20:48:09 - دوشنبه 6 فوریه 2017
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پستوی منازل شخصی ، نهانگاه قدیمی ترین نسخ خطی کشور
احسان شکراللهی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست جایگاه نسخ خطی و کتب قدیمی در حافظه تاریخی یک ملت که در نمایشگاه بین المللی کتاب در ساری برگزار شد ، افزود : هم اکنون قدمت نسخه ها و کتاب های خطی که در مرکز اسناد ملی نگهداری می شود مربوط به قرن ششم هجری است […]

احسان شکراللهی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست جایگاه نسخ خطی و کتب قدیمی در حافظه تاریخی یک ملت که در نمایشگاه بین المللی کتاب در ساری برگزار شد ، افزود : هم اکنون قدمت نسخه ها و کتاب های خطی که در مرکز اسناد ملی نگهداری می شود مربوط به قرن ششم هجری است .
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد نسخه ها و کتاب های قدیمی در اختیار مردم موجود نیست ، ادامه داد : صاحبان این اسناد تاریخی کشور با تحویل آن به سازمان اسناد ، گام بزرگی برای نگهداری درست و مناسب از آنها بر می دارند .
مدیر کل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه های ملی کشور گفت که این نهاد برای خرید کتب و اسناد تاریخی موجود در منازل مردم به قیمت کارشناسی ، آمادگی دارد .
وی با اشاره به اینکه نسخه های خطی تاریخی کشورمان در اختیار سایر کشورها نیز است ، ادامه داد : هرچند این کتاب ها جزیی از فرهنگ و تاریخ ایران به شمار می رود اما در مالکیت کشورهایی قرار دارند که در آنجا نگهداری می شوند.
شکراللهی راه برگرداندن این کتاب ها به کشور را امضای تفاهم نامه با کشورهای دارنده این اسناد و کتاب ها اعلام کرد .
وی ادامه داد : ۳۹ هزار نسخه خطی و ۳۵ هزار کتاب چاپ سنگی در مرکز اسناد و کتابخانه های ملی کشور نگهداری می شود .
مدیرکل کتاب های خطی و نادر اسناد و کتابخانه های ملی ایران با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵۰ هزار نسخه خطی در داخل کشور جمع آوری شد ، افزود : هم اکنون ۵۰۰ هزار نسخه دیگر وجود دارد که هنوز فهرست نشده است .
ایران پس از ترکیه و هندوستان جز سه کشور دارنده بزرگ ترین مجموعه نسخه های خطی در خاورمیانه به شمار می رود .ایرنا

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب