- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

کشور‌های اکو مقصد صادرات مازندران

علی یوسفی منش گفت: ۴۷۲ هزار و ۶۶۰ تن کالا به ارزش بیش از ۷۸ میلیون دلار پارسال از طریق گمرکات مازندران به کشور‌های اکو صادر شد.

او می‌گوید: میزان و حجم کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران به ۹ کشور عضو سازمان اکو پارسال  از حیث وزنی ۱۰۷ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه ۱۵۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته یوسفی منش از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشور‌های قزاقستان با ۲۳۴ هزارو ۵۵۷ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۴۹ دلار و افرایش ۹۱ درصدی در ارزش، ترکمنستان با ۱۸۷ هزارو ۵۲۹ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۶۲ هزار و ۳۷۷ دلار و افزایش ۲۶۶ درصدی در ارزش و آذربایجان با ۱۴ هزار و ۲۹۷ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون و ۹۰ هزارو ۴۲۵ دلار و افزایش ۴۵۷ درصدی در مقایسه با پیرارسال، اصلی‌ترین مقاصد کالا‌های گمرکات مازندران به اکو هستند.

او می‌گوید: لبنیات، مواد غذایی، کیوی و مرکبات، چوب، مواد شیمیایی، گل و گیاه، شیرینی، کاکائو و مصنوعات پلاستیکی از عمده کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران به اکو بوده است.

به گفته یوسفی منش ۸۲۱ هزار و ۸۹۳ تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۹۳ دلار پارسال از کشور‌های عضو اکو وارد گمرک مازندران شده  که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی و ارزشی رشد ۷۷ و ۸۹ درصدی داشته است.

مازندران هم اکنون بعنوان پایتخت گردشگری کشور‌های عضواکو در سال ۲۰۲۲ میزبان سفرای کشور‌های عضو اکو است. کشور‌های ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان ۱۰ کشور عضو اکو هستند.