- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

کیوی مازندران همچنان در انتظار صادرات

حسن عنایتی گفت:مشکلاتی که برای صادرات کیوی به هندوستان و کشور‌های حاشیه خزر از نظر بهداشتی و سلامتی بوجود آمد ه موجب شد که برخی از تولیدات مازندران روی دست باغداران و یا سورتینگ داران استان بماند.

او می‌گوید: هیاتی از هند در اوایل اردیبشهت ماه از باغ‌ها، سردخانه‌های و پایانه‌های مازندران و گیلان بازدید کرد که وضعیت کیفیت محصول برای صادرات مطلوب ارزیابی شد.

به گفته عنایتی با پیگیری‌های انجام شده منتظر نتیجه نهایی این هیات هندی هستیم تا کیوی‌های مانده در سردخانه‌ها به سمت صادرات برود.

او می‌گوید:برای صادرات کیوی به کشور‌های اوراسیا هم برنامه‌هایی  داریم که آسیبی به باغداران وارد نشود تا سال آینده با رقابت بهتر و انگیزه بیشتری این محصول را  تولید کنند.

عنایتی از ارائه راه کار‌هایی به وزارت جهاد کشاورزی برای کیوی استان خبر داد و گفت: راهکار اول صادرات این محصول و دیگری حمایت‌ها و مشوق‌هایی است که در اختیار باغدار‌ها و سردخانه‌ها قرار داده شود تا این قشر دچار ضرر و زیان نشوند.

او می‌گوید:پیشنهاد دیگر هم تولید قراردادی کیوی و مرکبات در سال آینده است تا منتج به این مشکلات نشود.

هزاران تن کیوی دپو شده در سردخانه‌های مازندران وجود دارد که به بهانه آفت شپشک جلو صادرات آن گرفته شده و بیم آن می‌رود که وارد زباله دان‌ها بشود.

مازندران رتبه اول تولید کیوی کشور را با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن از این محصول دارد.