جناب رئیسی که در آن زمان بر مسند مدیریت نفت بودند، باید آن را پاسخ دهند.
بد نیست مردم شریف ایران نیز بدانند اکنون که به یاری خداوند تولید بنزین از این پالایشگاه آغاز شده، تکمیل کارهای باقی‌ مانده، به یکسال کار شبانه ‌روزی و صرف هزینه‌ های سنگین نیاز دارد در حالی ‌که کل طرح می ‌بایست تا سال ٩١ و با هزینه ‌ای کمتر از سه میلیارد دلار به پایان می‌ رسید.
بهتر بود آقای رئیسی از مشاورانشان پاسخ می ‌خواستند که چرا طرح در اختیارشان از سال ٨٦ تا ٩٢ فقط ٤٧ پیشرفت داشته و چرا سه بار کل پیمانکاران این طرح تغییر کرده ‌است؟ تغییراتی که هر یک به مثابه زلزله ‌ای هشت ریشتری بوده و طرح را با یک درهم ریختگی مدیریتی مواجه کرده بود.
وزارت نفت در اطلاعیه خود نوشت: در دوره جدید بود که مدیران شرکت ستاره خلیج فارس و قرارگاه خاتم الانبیاء نهایت صبر و حوصله را برای گره گشایی از کار فروبسته این پالایشگاه از خود نشان دادند.
در این اطلاعیه آمده است: اگر مشاورانی که جناب آقای رئیسی به خدمت گرفته‌ اند، صادقانه اطلاعات بدهند، بی ‌گمان ایشان فردی نیستند که برای چند رأی، وارد موضوعات و مباحثی شوند که از مدار انصاف خارج است.
وزارت نفت نوشت: پاسخ پرسش‌ های آقای رئیسی را مشاورانشان که چنین معجزاتی داشتند، باید بدهند و برای مردم روشن کنند چرا در سال‌هایی که در دولت گذشته بر مصدر امور بودند طرح ‌ها را مطابق آنچه اکنون آقای رئیسی می‌ گویند در مدت استاندارد به پایان نرسانده اند و بیشتر اوقاتشان را صرف بخش جذاب کار یعنی خریدهای خارجی کردند؟
چنانچه جناب آقای رئیسی توضیحات دولت و مقام ‌‌های وزارت نفت را درباره این طرح عظیم باور ندارند، ایشان را که اعلام کرده‌ اند حل معضلات کشور را نباید جناحی کرد، توصیه می کنیم برای حلقه مشاورانشان که حب و بغضی آشکار با دولت و مدیران وزارت نفت دارند، از برادرانمان در قرارگاه خاتم الانبیاء واقعیت آنچه در این طرح گذشته است را جویا شوند، آنگاه درخواهند یافت که طرح ستاره خلیج فارس که بی‌تردید می‌توانست به عنوان مصداق «فاجعه مدیریت پروژه» در دانشگاه ‌ها مثال زده شود، چگونه به اینجا رسید و صد البته نقش برجام در تسریع کارها چه بود؟
با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ۳۶۰ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می شود.
با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
دو مرحله باقی مانده پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر۶ ماه وارد مدار تولید می ‌شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری از کل این طرح تا پایان سال ۱۳۹۶ خواهیم بود./ایرنا

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب