- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

چرا هوای تهران این روز‌ها آلوده است؟

هوای پایتخت دوباره با افزایش قابل توجه غلظت ذرات سمی و آلاینده مواجه شده است و در شرایطی که جمعه گذشته، فعالیت‌ها در شهر تعطیل بود، اما شاخص کیفیت هوا در وضعیت «زرد» ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

حسین شهید‌زاده، مدیرعامل کنترل کیفیت هوای شهر تهران درباره علت افزایش آلودگی هوا طی روز‌های اخیر در توضیحاتی به شرح ذیل بیان کرد:

طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد طی دو روز اخیر میزان وزش باد در شهر تهران به ویژه در برخی ساعات صفر بوده و بیشترین شدتی که داشته به سه متر بر ثانیه رسیده است که باد بسیار کمی برای تهویه هوا محسوب می‌شود.

به همین دلیل هرچه آلودگی تولید شده در شهر باقیمانده و خارج نشده است؛ با این حال فراموش نکنیم که ۶۰.۸ درصد یعنی حدود ۶۱ درصد آلودگی PM (ذرات کمتر از دو و نیم میکرون) منابع متحرک است و حدود ۴۰ درصد مربوط به منابع خانگی صنعت و … است.

هرچند تا حدودی تردد خودرو‌ها کم شده بود، اما معنی آن این نیست که باید با کاهش تردد آلودگی رفع شود چرا که ما نیازمند باد نیز هستیم.

حدود یک ماه گذشته استفاده از سوخت مازوت وجود داشت، اما سازمان محیط زیست به موضوع ورود کرد و جلوی آن گرفته شد، اما از اینکه باز هم چنین امری صورت گرفته است یا خیر، خبر ندارم! زیرا شرکت کنترل کیفیت بر عوامل خارج از شهر تهران نظارتی ندارد البته دفعات قبل یعنی زمانی که گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌شد شاخص SOTO بالا می‌رفت، اما در این مقطع آلاینده مذکور افزایش چندانی نداشته است.تسنیم