20:35:44 - یکشنبه 9 نوامبر 2014
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ترجیح فقر بر نداشتن انرژی هسته ای
نشریه آمریکایی واشنگتن پست با تردید در حصول توافق هسته‌ای در مذاکرات آتی می‌نویسد: ایرانیان انزوا و فقر را بر نداشتن انرژی هسته‌ای ترجیح می‌دهند…. نشریه آمریکایی واشنگتن پست با تردید در حصول توافق هسته‌ای در مذاکرات آتی می‌نویسد: ایرانیان انزوا و فقر را بر نداشتن انرژی هسته‌ای ترجیح می‌دهند. به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی […]

نشریه آمریکایی واشنگتن پست با تردید در حصول توافق هسته‌ای در مذاکرات آتی می‌نویسد: ایرانیان انزوا و فقر را بر نداشتن انرژی هسته‌ای ترجیح می‌دهند….

نشریه آمریکایی واشنگتن پست با تردید در حصول توافق هسته‌ای در مذاکرات آتی می‌نویسد: ایرانیان انزوا و فقر را بر نداشتن انرژی هسته‌ای ترجیح می‌دهند.

به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: با نزدیک شدن موعد نهایی برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ برای رسیدن به توافق هسته‌ای جامع، در تاریخ ۲۴ نوامبر جاری، هم اکنون هر دو گروه خود را در برابر یک رویارویی و انتخاب گزینه‌های خطرناک می‌بینند.

این نشریه آمریکایی حتی در خصوص احتمال به نتیجه نرسیدن این مذاکرات و عواقب احتمالی ناشی از شکست مذاکرات سوالاتی را مطرح کرده است، مذاکراتی که تاکنون ۱۰ سال از عمرش می‌گذرد و هدف از آن به ادعای غرب جلوگیری از شکل گیری سلاح هسته‌ای است، حال این که هنوز هیچ دلایلی که نشان دهد غرب در فکر راهبردهای جایگزین باشد به دست نیامده است، هم اکنون برخی از بازیگران اصلی در ایران شروع به سخن گفتن از آینده بعد از شکست مذاکرات دیپلماتیک کنونی کرده‌اند.

واشنگتن پست در ادامه مدعی شد: از زمان “کشف برنامه هسته‌ای سری جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۲ تهران در حال مبارزه برای دفاع از این برنامه براساس یک راه مشخص است، و در این راه از بهترین گزینه‌ها و وسایل برای توسعه برنامه های زیربنایی هسته‌ای خود می باشد، در همین راستا سعی دارد میزان رشد اقتصادی خود را هم حفظ کند، در این بین محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب ایران از تحریم‌های اقتصادی تاثیر گذار دوری کرد، و برخی از فعالیت‌های هسته‌ای را معلق کرد، تا این که دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد فرا رسید،  دوره‌ای که رئیس جمهوری سابق ایران در آن ترجیح داد برنامه هسته‌ای توسعه یابد و آن را بر فعالیت‌های اقتصادی ترجیح داد، و حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران ترجیح می‌دهد مذاکرات برای توافق موقت در راستای طرح مشترک درپیش گرفته شود، اما اکنون وی با عقب نشینی پیش بینی‌ها از رسیدن به یک توافق نهایی با غرب رو به رو است”.

این نشریه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: “سرانجام ایران در برابر چند راهی قرار گرفته است برخی می‌خواهند چشم‌داشت‌های هسته‌ای محقق شود ولو این که با تعهدات اقتصادی روبه رو شوند، و رهبری در ایران با وارد آوردن فشار برای عملی شدن چشم انداز اقتصادی مقاومتی که براساس آن ایران از نیاز خود به تجارت و قراردادهای خارجی احساس بی‌نیازی کند، از این رو رهبر ایران در ماه گذشته اعلام کردند به جای اعتماد کردن به درآمدهای نفتی باید ایران تنها به پایگاه‌های داخلی و دستاوردهای موجود در خاک ایران توجه کند”.

مقامات ایرانی به دنبال این هستند تا تمام نیازهای ضروری ملت ایران را از طریق صنایع بومی تامین کند، از این رو ایرانیان فقر ملی را بر نداشتن برنامه هسته‌ای ترجیح می دهند.    

این روزنامه آمریکایی توضیح داد که اندیشه مرتبط به خودکفایی و اعتماد به نفس همواره یک سیاست پیش برنده در اندیشه های محافظه کارانه ایران بوده است چرا که از همان دهه های هشتاد میلادی از قرن گذشته این اعتقاد اصلی نزد ایرانیان از همان بدو انقلاب ایران بوده که معتقد است انقلاب ایران پیروزی تاریخی بزرگی است که آمریکا هرگز نمی تواند آن را قبول کند یا خود را با آن وفق دهد، از این رو نیروهای غربی همواره تلاش خواهند کرد تا ضد دولت اسلامی توطئه چینی کنند، اما نمی توانند بر این دولت سلطه یابند، از این رو تنها وسیله موجود برای حفظ استقلال ایران و تحقق خواسته‌ها و آرزوهای ملی این کشور توجه به مساله کاستن از توجه به صادرات اصلی این کشور است.

مذاکرات هسته‌ای ایران در مسقط، پایتخت عمان، امروز یکشنبه با دیدار بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز هماهنگ کننده گروه ۱+۵ آغاز شد. دیپلمات‌ها در این دیدار سعی خواهند کرد که شکاف‌ها در مسائل عمده به مانند ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و نیز جدول زمانی و چگونگی رفع تحریم‌های ایران برطرف سازند.

این مذاکرات احتمالا مهمترین نشستی خواهد بود که پیش از گفتگوهای نهایی در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) – زمانی که هنوز مقامات ایرانی آن را تأیید نکرده‌اند – برگزار می‌شود و نتایج آن اهمیت زیادی در سرنوشت مذاکرات ۱۰ ساله هسته‌ای کشورمان با قدرت‌های جهانی خواهد داشت

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب