- آمارد نیوز - http://amardnews.ir -

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی: قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی اظهار کرد: امام حسین(ع) برای آزادسازی دین مبارزه کردند و وقتی دین آزاد شد، شئون دیگر دین از قبیل اقتصاد عادلانه هم محقق خواهد شد؛ چراکه دین اجازه اقتصاد ربوی و سودجویانه را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره درس‌های قیام عاشورا برای تغییر مناسبات اقتصادی در جهان امروز و در عملکرد مسئولان پرداخت و گفت: برای به‌روز رسانی نهضت اباعبدالله الحسین(ع) همه نخبگان و همه جمعی که در مسیر معرفت و فرهنگ گام برمی‌دارند باید تلاش کنند، چون این نهضت متعلق به یک زمان، مکان یا شرایط خاص نیست و متعلق به جهان اسلام و بلکه جهان بشریت است.

وی ادامه داد: از این رهگذر باید برای به روز رسانی این نهضت تلاش علمی و فرهنگی گسترده‌ای صورت پذیرد. با توجه به اهداف بلند سالار شهیدان که این اهداف به یک زمان یا مکان محصور نیست‌، می‌توان نهضت ایشان را به همه زمان‌ها و مکان‌ها تسری داد و شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نشان می‌دهد که جریان این نهضت متعلق به محدوده زمانی یا مکانی خاصی نیست

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به بیان اهداف عمده قیام عاشورا پرداخت و گفت: می‌توان برای این نهضت، سه هدف عمده شناسایی کرد. هدف اول آزادسازی دین است چون دین به دست اشرار، خودکامگان و اهل تبانی و فساد در اسارت بود. جریان معاویه، ابوسفیان و یزید که خائنان به اسلامی و امت اسلامی بودند با تفسیری که از دین ارائه می‌دادند و خوانشی که از دین داشتند، دین را به اسارت گرفتند و بر اساس این، دین به اسارت گرفته شده‌ بر مردم حکومت می‌کردند.

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء یادآور شد: این افراد به نام دین اما به کام امویان، سودجویان و منفعت طلبان اقدام می‌‌کردند و مردم هم اطلاع کافی از دین و زمامداران دینی نداشتند و طبیعتا آنها را هم به ظاهر همانند پیامبر(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) می‌دیدند و تبعیت می‌کردند. بنابراین هدف اولیه امام حسین(ع) این بود که دین را آزاد کند و با کسانی‌‌که دین را با رأی خود تفسیر کرده و خوانشی استکباری و استعماری از دین برای جامعه ارائه می‌دادند مبارزه کنند. پس باید همواره این هدف را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به هدف دوم قیام امام حسین(ع) عنوان کرد: هدف دوم قیام ایشان، آزادسازی ملت بود تا ملت زیر یوغ استعمار و استکبار اموی نباشد و با جریان‌هایی که برای به سلطه کشاندن مردم تلاش می‌کردند، مبارزه کنند. این اقدام امام حسین(ع)، آزاد‌سازی ملت بود تا امت را زیر بار استبداد امویان آزاد کنند. خصوصا همانگونه که در تاریخ ثبت است، معاویه، تمام شخصیت‌های ویژه و فرهنگی و معتقدان به امامت علی ابن ابیطالب(ع) را شناسایی کرده و با بدترین وضعیت به شهادت می‌رساند، بنابراین امام حسین(ع) برای آزادسازی ملت از دست استبدادگران تلاش کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با اشاره به هدف دیگر قیام امام حسین(ع) عنوان کرد: هدف سوم این بود که ناشایستگان و انسان‌های خودکامه آن زمانه، شأنیت و شخصیت راهبری جامعه و سرپرستی دین را نداشتند. جریان امور، خصوصا وقتی به حاکمیت یزید منتهی شده است، امام حسین (ع) از آن با عنوان مصیبت یاد کردند و فرمودند: « انا لله‏ و انا اليه راجعون و علی الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد و لقد سمعت جدی ‏رسول الله‏«ص‏» يقول: الخلافة محرمة علی آل ابی‌سفيان؛ بر اسلام، سلام باد، بايد فاتحه اسلام را خواند و با اسلام خداحافظی کرد، آنگاه که والي مسلمانان کسی همچون ‏يزيد باشد.از پيامبر خدا شنيدم که می‌‏فرمود خلافت بر آل ابو سفيان حرام است».

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء یادآور شد: وقتی شخصی که به انواع فساد آلوده است بخواهد زعیم امت اسلام باشد، قطعا فاتحه آن دین و امت خوانده می‌شود. الان باید به این نکته اشاره کنیم که در شرایط کنونی هم این سه جریان در جهان وجود دارد و عده‌ای به نام دین، اما به کام خودشان مردم را به سخره می‌گیرند.

وی افزود: دین‌های ساختگی و عرفان‌های کاذب که رواج بسیاری پیدا کرده و در کشور ما هم کمابیش از آنها یاد می‌شود، نشان از آن است که عده‌ای به نام دین در راستای اهداف منفعت‌طلبانه حرکت می‌کنند و هدف امام حسین (ع) از آزادسازی دین این بوده که جامعه متوجه باشد و دین را از صاحبان اصلی آن یعنی کسانی‌که حقیقتا اهل ذکر هستند و کتاب و سنت را به درستی می‌شناسند، بگیرد.

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء ادامه داد: امروزه که عده‌ای می‌خواهند اعتقادات و باورهای خود را بر اساس انسان‌های خودکامه پیگیری کنند اساسا قابل پذیرش نیست و نهضت امام حسین(ع) می‌تواند در این زمینه روشنگر باشد.

وی در ادامه به بیان برخی آثار و درس‌های قیام عاشورا برای تغییر مناسبات اقتصادی جهان امروز پرداخت و گفت: وقتی دین آزاد شد، شئون دیگر دین از قبیل اقتصاد عادلانه هم آزاد خواهد شد. اگر دین به اقتصاد عادلانه توصیه می‌کند و جریان‌های زیاده خواهی و ربوی در نظام اقتصادی را محکوم کرده و آنها را حرام می‌شمرد، دین آزاد اجازه نمی‌دهد بانک‌های ربوی با نظام‌های سودجویانه‌ای که دارند، چنین آثار بدی را بر جامعه داشته باشند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اگر گفته می‌‌شود هدف امام حسین(ع) از آزادسازی دین، این است که شئون دینی در سراسر دنیا آزاد شود، بدین معنی است که یک سیاست آزاد و مستقل را پیگیری می‌کنند نه سیاستی که جریان‌های اقتصادی سودجویانه را پیگیری کرده و نظامات اقتصادی نامتوازن و نامتعادل را تحمیل کند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تأکید کرد: اگر حکومتی دینی شد، شئون دیگر آن همانند اقتصاد، فرهنگ، مناسبات اجتماعی و تربیت و اخلاق همگی از جایگاه دین خواهد آمد و بنابراین حکومت‌های دینی باید به این نکته توجه کنند که آزادسازی دین که هدف اولیه سالار شهیدان بود، اقتصاد آزاد را هم در پی خواهد داشت چون دین آزاد، سیاست مستقل می‌آورد و مناسبات ملی و بین‌المللی شایسته ایجاد می‌کند.

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء در پایان گفت: باید در برابر نظام‌هایی که عملکردی سلطه‌گرایانه دارند ایستادگی کرد و نهضت امام حسین(ع)، الگویی برای مقابله با چنین سیستم‌هایی است چرا که امام حسین(ع) هم با ظلم و تباهی مبارزه می‌کند و امروز که جریان‌های سلطه حاکم هستند باید با الگوبرداری از قیام امام حسین(ع) با آنها مبارزه کرد.