با نزدیک شدن به انتخابات شورای اسلامی شهر و داغ شدن تنور انتخابات این دوره با رنگ و لعاب تبلیغات، شاهد پدیده های بسیار نو ظهوری در این زمینه هستیم که گاها عقبه ای به تاریخ جمهوری اسلامی دارند و گاها به دوران پسا مدرنیسم اشاره ای دارند و گاها برداشتی قابل تامل از تبلیغات غرب را به یدک می کشند.
علم مهندسی تبلیغات در انتخابات هنوز آنچنان که باید در تبلیغات انتخاباتی کشورمان بروز و ظهور پیدا نکرده است و گهگاه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایده هایی نو از تبلیغ را شاهد هستیم. ضعف در این حوزه باعث شده تا علاوه بر پریشان بودن زمینه تبلیغات انتخاباتی، شاهد از دست دادن اخلاق در انتخابات نیز باشیم و کاندیداها در عوض تمرکز بر رفتارهای انتخاباتی خود، راه بی اخلاقی را در پیش گرفته و از اصل وجودی انتخابات که همان مردم سالاری و شایسته سالاری است به دور بمانند.
برداشت های نا مناسب از تبلیغات در کشورهای پیشرفته جهان و عدم همسان سازی و تطابق با شرایط فرهنگی و اجتماعی مان از یکسو و پذیرش بی چون و چرای تمامی جزئیات ان تبلیغات از سویی دیگر باعث بدعت های نا مبارکی در حیطه تبلیغات محیطی و به خصوص مجازی مان شده است. تبلیغاتی که ظاهرا با چشمانی باز اما در عمل با نا آگاهی انجام می پذیرد، حکایتی از دوره ای پسا مدرن در زمینه تبلیغات مان دارد که یک سیر صعودی تا سقوط را پیش گرفته است و اخذ نتیجه موفقیت آمیز با هر قیمتی باعث شده تا ارزش هایمان نیز دستاویز تبلیغات شوند.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، و در دوره ای از تاریخ انقلاب و آن زمان که گرایشات مذهبی در همه وجوه و ارکان جامعه دیده می شد، شاهد گرایش فعالیت های تبلیغی کاندیدا ها با رویکردی کاملا مذهبی بودیم، استفاده از پیراهن هایی با یقه های سه سانت که اصطلاحا به آن یقه دیپلماتی گفته میشد تا استفاده از عکس های مشترک با روحانیون و علمای دینی برای استفاده در پوستر های تبلیغاتی با شرایط آن زمان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور همخوانی داشت، اما پس از گذشت چهار دهه متن اینگونه تبلیغات دوباره شاهد بروز این دسته هستیم، اما با رویکردی کاملا متفاوت که نه تنها هیچ رنگ و بویی از مذهب و گرایشات سیاسی خاص ندارند بلکه به نوعی سعی در اغوای افکار عمومی دارند، هر شخصی با هر نوع سابقه ای این اجازه را به خود می دهد تا با استفاده از پوشش خاص آن دوره به نوعی خود را مرتبط و وابسته به جریانی نشان دهد که بسیار با آن چیزی که در واقعیت می گذرد متفاوت است و به نوعی دست به تخریب این جریان زده است. کت و شلوار پوشانی که با یقه های بسته سه سانتی عکس های تبلیغاتی می گیرند تا شاید بتوانند خود را با لطایف الحیلی، چیزی نشان دهند و متاسفانه این موضوع درصد زیادی از نوع تبلیغات را به خود اختصاص می دهد اما هستند افرادی که سابقه شان و تفکرات شان کاملا با نوع پوشش شان همخوانی دارد برای جلب آرای عمومی هر ابزاری را دستاویز خود قرار نمی دهند که همانا آنان انسان های متقی هستند که چشمانی باز و بیدار دارند.