20:00:30 - سه‌شنبه 9 ژوئن 2015
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین
سفیر ریاض در لندن هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نشود؛ همه گزینه‌ها از جمله دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای برای عربستان محفوظ است…. سفیر ریاض در لندن هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای […]

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین سفیر ریاض در لندن هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نشود؛ همه گزینه‌ها از جمله دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای برای عربستان محفوظ است….

سفیر ریاض در لندن هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نشود؛ همه گزینه‌ها از جمله دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای برای عربستان محفوظ است.

گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی ۲۴ ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه ۹۴/۳/۱۹ به شرح زیر است:

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین ایران:

سفر چند ساعته ظریف به مسقط

خبرگزاری فارس-محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در یک سفر کوتاه چند ساعته به مسقط و در دیدار با همتای عمانی خود در خصوص آخرین تحولات منطقه و موضوعات دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وضعیت حقوق بشر ایران باید پس از توافق هم در دستور کار باقی بماند

خبرگزاری فارس-ماریچه اسخاکه نماینده پارلمان اروپا که این هفته در قالب هیئتی به ایران آمده بود، پس از بازگشت در وبلاگ شخصی‌اش نوشت: روشن است که آزادی رسانه، آزادی بیان و حقوق بشر به طور کلی، مورد نگرانی جدی است. سرکوب کاملا احساس می‌شود، هرچند که از زمان انتخاب رئیس‌جمهور (حسن) روحانی، مردم احساس راحتی بیشتری می‌کنند. همزمان شمار اعدام‌ها همچنان به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالا است. ضروری است که اتحادیه اروپا حقوق بشر را در دستور کار نگه دارد، به خصوص پس از ضرب‌الاجل مذاکرات.

عربستان: درباره ایران همه گزینه‌ها روی میز است

روزنامه تلگراف-سفیر ریاض در لندن هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توافق محکمی نباشد عربستان به سمت هسته ای شدن پیش می‌رود. شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز افزود: امیدوارم که توافق با ایران به توافقی منجر شود که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. اگر اینگونه نباشد همه گزینه ها از جمله دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای برای عربستان محفوظ است.

ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین است

روزنامه چاینا مورنینگ پست-علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تاکید کرد که تهران به دنبال توسعه روابط نظامی خود با چین است. ولایتی با استقبال از افزایش حضور دریایی چین خواستار افزایش نقش این کشور در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ شد.

واکنش وزیر انرژی روسیه به مصاحبه‌های زنگنه: از ایران نفت وارد نمی‌کنیم

اسپوتنیک-چند روز پس از مصاحبه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه اجلاس اوپک و خبر از صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایرانی به روسیه، وزیر نفت روس‌ها این خبر را تکذیب کرد. نواک گفته که مطمئناً نفت ایران به روسیه وارد نخواهد شد و روسیه خود تولیدکننده نفت است و قصد نداریم نفت بخریم.

مشاوران و توپخانه ایرانی در عملیات آزادسازی بیجی شرکت داشتند

رویترز-استیو وارن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به نقش مشاوره‌ای و پشتیبانی ایران در عملیات آزادسازی شهر بیجی عراق اذعان کرد. وی گفت: البته صحبت در خصوص میزان مشارکت آنها در این عملیات، مشکل است.

۲ مقام اسبق رژیم صهیونیستی به دلیل تمرد از دستور حمله به ایران به کنست فراخوانده می‌شوند

روزنامه جروزالم‌پست-یک نماینده کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) می‌گوید مئیر داگان، رئیس اسبق سازمان جاسوسی موساد و گابی اشکنازی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بایستی درباره اظهاراتی که ابراز کرده‌اند مقابل کنست حاضر شده و توضیح دهند. روز یکشنبه کارولین گلیک، ستون‌نویس جروزالم‌پست این دو مقام پیشین رژیم صهیونیستی را به تمرد از دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰ متهم کرده بود. داگان در پاسخ به این اظهارات ستون‌نویس جروزالم‌پست گفت: چون این دستور غیرقانونی بود. اشکنازی هم گفت که هرگز تصمیمی برای حمله به ایران وجود نداشته و او فکر نمی‌کند که انجام این کار عاقلانه بوده باشد.

ریاض حادثه مسمومیت شهروندان عربستانی در مشهد را بررسی می‌کند

خبرگزاری فارس-اسامه النقلی سخنگوی وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که وزارت خارجه پرونده‌ای برای تحقیق درباره مسمومیت و مرگ چند شهروند عربستانی در ایران باز کرده است. پیشتر عبدالله بهرامی رئیس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد از مسمومیت ۳۳ زائر غیرایرانی در یکی از هتل‌های مشهد خبر داده بود که چهار تن از آنها جان خود را از دست داده بودند. غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که در ارتباط با این پرونده بازپرس ویژه قتلی تعیین شد که به صورت شبانه‌روز در حال انجام اقدامات لازم است.

اجازه پیشرفت به ایران در تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای اشتباه است

خبرگزاری فارس-یوال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت اجازه پیشرفت به ایران در تحقیقات و توسعه (R&D) برنامه هسته‌ای، اشتباه است. او با اشاره به مدت زمان توافقنامه احتمالی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ اظهار داشت: دیدگاه ما این است که قربانی کردن آینده امنیت جهانی به پای ۱۰ تا ۱۲ سال آینده اشتباه است.

هفتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش برجام از فردا در وین

خبرگزاری فارس-هفتمین دور مذاکرات در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از چهارشنبه در شهر وین برگزار می‌شود. معاونان وزیر خارجه ایران بامداد چهارشنبه راهی وین می‌شوند. تیم کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد در حال حاضر در وین حضور دارند. این دور از رایزنی‌ها به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

پی‌ام‌دی موضوعی سیاسی است نه حقوقی

خبرگزاری صدا و سیما-بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای حکام آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان گفت: در این گزارش نخستین بار اعلام شده است که پرداختن به موضوعات گذشته فعالیت‌های ایران بی پایان نیست؛ یعنی در نقطه‌ای تمام می شود. این مطلبی است که ما در گذشته بارها اعلام کرده‌ایم که نکته بسیار مهمی است… ابعاد احتمالی نظامی (پی ام دی) موضوعی حقوقی نیست که آمانو آن را منوط به پایبندی ایران به تعهداتش در بیانیه لوزان قابل حل می‌داند. این موضوعی سیاسی است؛ اصلا به طور کلی پرونده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما را سیاسی کرده اند.

موضوع ایران احتمالا چهارشنبه در دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس

خبرگزاری فارس-نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه با حضور کشورهای عضو آژانس در مقر این سازمان در وین آغاز شد، به احتمال زیاد بعدازظهر چهارشنبه یا پنجشنبه صبح به موضوع ایران می‌پردازد.

به تعداد محدودی از بانوان اجازه تماشای مسابقات لیگ جهانی والیبال داده می‌شود

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس-یک مقام دولت ایران از حضور تعداد محدودی از بانوان در سالن برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران خبر داد. شهین‌دخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت که اجازه حضور تعداد محدودی از بانوان در سالن برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران داده خواهد شد. وی تصریح کرد: حدس می‌زنم تعداد محدودی از زنان که عمده آنها را خانواده‌های بازیکنان تیم ملی شکل می‌دهد، بازیهای والیبال را تماشا خواهند کرد. اگر این موضوع عملا برای چند بار اتفاق بیافتد نگرانیها کاملا رفع، و ثابت خواهد شد که دادن اجازه به زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان، مشکل‌ساز نیست. موضوع حضور یا عدم حضور بانوان در سالنهای محل برگزاری مسابقات والیبال از سال گذشته دستمایه فشارهای غیرورزشی و سیاسی شده و رسانه‌های مخالف ایران از جمله بی‌بی‌سی فارسی درباره این موضوع جنجال‌آفرینی کرده‌اند.

هیچ‌یک از تمهیدات پیش‌بینی‌شده در توافق جامع، دائمی نخواهد بود

خبرگزاری فارس-سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات آقای آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا، گفت: توافق نهایی در صورتی که حاصل گردد دارای دوره زمانی مشخصی خواهد بود و هیچ‌یک از تمهیدات پیش بینی شده در آن دائمی نخواهد بود. البته تعهداتی که ایران بر اساس معاهدات بین المللی همچونNPTپذیرفته است تا زمانی که الحاق ایران به این معاهدات ادامه دارد، تداوم خواهد داشت و تمسک طرف آمریکایی به این قبیل تعهدات که برای مصارف داخلی یا راضی کردن متحدین صورت می گیرد، صرفاً یک مغالطه بی ارزش است.

لغو کامل روادید بین ایران و ارمنستان در آینده نزدیک

خبرگزاری فارس-با امضای یادداشت تفاهم کنسولی در پایان دهمین نشست رایزنی‌های کنسولی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، دو کشور گام بلندی را به سوی لغو کامل روادید برای گذرنامه‌های عادی و رفت و آمد آسان اتباع دو کشور به خاک یکدیگر برداشتند.

اینستاگرام بابت حذف صفحه امام خمینی عذرخواهی کرد

بی‌بی‌سی-سایت اشتراک عکس اینستاگرام اعلام کرد بسته شدن موقت حساب کاربری امام خمینی، در آستانه سالگرد رحلت ایشان در ۱۴ خرداد ماه، اشتباه بوده است. حساب کاربری امام خمینی (emamkhomeini@) چند روز پیش از بیست و ششمین سالگرد درگذشت او (۱۴ خرداد، چهارم ژوئن) توسط اینستاگرام مسدود شده بود.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین سوریه:

ارتش سوریه کنترل کامل گذرگاه مرزی الحمرا القصیر را در دست گرفت

خبرگزاری فارس-ارتش سوریه و نیروهای مقاومت حزب الله در ادامه عملیات پاکسازی منطقه القلمون از گروه‌های مسلح تروریستی موفق شدند، گرفتن کنترل کامل گذرگاه مرزی الحمرا القصیر بین مناطق غربی سوریه و شرقی لبنان را در دست گیرند. ن گذرگاه منطقه فلیطه در سوریه را به منطقه عرسال در لبنان وصل می‌کند.

ارتش سایبری سوریه وب‌سایت ارتش آمریکا را هک کرد

توئیتر-ارتش سایبری سوریه روز دوشنبه اعلام کرد وب‌سایت رسمی ارتش آمریکا را هک کرده است. وب‌سایت رسمی ارتش آمریکا (http://www.army.mil/) تا لحظه تنظیم این خبر در ساعت ۱۲:۰۱ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه هنوز از دسترس خارج بود. ارتش سایبری سوریه در حساب کاربری خود عکسی از پیامی که روی وب‌سایت ارتش آمریکا قرار داده را منتشر کرده است. در این پیام از اعتراف مقامات آمریکا به آموزش معارضان مسلح سوریه انتقاد به عمل آمده است.

طرح رژیم صهیونیستی برای اسکان ۱۰۰ هزار اسرائیلی در جولان سوریه

روزنامه یدیعوت آحارونوت-نفتالی بنت وزیر آموزش پرورش رژیم صهیونیستی خواستار افزایش شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان سوریه شد. هدف از این درخواست اسکان ۱۰۰ هزار یهودی در بلندی‌های جولان سوریه طی ۵ سال است.

نبرد تصرف لشکر ۵۲ ارتش سوریه به فاجعه‌ای برای تروریست‌ها تبدیل شد

خبرگزاری فارس-منابع میدانی سوری اعلام کردند، یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند، حمله گسترده گروه‌های مسلح تروریستی علیه مقر لشکر ۵۲ ارتش، واقع در ریف شمال شرقی درعا، در جنوب سوریه را دفع کنند. هنوز ساعتی از آغاز حملات گروه‌های مسلح تروریستی نگذشته بود که مواضع و تجمعات این گروه‌ها در معرض حملات سنگین هوایی و توپخانه‌ای نیروهای لشکر ۵۲ درعا قرار گرفتند. این حملات کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست مسلح را درپی داشت که در میان آنها عبد الحمید محمد خیر السعد، سرکرده گروه تروریستی موسوم به احبار الرسول نیز مشاهده می‌شد.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین یمن:

استقرار نیروهای بحرینی در مرزهای عربستان و یمن

شبکه العربیه-بحرین برای کمک به ارتش عربستان در حمله به یمن، نیروهای زمینی خود را در مرزهای این دو کشور مستقر کرده است. به نظر می رسد نیروهای بحرینی در قالب نیروهای سپر جزیره وارد خاک عربستان شدند.

وزیر دفاع اسبق یمن در حملات هوایی عربستان زخمی شد

شبکه المیادین-عبدالملک السیانی وزیر دفاع اسبق یمن و فرمانده نظامی طرفدار حوثی‌ها و انصارالله، در پی حملات هوایی عربستان به منزل وی در صنعاء زخمی شد. السیانی برای مداوا به بیمارستان منتقل شد. گزارش بیشتری درباره جزئیات این خبر منتشر نشده است.

تسلط نیروهای انصارالله بر پایگاه نظامی شرفه عربستان

خبرگزاری یمنی سبأ- جنبش انصار الله یمن موفق شد کنترل پایگاه نظامی شرفه عربستان را به دست گیرد. نیروهای انصار الله با حمله به پایگاه شرفه که در نزدیکی مرزهای استان صعده قرار دارد، کنترل این پایگاه را به دست گرفتند. پس از اینکه این پایگاه موشک‌باران شد، سربازان سعودی از این پایگاه فرار کردند.

ممانعت یمنی‌ها از بازگشت نیروهای سعودی به یک پایگاه نظامی در جازان

خبرگزاری سبأ-ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، دوشنبه موفق شدند، تلاش ارتش عربستان برای موضع‌گیری مجدد در پایگاه نظامی کوه تویلق در منطقه جازان را ناکام گذارند و تجهیزات نظامی آنها را نابود کنند و سربازان را فراری دهند. ارتش و کمیته‌های مردمی ۴ تانک ارتش عربستان را نابود کردند.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین فلسطین:

درخواست حماس از مصر برای لغو حکم تروریستی خواندن القسام

وبگاه خبری الوطن-موسی ابومرزوق عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از دادگاه مصر خواست حکم صادر شده علیه گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس را که این گردان‌ها را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌کند، لغو کند. مصر، اول هفته جاری، حکم تروریستی نامیدن حماس را لغو کرد.

خالد مشعل به قاهره می‌رود

وبگاه الخلیج آنلاین-یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس گفت که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش بزودی برای بحث پیرامون چند مسأله مهم به قاهره خواهد رفت. حماس لغو حکم تروریستی نامیدن این جنبش از سوی دادگاه قاهره را مثبت ارزیابی کرده و به دنبال روابط بهتر با مصر ازست و سفر مشعل اولین گام در این راستاست.

ورود روسیه به خط مذاکرات حماس و فتح

روزنامه لبنانی السفیر-روسیه به خط آشتی فلسطینی میان فتح و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) وارد شده و پیشنهاد داده است که میزبان نشستی برای میانجیگری میان این دو جنبش باشد. میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا این پیشنهاد را برای میزبانی گروه‌های فلسطینی ارائه داده است.

دیدار اعضای حماس با مقامات اطلاعات مصر

وبگاه فلسطین الیوم-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که جلسه‌ای میان اعضای این جنبش و مقامات اطلاعات مصر برگزار شده و در آن درباره بهبود روابط مصر با حماس بحث و گفت‌وگو شده است. اطلاعات مصر چندین پیشنهاد برای اصلاح روابط ارائه داده که حماس در راستای رفع محاصره غزه و اتخاذ مصر به عنوان یک متحد دائمی برای مسأله فلسطین با برخی از آنها موافقت کرده است.

سازمان ملل: اسرائیل هزاران کودک را در غزه کشته اما کودک‌کش نیست

رویترز-بر خلاف آنچه برخی از مقامات سازمان ملل پیشنهاد کرده بودند، در فهرست جدید منتشر شده بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره ناقضان حقوق کودکان، نامی از رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود. با این وجود در این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد از کشتار و زخمی کردن هزاران کودک فلسطینی در کرانه باختری انتقاد به عمل آمده و غیر قابل قبول خوانده شده است.

رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰ بمب کثیف را آزمایش کرد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص-رژیم صهیونیستی به منظور اندازه‌گیری اثرات حمله فرضی به روی شهرک‌نشین‌ها و محیط، ده‌ها بمب رادیولوژیک، موسوم به بمب کثیف آزمایش کرده است. این رژیم به عنوان بخشی از پروژه‌ای موسوم به میدان سبز که از سال ۲۰۱۰ در رآکتور هسته‌ای دیمونا آغاز شده اقدام به منفجر کردن دست‌کم ۲۰ بمب کرده است.

سفر محرمانه رئیس سیا به سرزمین‌های اشغالی

روزنامه هاآرتص-دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جان برنان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا هفته گذشته در یک دیدار محرمانه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. هنوز مشخص نیست که برنان پیامی را از جانب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای نتانیاهو درباره توافق هسته ای ایران برده است یا خیر. سخنگوی سیا حاضر نشد درباره این گزارش اظهارنظر کند.

وزیر جنگ اسرائیل حماس را تهدید به حمله کرد

پایگاه خبری عاروتص شوع-در حالی که مقامات صهیونیستی بارها اذعان کرده‌اند که منشاء راکت‌های شلیک شده از غزه در روزهای اخیر، گروه تروریستی عمر حدید از حامیان داعش بوده است، موشه یعلون حماس را تهدید به حمله کرد. یعلون تهدید کرد اگر پرتاب راکت‌ها از سوی غزه تداوم یابد، اسرائیل آماده حمله به این باریکه است.

ائتلاف حکومتی نتانیاهو پایان سال جاری سقوط می‌کند

وبگاه خبری الیوم السابع-آویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب مخالف اسرائیل، خانه ماست پیش‌بینی کرد ائتلاف حکومتی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی این رژیم در پایان سال جاری (۲۰۱۵) سقوط کند.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین لبنان:

صهیونیست‌ها بار دیگر حریم زمینی لبنان را نقض کردند

خبرگزاری رسمی لبنان-شماری از نظامیان صهیونیست با عبور از نوار مرزی منطقه الوزانی واقع در جنوب لبنان به تفتیش و بازرسی در منطقه پرداختند. نظامیان صهیونیست صبح سه‌شنبه ساعت ۸ به وقت بیروت از نرده‌های فلزی واقع در مقابل بوستان‌های منطقه الوزانی عبور کرده و به سمت رودخانه حرکت کردند.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین عراق:

تکذیب خبر درگذشت مسعود بارزانی

خبرگزاری کردپرس-یک مقام مسئول کردستان عراق، شایعات مرگ مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان را تکذیب کرد. در حالی که سه‌شنبه (۹ ژوئن) برخی رسانه‌های عراقی اخباری مبنی بر درگذشت مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان بر اثر سکته مغزی را منتشر کردند، ناظم دباغ نماینده اقلیم در تهران این خبر را بشدت تکذیب کرد.

طرح جدید آمریکا برای تسلیح عشایر اهل سنت در عراق

خبرگزاری اسکای پرس-سوزان بکر نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق از قصد واشنگتن برای تدوین طرح جدیدی برای تسلیح عشایر اهل سنت عراق در خبر داد. وی گفت: عشایر اهل سنت عراق برای رویارویی با عناصر گروه تروریستی داعش به سلاح نیاز دارند، لذا واشنگتن طرحی را برای تسلیح عشایر اهل سنت در دست دارد و به زودی آن را اجرایی خواهد کرد. آمریکا در آینده طرح آموزش نیروهای عراقی را که هزینه آن بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، اجرا خواهد کرد.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین لیبی:

داعش مدعی است شهر سرت لیبی را کاملاً تحت سیطره خود درآورده است

خبرگزاری رویترز-نیروهای سازمان تروریستی داعش، در بیانیه‌ای اعلام کردند که بر نیروگاه برق در غرب شهر سرت مسلط شدند. شهر سرت در شمال لیبی، در ساحل دریایی مدیترانه و در حد فاصل ساحل و شهر بنغازی و در ۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس پایتخت این کشور واقع شده است.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین ترکیه:

استقبال اتحادیه اروپا از نتایج انتخابات ترکیه

روزنامه دیلی‌صباح-یک روز پس از اعلام نتایج آرا این دوره از انتخابات پارلمانی مجلس ترکیه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای داد و با اشاره به شرکت ۸۶ درصد از واجدان شرایط رأی‌گیری در پای صندوق‌های رأی، این امر را نشانه قدرت دموکراسی ترکیه توصیف کرد. موگرینی گفته:‌ ما منتظر تشکیل سریع پارلمان و دولت جدید ترکیه هستیم و همکاری نزدیکی (با ترکیه) داریم.

اصلاح سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه و عراق خواسته ملت ترکیه است

شبکه المیادین-فاروق لوغوغلو معاون اول رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق از بزرگترین احزاب اپوزیسیون ترکیه گفت در صورتی که احزاب اپوزیسیون دولتی ائتلافی تشکیل دهند، در امور کشورهای عربی دخالت نمی‌کنند و از انتخاب و اراده ملت‌ها حمایت خواهند کرد نه اخوان‌المسلمین. همان‌گونه که به افراد مسلح در سوریه، سلاح نخواهند داد. ملت ترکیه دولتی می‌خواهد که سیاست کنونی این کشور درباره سوریه و عراق را اصلاح و تعدیل کند.

اظهارات ضد و نقیض رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق درباره ائتلاف با حزب اردوغان

ترک پرس-قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه درباره امکان تشکیل دولت ائتلافی میان حزب او و حزب عدالت و توسعه گفت که قصد دارد دولتی ائتلافی بدون این حزب تشکیل دهد. هنوز چند ساعت از این اظهار نظر رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، نگذشت که وی در گفت‌وگو با روزنامه ترکی صباح تصریح کرد آماده استقبال از احمد داوود اوغلو رئیس حزب عدالت و توسعه است. قلیچدار اوغلو اظهار داشت در صورتی که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، داوود اوغلو را مامور تشکیل کابینه کند، وی به استقبال او خواهد رفت.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین آمریکا:

آمریکا از وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان در عربستان ابراز نگرانی کرد

وزارت امور خارجه آمریکا-وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه، احکام صادره دادگاه‌های عربستان در زمینه محدود کردن آزادی‌های مدنی،‌آزادی بیان و صدور احکام مربوط به زندان و شلاق را محکوم کرد. آمریکا با اشاره به نگرانی واشنگتن از وضعیت نقض حقوق بشر و آزادی بیان در عربستان، از سعودی‌ها خواسته تا حکم شلاق و زندان مربوط به رائف بدوی وبلاگ نویس عربستانی که از وهابیت انتقاد کرده بود را لغو کند. دادگاهی در عربستان روز گذشته حکم نهایی رائف بدوی را تأیید کرد و وی به خوردن هزار ضربه شلاق و ۱۵ سال حبس محکوم شد.

اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا این بار در تگزاس

خبرگزاری فارس-‌در ادامه اعتراضات ضد تبعیض نژادی در آمریکا، مردم یک شهر ایالت تگزاس به دلیل خشونت و تبعیض نژادی پلیس ضد یک دختر ۱۴ ساله تظاهرات کردند. روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که در فیلم ۷ دقیقه‌ای مامور پلیس سفید پوست تفنگ به دست حاضران در یک میهمانی که اکثر شرکت‌کنندگان در آن نوجوانان سیاه پوست هستند را تهدید می‌کند. مامور پلیس سفیدپوست در اقدامی خشونت‌آمیز دختر ۱۴ ساله سیاه‌‍پوست را با تهدید اسلحه و کشیدن موهایش به کف خیابان می‌چسباند و در حالی که دستانش را از پشت با دستبند می‌بندد، با خشونت دو زانویش را روی پشت این دختر قرار می‌دهد.

اوباما: هنوز استراتژی کاملی برای مقابله با داعش نداریم

آسوشیتدپرس-در حالی که ۹ ماه از آغاز تشکیل ائتلاف آمریکا برای مقابله با داعش می‌گذرد، اوباما در پایان نشست دو روزه سران گروه ۷ در آلمان گفت که هنوز استراتژی کاملی برای مقابله با داعش ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد که حملات ائتلاف به رهبری این کشور سبب پیشرفت مهمی در به عقب راندن داعش داشته است اما تروریستها توانستند به مناطقی از قبیل الرمادی که به اندازه کافی حفاظت نشده بودند، نفوذ کنند.

عربستان و «گزینه‌های روی میز» مقابل ایران/ ایران به دنبال گسترش روابط نظامی با چین روسیه:

مرکل: لازم باشد تحریم‌های روسیه را افزایش می‌دهیم

خبرگزاری فارس– آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه گفت تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه تا زمانی که آتش‌بس در شرق اوکراین به طور کامل اجرایی شود، باقی می‌ماند. مرکل که در حاشیه نشست گروه جی-۷ صحبت می‌کرد، با متهم کردن مسکو، گفت کشورهای عضو توافق کرده‌اند تا تحریم‌های ضدروسی را ادامه دهند و در صورت نیاز آن‌ها را تشدید کنند.

روسیه گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را امضا نکرد

رویترز-نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اعتراض به ثبت یکی از نیروگاه‌های اتمی شبه‌جزیره کریمه به نام دولت اوکراین در گزارش سالانه آژانس، این گزارش را امضاء نکرد.

ابراز نگرانی کرملین نسبت به استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در انگلیس

وبگاه روسی اسپوتنیک-دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین اظهار داشت که گزارش‌های اخیر نسبت به احتمال استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در قاره اروپا منجر به بی‌اعتمادی به کشورهای اروپایی نخواهد شد. پسکوف گفت: هرگونه فعالیت قهری که موجب شدت بخشیدن به وضعیت کنونی شود به نفع منافع هیچکس نیست. البته بدیهی است که این اقدام در مسیر افزایش سطح عدم اعتماد متقابل و یا توازن منافع در قاره اروپا نخواهد شد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب