13:00:12 - یکشنبه 17 مه 2015
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ماهواره، بلای خانمان سوز خانواده‌ها 15545555699.jpg
شبکه حجم کلاسیک الگوی بدحجابی و رفتارهای غیر اخلاقی است و بدون اینکه متوجه شویم عامل بسیاری از طلاق‌های عاطفی است….   خانواده در تمام فرهنگ‌ها کانون شکل گیری هویت است و هیچ فردی جدا از خانواده‌اش قابل تعریف نیست.  لازارسفلد معتقد است “قدرت رسانه را می‌توان با قدرت بمب اتم مقایسه  کرد” ماهواره به […]

15545555699.jpgشبکه حجم کلاسیک الگوی بدحجابی و رفتارهای غیر اخلاقی است و بدون اینکه متوجه شویم عامل بسیاری از طلاق‌های عاطفی است….

 

ماهواره، بلای خانمان سوز خانواده‌هاخانواده در تمام فرهنگ‌ها کانون شکل گیری هویت است و هیچ فردی جدا از خانواده‌اش قابل تعریف نیست. 

لازارسفلد معتقد است “قدرت رسانه را می‌توان با قدرت بمب اتم مقایسه  کرد” ماهواره به عنوان پدیده‌ای فراگیر سال‌هاست که در ایران گسترش یافته است.

امروزه از میان ۱۷ هزار و ۶۶۶ شبکه جهانی، ۳ هزار شبکه با دیش های معمولی قابل دریافت هستند.

از این میان ۱۴۰ شبکه تلویزیونی فارسی زبان هستند و از میان آن‌ها حدود ۱۵ شبکه، اختصاصا به نمایش ۲۴ ساعته فیلم و سریال می‌پردازند، تاکنون ۱۶۰سریال و فیلم در قالب ۲۷۰۰قسمت، از این شبکه‌های اختصاصی پخش شده است که سریال‌های ترکی ۳۰درصد، سریال‌های آمریکایی ۳۰ درصد و سریال‌های دیگر  کشورها ۴۰درصد این نمایش را تشکیل می‌دهند.

گروهي از زوج‌های جوان با دیدن این سریال‌ها، این سوال را از خود می‌پرسند که “چرا ما خانه‌های بزرگ و تفریحات لذت بخش نداریم؟” یا “چرا من نباید مثل آن‌ها زندگی کنم” این زوج‌ها زندگی خود را بدون در نظر گرفتن اختلافات فرهنگی و جامعه و…با این سریال‌ها مقایسه می‌کنند و رنج می‌برند و پیام‌های تبلیغاتی، باعث رسیدن نوجوانان به بلوغ زودرس می‌شود و رسیدن به بلوغ زودرس جنسی، پیامدهای جسمی و روحی جبران ناپذیری را برای آن‌ها به دنبال دارد.

تاثیر نامحسوس ماهواره بر ذهن خانواده‌ها

از اهداف شبکه‌های ماهواره‌های، از بین بردن بنیان خانواده است، در بسیاری از سریال‌های ماهواره ای شاهد روابط خارج از چهارچوب زناشویی، خیانت در هر سنی، سقط جنین‌های نامشروع، دروغ گفتن و….هستیم که باعث عادی جلوه دادن خیانت و روابط خارج از خانواده برای زوجين، عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران جوان و… می‌شود.

برخی افراد تصور می‌کنند، تماشای فیلم‌های ماهواره‌ای بخصوص شبکه GEM تاثیر مخربی در افراد متاهل ندارد،ف در حالی که روانشناسان معتقدند بر اساس اصل مقایسه وقتی شخی هنرپیشه‌ها را در فیلم‌های ماهواره‌ای و… که بوسیله گریم و آرایش و تکنیک‌های ویژه فیلم برداری و تدوین بر زیبایی آن‌ها چندین برابر افزوده شده  است را می‌بیند، با همسرش مقایسه می‌کند و در نتیجه او را جذاب و زیبا نمی‌بیند و به مرور زمان محبت و علاقه بین زوج کم و  کمتر می‌شود.

شبکه‌های ماهواره‌ای با خانواده‌ها چه کرده‌اند؟

به نظر می‌رسد این شبکه‌ها در چند سال اخیر تاثیر خود را تا حد زیادی بر خانواده‌ها گذاشته‌اند.

افزایش آمار طلاق و اختلافات خانوادگی به ویژه در زوج‌های جوان و همچنین رواج پدیده‌ای شامل طلاق عاطفی و توافقی گویای واقعیت این مطلب است.

با وجود اینکه سناریوی اصلی این سریال همه یکیست ولی با تکنیک‌های روانشناسانه، افراد معتاد را به دیدن این سریال‌ها می‌کنند.

در این شبکه‌ها رابطه نامشروعی که بر اساس به اصطلاح عشق! شکل می‌گیرد را مقدس! می‌دانند و شخصیت‌های به ظاهر مثبت، در هنگام وقوع جرم به راحتی و بدون عذاب وجدان رفتار می‌کنند.

دختران مجردی که با بچه به خانه بخت می‌روند!

فیلم‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود ضمن ترویج فساد و بی بند و باری به روابط نامشروع زن و مرد دامن می‌زنند. این روند تا جایی پیش رفته است که در یکی از سریال‌های شبکه حجم کلاسیک داشتن فرزند برای دختران جوان بالای ۱۵ سال کاملا عادی جلوه داده می‌شود.

شبکه‌های ماهواره‌ الگوی بدحجابی و رفتارهای غیر اخلاقی

طبیعی است که وقتی خانواده‌ها بدون هیچ محدودیتی اعضای خانواده پای ماهواره می‌نشینند و فیلم‌هایی را می‌بینند که برای خانواده مناسب سازی نشده است و بی حجابی در آن به عنوان یک امر عادی موج می‌زند، به مرور زمان از حجاب ارزش زدایی شده و زنان خانواده ترجیح می‌دهند که با حجاب کمرنگ‌تر یا بد حجاب در جامعه حضور پیدا کنند، آن‌چه در مجموع می‌توان به آن اشاره کرد این است که تهاجم فرهنگی به اقتضای نام خود فرآیندی فرهنگی است و باید با ابزارهایی از جنس خودش با آن مقابله کرد و از مبارزه با ابزار نامناسب پرهیز نمود، یعنی تولیداتی متناسب با رفتارهای اجتماعی صحیح و مناسب جامعه ما را گسترش داده و از نیروهای متعهد به  کشور در ساخت آن‌ها کمک گرفتته و سپس با بهترین روشها این فرآورده‌ها را به جوانان عرضه  کرد.

در اینکه ما در معرض حملات فرهنگی رسانه‌های بیگانه هستیم شکی نیست، اما ابزار مقابله با جنگ نرم در دسترس است، فقط باید هوشمندانه‌تر ببینیم و از ظرفیت‌های موجود به شکل کافی بهره ببریم، به امید روزی که هر خانواده ایرانی خود برای مقابله با ماهواره و حضور نیافتن این بلای خانمان سوز در بنیان خانواده دست به کار شود.

گزارش از مائده سادات زرگری

باشگاه خبرنگاران

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب