7:26:48 - یکشنبه 16 نوامبر 2014
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چه کسی برای داعش تصمیم می‌گیرد؟
آمریکا به دنبال حضور مجدد در عراق است و اکنون به صورت مستشار به عراق می آیند، اما نقشه بزرگتری دارند…. آمریکا به دنبال حضور مجدد در عراق است و اکنون به صورت مستشار به عراق می آیند، اما نقشه بزرگتری دارند. در اواسط این هفته که نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق با سفر […]

چه کسی برای داعش تصمیم می‌گیرد؟ آمریکا به دنبال حضور مجدد در عراق است و اکنون به صورت مستشار به عراق می آیند، اما نقشه بزرگتری دارند….

چه کسی برای داعش تصمیم می‌گیرد؟

آمریکا به دنبال حضور مجدد در عراق است و اکنون به صورت مستشار به عراق می آیند، اما نقشه بزرگتری دارند.

در اواسط این هفته که نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق با سفر به ایران به دیدار مقامات کشورمان رفت و نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار داشت و رهبری از مواضع و اقدامات ایشان قدردانی کرد، اخباری در فضای رسانه ای مبنی بر مرگ و کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، منتشر شد که هنوز صحت و سقم آن تایید نشده است.

بصیرت برای بررسی این موضوع و دیگر مسائل اخیر عراق، با دکتر محمد صالح صدقیان، رئیس مرکز مطالعات عربی ایران گفتگویی داشته است که در ادامه می آید:

همان طور که مستحضرید،”چند روز قبل نوری المالکی” معاون رئیس جمهور عراق طی سفری که به ایران داشت، با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. به نظر شما هدف وی از این سفر و دیدار چه بود؟

 این مسئله امری طبیعی است. نوری مالکی روابط گرمی با جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد. او وقتی نخست وزیر عراق بود روابطش با رهبری و دولت ایران خوب بود. البته باید متذکر شویم این اولین باری نیست که وی با رهبری دیدار دارد. شاید این چهارمین بار است که این دیدار انجام می شود. این دیدار بسیار صمیمی بوده و از وی استقبال شده به طوری که ایشان در دفتر خصوصی رهبری دیدار داشته است و این نشان دهنده احترامی است که ایران برای مالکی به خصوص در طول هشت سال نخست وزیری او  قائل است. البته مالکی در  محور مقاومت که در منطقه طی این چهار سال قوی تر هم شده، نقش مهمی داشت و با سیاست های این محور در منطقه هماهنگ بود. البته مقام معظم رهبری هم از مواضع ایشان طی  هشت ساله گذشته در خصوص محور مقاومت و برخورد با آمریکایی ها و پیمانی که برای خروج نظامیان آمریکا از عراق بستند تقدیر کرد، زیرا این پیمان به شکلی بود که در آن زمان به حضور آمریکایی ها خاتمه داد.

بر اساس اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده است، برخی معتقدند که “ابوبکر بغدادی”، سرکرده گروه تروریستی داعش، کشته شده است حتی وزیر امور خارجه عراق هم این اخبار را تایید کرد. به نظر شما این خبر تا چه حد صحت دارد و در صورت این اتفاق سرنوشت داعش به چه سمتی می رود؟

 این که البغدادی زخمی شده است صد در صد است، حتی صفحات فیسبوک و توئیتری که از داعش حمایت می کنند از مجروح شدن وی خبر داده اند. اما این که وی کشته شده یا نه خیلی اهمیت ندارد، چون از نظر من وی یک مهره است و اگر کشته شود هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، حتی خود بغدادی در خصوص اهداف و مسائل داعش دخالت چندانی ندارد، چون داعش یک پدیده بین المللی است. نیروهای آن از کشورهای مختلف حتی آمریکا و اروپا به این گروه پیوستند و برخی از کشورهای منطقه حتی ترکیه که عضو ناتو هم هست کمک های مالی و تسلیحاتی به این گروه کرده است و الان هم کمک می کند.

بنا بر این بغدادی مهره سوخته محسوب می شود و من فکر می کنم افراد  دیگری در خصوص برنامه ریزی و اهداف داعش دخیل هستند که بزرگتر از بغدادی هستند. اهداف اصلی داعش مسائل مختلفی مثل محور مقاومت، مسائل اسرائیل و حزب الله است و کشته شدن بغدادی تاثیری در اهداف داعش نخواهد داشت.

اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا  اعلام کرده که ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی دیگر را به  عراق خواهد فرستاد. دلایل این افزایش نیرو چیست و چرا اوباما به اذعان خودش نمی خواهد به شکل مستقیم با داعش بجنگد؟

از اول تحلیلگران مطرح کردند که این ائتلاف امریکا نمادین است و نکات شک برانگیزی دارد. الان این مسئله روشن شده است. اگر برگردیم به سال ۲۰۰۷ که قرارداد امنیتی بین عراق و آمریکا  امضا شد و قرار شد که تا سال ۲۰۱۱ تمام سربازان آمریکایی خارج شوند، خیلی از شخصیت های تندرو آمریکا به این معاهد اعتراض کردند که منافع آمریکا با خارج شدن سربازان تعارض دارد. الان یک نقشه بزرگتری از طرف آمریکا مطرح شده که دوباره بتوانند به خاک عراق برگردند. درست است که الان مسئله مشاوره نظامی را مطرح می کنند، اما به قول ضرب المثل معروف عرب ها آن ها از در خارج شدند اما قصد دارند که از پنجره وارد شوند. من فکر می کنم این مسئله یک بازی بزرگی و پیچیده ای است که فقط مخصوص عراق نیست و کل منطقه را شامل می شود.

هدف آمریکا از حضور مجدد در عراق نابودی محور مقاومت و حمایت از اسرائیل است و شاید هم ضربه زدن به انقلاب اسلامی در عراق و حتی جمهوری اسلام ایران. الان به صورت کمک و مشاوره به ارتش عراق می آیند، اما مطمئنا اهداف خاصی را دنبال می کنند، اما آن ها به فکر مردم منطقه نیستند و حتی ارتش عراق نیستند آن ها به فکر مصالح رژیم صهیونیستی و منافع خودشان هستند.

با پیروزی های ارتش عراق تا چه اندازه می توانیم بگوییم که در حال حاضر به پایان کار داعش در عراق نزدیک شدیم؟

من در حال حاضر این مسئله را بعید می دانم، چون هنوز در بسیاری مناطق داعش حضور دارد. هر چند داعش هم هنوز نتوانسته به اهدافش دست پیدا کند. کردها و سنی ها در عراق اهداف متفاوتی دارند و با یکدیگر متحد نیستند. از طرفی بعثی ها که با داعش ائتلاف کردند یک اهدافی دارند که به دنبال تحقق آن ها هستند. من فکر می کنم هرچه دولت عراق قوی تر باشد می تواند زودتر کار داعش را تمام کند و شاید تا اواسط سال آینده کار داعش در عراق ادامه داشته باشد.

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب