13:14:08 - شنبه 9 ژانویه 2016
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سوغاتی مهجور مانده مازندران؛ « شِکر لَلِه» 1963209.jpg
نیشکر یا شکر للِه سوغات مازندران است که عطر آن در زمستان مشام گردشگران را معطر می‌کند.   لبخند شیرین نیشکرهای مزارع حاشیه جاده در مسیر ۱۵ کیلومتری تا روستای سیف کتی، با حرکات دل‌انگیز نسیم سرد زمستان، گرمابخش دل مشتاقان حضور در جشنواره نیشکر قائم‌شهر می‌شود و شهد شیرین درونشان، سفره روستاییان منطقه را پربرکت […]

نیشکر یا شکر للِه سوغات مازندران است که عطر آن در زمستان مشام گردشگران را معطر می‌کند.

  لبخند شیرین نیشکرهای مزارع حاشیه جاده در مسیر ۱۵ کیلومتری تا روستای سیف کتی، با حرکات دل‌انگیز نسیم سرد زمستان، گرمابخش دل مشتاقان حضور در جشنواره نیشکر قائم‌شهر می‌شود و شهد شیرین درونشان، سفره روستاییان منطقه را پربرکت می‌کند.

 

سیف کتی روستایی است زیبا در منطقه‌ای مرتفع از بخش کوهساران شهرستان قائم‌شهر که در امتداد جنگل و رودخانه، با چشم‌اندازی بسیار زیبا در میان درختان سربه فلک کشیده از یک‌سو و مراتع حاصلخیز نیشکر از سوی دیگر محصورشده است.

 

سیف کتی در نوزدهمین روز از شروین ماه سال ۱۵۲۷ تبری میزبان جشنواره نیشکر یا همان شکر قرمز بوده است، نیشکر گیاهی از خانواده غلات و ویژه مناطق گرم و نیمه گرمسیری است، مقدار قند ذخیره‌شده در ساقه نیشکر در انواع مختلف حدود ۱۴ الی ۱۸ درصد و از نوع ساکارز است.

 

نیشکر گیاهی چندساله بوده و حدود ۴ تا ۷ سال عمر دارد که مرکز اصلی نیشکر گینه است و ازآنجا به هندوستان و سپس به ایران آورده شده است، کشت گیاه نیشکر در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و در مناطق جنوبی از خوزستان تا سیستان و بلوچستان و در شمال (مازندران) کشت می‌شده است و در زبان محلی نیشکر را (للِه) گویند که در زمان صفویه (شاه‌عباس) قلمه آن از هند به مازندران آورده شد و در مناطق مستعد این استان کشت شد.

شکر قرمز عصاره نیشکر است که پس از آبگیری ساقه‌های آن، در دیگ‌های مخصوص، پخته و در مصارف گوناگون خوراکی و دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد

 

نیشکر با توجه به اینکه در مناطق جلگه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند، می‌تواند به‌عنوان محصولی استراتژیک در خودکفایی کشور نقش داشته باشد، محصول فراوری‌شده آن شکر قرمز یا شکر لَلِه است، این گیاه که دارای ۶ تا ۳۷ گونه بوده، دارای ساقه ضخیم و بندبند، به بلندی ۲ تا ۶ متر که قسمت داخلی ساقه آن لیفی و دارای مقادیر زیادی عصاره شکر است، شکر قرمز عصاره نیشکر است که پس از آبگیری ساقه‌های آن، در دیگ‌های مخصوص، پخته و در مصارف گوناگون خوراکی و دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

شکر قرمز ملین و روان کنندهٔ شکم بوده، برای حلق و سینه و ریهٔ خشک هم مفید است، چراکه جلا دهندهٔ رطوبات آن‌هاست. این فرآورده به عمق بدن بسیار سریع نفوذ می‌کند و برای تقویت ارواح و قوای جسمانی و نیز کبد مفید است، شکر قرمز خون صالح تولید می‌کند و موجب استحکام اعصاب و استخوان‌ها می‌شود و از پیری زودرس پیش‌گیری می‌کند و از همه مهم‌تر آنکه خلط سودا را رفع کرده و امراض سودآوری را بهبود می‌بخشد.

 

جشنواره للِه شکربرای نخستین بار در روستای سیف کتی قائم‌شهر شد و برنامه‌هایی جانبی این جشنواره پاک‌سازی زباله‌های منطقه توسط انجمن طبیعت مازندران با همکاری انجمن‌های فعال محیط‌زیست و فرهنگی و نمایشگاه در ۲۰ غرفه و بازارچه محلی (غذاهای محلی و صنایع‌دستی) بوده است.

 

فرزین فرهادی مدیرجهادکشاورزی قائم‌شهر با اشاره به اینکه این شهرستان ازنظر توسعه کشت نیشکر رتبه دوم رادار است، اظهار می‌دارد: ۷۵ هکتار از اراضی قائم‌شهر به کشت نیشکر اختصاص دارد که عمده آن در منطقه کوهساران واقع‌شده است.

 

 وی بابیان اینکه در اراضی بخش کوهساران شهرستان قائمشهرکشت نیشکر به‌عنوان محصول اصلی است، ادامه می‌دهد: در مازندران بهترین نوع شکر قرمز در روستاهای چپی، ریکنده، کوتنا، پرچینک، سیدابوصالح، بشل سوادکوه، منطقه بابل‌کنار در روستاهای قرآن‌تالار، سیدکلا، کاردرکلا، امیرکلا، درازکلا، شیردارکلا و گاوان‌کلا کشت می‌شود.

 

فرهادی نیشکر منطقه کوهساران را به علت خاک خوب و کشت مناسب بسیار باکیفیت می‌داند و در خصوص مشکلات کشت این محصول در این بخش، می‌گوید: به دلیل بومی شدن نیشکر در شهرستان قائم‌شهر، عملکرد ارقام این محصول در حال نزول است که جهاد کشاورزی می‌تواند ارقامی را که خاصیت تولید بیشتری دارند را به کشاورزان معرفی کند.

1963209.jpg

 وی از سایر ادارات و ارگانها خواست با توجه به اهمیت شکر قرمز در بهداشت و سلامت جامعه از این صنعت حمایت کنند.

 

برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای تولید محصول استراتژیک و افزایش توان اقتصادی خانواده‌های روستایی بسیار مهم است

 

عباد طیبی سیف کتی دبیر جشنواره نیشکر، این جشنواره را حامی و مشوق کشاورزان می‌داند و معتقد است: با توجه به تولید محصول باکیفیت نیشکر در منطقه کوهساران ازجمله روستای سیف کتی برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای تولید محصول استراتژیک و افزایش توان اقتصادی خانواده‌های روستایی بسیار مهم است.

 

محسن باستانی مجاوری، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان قائم‌شهر از اهداف برگزاری این جشنواره، چنین می‌گوید: در جشنواره نیشکر کلیه مراحل پخت شکر قرمز که اقتصاد مردم منطقه را تأمین می‌کند به نمایش گذاشته‌شده است، و اجرای انواع بازی‌های بومی محلی و موسیقی مازندرانی برای بازدیدکنندگان فضای شاد و مفرحی را در دل یک روستای سرسبز فراهم کرده است.

1963207.jpg

برگزاری جشنواره لله شکر (نیشکر) با شعار همدلی، هم‌زبانی و گردشگری روستایی با استقبال بی‌نظیر مازندرانی‌های علاقه‌مند به آداب و سنن کهن مازنی مواجه شد، مردمی که در سرمای هجدهمین روز زمستان مشتاقانه خود را به روستای سیف کتی رساندند، تا شاهد مراحل پخت لله های شیرینی باشند که یک روز شاد و پرنشاط را برایشان رقم‌زده است. حضور زنان و مردان، کودکان خردسال و پیران، نشان از علاقه مردمانی دارد که عاشق فرهنگ بومی محلی خود هستند و دل درگرو طبیعت پاک و زیبای روستاهای سرزمین آبا و اجدادی‌شان دارند.

 

برگزاری جشنواره‌های بومی محلی با معرفی روستاها و محصولات روستاییان، آغازی است بر احیای آداب و سنن فراموش‌شده نیاکان ما و فرصت مناسبی است برای آشتی دوباره با تاریخ و ادب کهنی که فرهنگ جامعه را تحت الشاع خود قرار می‌دهند.

 

مازندران به دلیل  شرایط گرما، درجه حرارت مناسب، خاک‌های رسوبی عمیق و آب فراوان، متعهد  برای کشت  نیشکر است وبیشتر سطح زیر کشت استان نیز هم‌اکنون در شهرستان بابلسر به مساحت ۲۰۰ هکتار است و در این شهرستان هم بهنمیر رتبه نخست را تولید  نیشکر دارد. این منطقه  یکی از مناطق مستعد کشت نیشکر در مازندران است که میزان تولید نیشکر در  هر هکتار به‌طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ تن و  میزان  شکر سرخ استحصالی ۴ تا ۵ تن است. قسمت هر کیلو شکر قرمز نیز دست‌کم ۶ تا ۷ هزار تومان است.

 

برداشت نیشکر در آبان آغاز می‌شود و تا بهار ادامه دارد.مهر

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب