- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

قدم به قدم با انتخابات ۹۶، به قلم فرزاد عسگری

سال ۹۶، سالی که آبستن رخداد های بزرگ در صحنه سیاست داخلی کشور است، آغازی پر شور داشت، ثبت نام از داوطلبین ورود به شوراهای اسلامی شهر و روستا و گمانه زنی های برای گزینش انتخاب برتر در احزاب وجناح های سیاسی، تعطیلات سال نو امسال را، به تعطیلاتی پویا بدل نمود.
فعالیت و جنبش در دو گرایش سیاسی مطرح کشور اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر انتخاب گزینه اصلح و رای آور، شور و نشاطی خاص را برای فضای سیاسی کشور به ارمغان آورد، شور و نشاطی که با تنش ها، رایزنی ها، بحث ها وجدل ها در گروه های سیاسی در جریان بوده و هست.
اصلاح طلبان قبل از شروع سال نو و با تشکیل شورای عالی سیاستگذاری در تمامی استان های کشور فعالیت خود را آغاز نموده و با اعلام حمایت قاطع از عملکرد دولت یازدهم، جناب آقای دکتر روحانی را به عنوان تنها گزینه اصلاح طلبان برای انتخاب پیش رو معرفی نمودند و اعضای شورای سیاستگذاری در هر استان به گزینش و انتخاب لیست واحد برای شورای شهر مشغول شدند.
اما در جبهه اصولگرایان اوضاع کاملاً متفاوت است، به مانند سایر ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری، اصوگرایان با تعدد گزینه و سر برآوردن جبهه های جدید در میان خود روبرو هستند. گزینه هایی که عمدتاً فعالیت های حزبی و گروهی را رد کرده و خود را بعنوان گزینه مستقل در انتخابات معرفی می کنند، این موضوع حتی بین احزاب اصولگرا نیز به چشم میخورد.
عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سعید جلیلی دبیر سابق شورا عالی امنیت ملی، حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش، نیکزاد وزیر سابق مسکن و راه سازی، مهرداد بذرپاش و مصطفی میر سلیم از چهره های شاخص اصولگرایان برای حضور در انتخابات دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری بودند.

با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ” جمنا” و حضور چهره هایی مانند، چمران، مرندی و مرضیه وحید دستجردی در هیئت موسس این تشکل، صداهای دیگری نیز از جبهه اصولگرایان به گوش رسید، اصولگرایان امید داشتند تا با تشکیل این تشکل، سازمان و ساختاری منسجم با روندی کاملاً یکنواخت را برای انتخابات پیش گیرند، اما در ادامه چنین نشد، با تشکیل چندین جلسه و مجمع تصمیم بر آن شد تا با رای گیری در مجمع عمومی تکلیف کاندیدای نهایی مشخص شود اما صدایی جدید از مشهد به گوش رسید، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی گزینه ای جدید در جبهه اصولگرایان شد، جمنا بسیار تلاش کرد تا تاثیر حضور رئیسی را همانند حضور سایر کاندیدا موثر بداند، اما اینطور نشد، از جلیلی شروع شد، میثاق نامه را قبول نکرد و از جمنا خارج شد، موتلفه اسلامی بیانیه صادر کرد که رای به مصطفی میرسلیم تکلیف الهی است و ابراهیم رئیسی نیز گفت: ” ما میثاق نامه خودمان را امضا می کنیم.” چالش ها هر روز و هر روز در جبهه ی اصولگرایان بیشتر و بیشتر شده و نهایتاً به جایی رسید که جمنا کاملاً سردرگم در هیاهوی صداهای متعدد مدعیان ریاست جمهوری گرفتار آمد.
ابراهیم رئیسی با صدور بیانیه ای که در آن قید شده بود ، بنابر درخواست هواداران و برای تغییر وضع موجود به صحنه انتخابات وارد می شوم، پای به صحنه انتخابات گذاشت و عملاً خردورزی و هم اندیشی اصولگرایان را رد کرده و اینکار باعث شد تا ضرغامی اعلام کند رئیسی را از جمنا خارج کنید.
جمنا، جبهه مردمی نیروهای انقلاب بر خلاف آنچه تصور میکرد، یک سیر صعودی تا سقوط را با شیبی بسیار تند در حال پیمایش است و در عوض همگرایی در جبهه اصولگرایان خود رو به زوال است.

نویسنده: فرزاد عسگری