19:44:28 - دوشنبه 17 نوامبر 2014
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عرضه بیشتر خاویار را به سفره‌های مردم می آورد
سید حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در گفتگو با بازارخبر یکی از برنامه‌های مهم توسعه‌ای این سازمان را پرورش و گسترش ماهیان خاویاری دانست و گفت: باید به اقتدار گذشته و حتی جلوتر از آن برسیم البته که یکی از بزرگ‌ترین مراکز پرورش ماهیان خاویاری در استان خوزستان در هفته جهاد سازندگی به تولید رسید. وی ادامه […]

سید حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در گفتگو با بازارخبر یکی از برنامه‌های مهم توسعه‌ای این سازمان را پرورش و گسترش ماهیان خاویاری دانست و گفت: باید به اقتدار گذشته و حتی جلوتر از آن برسیم البته که یکی

از بزرگ‌ترین مراکز پرورش ماهیان خاویاری در استان خوزستان در هفته جهاد سازندگی به تولید رسید.

وی ادامه داد: خاویار امروزه در یزد، فارس، خوزستان، استان‌های شمالی، کرمانشاه به تولید می‌رسد. که در تلاش برای توسعه‌این‌گونه‌های هستیم.

صالحی اظهار امیدواری کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه به تولید ده هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از ۲۰۰ تن خاویار پرورشی در کشور برسیم. و استان‌های مساعد برای تولید ماهیان خاویاری را در این برنامه بگنجانیم.

وی با اشاره به اینکه در دریای خزر ۵ گونه ماهی خاویاری داریم تصریح کرد: ۲ گونه جدید از این ماهیان در سال ۸۳ وارد کشور شد، یک‌گونه ماهیان خاویاری شمال دریای خزر، یک‌گونه اسپرلیا و یکی از گونه‌ها هم تاس ماهی سیبری است که بعضی از کشورهای اروپایی روی خاویار این ماهی کارکردند، خاویار این‌گونه ماهی‌ها در زمان کوتاه‌تری، بخصوص خاویار ماهی سیبری در زمان کوتاه‌تری می‌رسد.

رئیس سازمان شیلات ایران سن بلوغ ماهیان خاویاری را ۸ تا ۱۰ سال و برخی گونه‌ها را تا ۱۲ سال عنوان و بیان کرد: زمان بلوغ این ماهی طولانی است، و با توجه به تلاش‌ها برای کوتاه‌تر شدن زمان بلوغ، بحث ورود و تولید ماهی هیبرید استرلیا و دو فیل‌ماهی را هم در دستور کارداریم که این ماهی‌ها می‌توانند در ۴ سالگی به خاویار برسند.

صالحی تصریح کرد: با افزایش عرضه و تولید درنتیجه کاهش قیمت خاویار در سفره‌ها و سبد غذایی مردم جای می‌گیرد. اگر تولید کم باشد قطعاً یا صادر می‌شود یا عدهٔ محدودی از آن استفاده می‌کنند

وی اظهار امیدواری کرد: با کمک تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان عرضه افزایش یابد تا درنهایت با کاهش قیمت روبرو باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان قابل‌توجهی خاویار از دریا به دست نمی‌آید، ۵ سال صید تجاری و صادرات تجاری این ماهی ممنوع است، ماهیان خاویاری صرفاً برای کارهای تحقیقاتی و بازسازی ذخایر صید می‌شوند اما صادرات خاویار پرورشی در مزارع تولید بخصوص فیل‌ماهی و بعضی از گونه‌های دیگر سال گذشته به حدود ۱ تن رسید.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب