19:12:14 - یکشنبه 19 جولای 2015
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سینا هدایت : اینجا خیابان است یا بازارچه دست فروشان؟
سینا هدایت – آمارد نیوز : دستفروش به افرادی گفته می شود که که فاقد مغازه  و  جواز کسب بوده  و وسایل خود را در یک فرغان، سه چرخ، گاری و یا ماشین  پهن و در یک مکان مشخص و یا به صورت دوره گرد می فروشند. هر چند دستفروشی مختص ایران نبوده و در […]

سینا هدایت – آمارد نیوز : دستفروش به افرادی گفته می شود که که فاقد مغازه  و  جواز کسب بوده  و وسایل خود را در یک فرغان، سه چرخ، گاری و یا ماشین  پهن و در یک مکان مشخص و یا به صورت دوره گرد می فروشند. هر چند دستفروشی مختص ایران نبوده و در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد اما در ایران  شدت بیشتری از این نوع درآمدزایی مشاهده می شود.خیابان هراز ، نور و سایر نقاط شهرستان آمل شاهد دستفروشانی هستیم که اغلب بساط خود را در پیاده روها و حواشی خیابان های اصلی شهر پهن کرده و موجب ترافیک و گاهأ مزاحمت هایی را هم با اشغال پیاده روها که حق عبور و مرور عابرین پیاده است به وجود می آوردند.

آنچه که به عینه شاهد آن هستیم افزایش رو به رشد این گونه فروشندگی در گوشه و کنار شهر است به گونه ای که لحظه‌ای نمی توان به آسودگی در خیابان‌های شهر قدم زد.

آن چیزی که جای تعجب دارد قانع نبودن برخی مغازه دارانی است که پیاده روی جلوی مغازه را نیز در حد اختیارات خود دانسته و بساط مغازه را نیز در پیاده رو پهن کرده و حتی دیده می شود فضای جلوی مغازه خود را به برخی دستفروشان اجاره می دهند و در این بین با خیال آسوده تنها با تفکر سود آوری برای خود مانع آسایش عابرین پیاده می شوند.

آنچه که مسلم است دستفروشی به نوبه خود آسیب های پنهان و آشکار زیادی بدنبال دارد. از پیامدهای امنیتی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی. بنابراین بایستی این موضوع به صورت علمی بررسی و راهکارهای منطقی برای حل این معضل اتخاذ شود. در برهه فعلی بدلیل وضعیت اقتصادی کشورشاید امکان حذف این دستفروش ها مقدور نباشد. ولی می توان با ایجاد مکان های خاص در شهر این وضعیت به هم ریخته را سرو سامان داد.

این روزها گرچه از دستفروشی در خیابان های آمل به عنوان معضل اجتماعی یاد می شود اما میزان تقاضا و استقبال شهروندان از دستفروشان حکایتی دیگر را رقم زده است .
البته دستفروشی حالا دیگر مخصوص قشر متوسط و یا ضعیف جامعه نیست چرا که روزانه دستفروشانی با ظاهری آراسته به منظور کسب پول ، مشغول به دست فروشی هستند  دستفروشی در آمل اکنون به عنوان حرفه ای پول ساز مطرح است. نکته جالب توجه این است که این پدیده شاید ابتدا فقط در بین مردان در خیابان ها قابل رویت بود، اما چند وقتی است که حضور دستفروشان زن هم در خیابان های شهر آمل  پررنگ شده است .

این درحالی هست که این دستفروشان نظم شهر را مختل کرده و به طوری که کل پیاده روها به اشغال این دستفروش ها در می آید و جايي براي رفت و آمد شهروندان باقي نمي ماند.
عبور و مرور شهری از  مسایلی است که متاسفانه در جامعه ما چندان توجهی به آن نشده و همواره مشکلات و مسایل آن به طور مقطعی مورد توجه قرار گرفته و حل نشده باقی مانده است.
اگر چه برابر قانون، شهرداری به عنوان اصلی ترین متولی موظف به رفع سد معبر است اما شایسته است در کنار جمع آوری دستفروشان از معابر پرترافیک ، برای مکان یابی و ساماندهی آنها نیز چاره اندیشی کند.

شهردار محترم شهرستان آمل شما مي توانید با مديرت صحيح با جمع آوری دست فروشان از مرکز شهر و استقرار آنان در جاهای مشخص شده موجب بهتر شدن وضعیت شهر شوید وبا فراهم کردن بازارچه های در مناطق خلوت شهر مجال عرضه كالاهاي دسفروشان و كسب روزي حلال براي آنها را فراهم كنید و در برابر آن مبلغی دریافت کنید.تا هم حقوق عابران پياده ضايع نشود و هم خانواده این افراد که چشم به دشت مردان و جوانان دستفروش خود دوخته اند.

لازم به ذکر است : بهترین متولی این سیاست شهرداری هست شهرداری می توانند با این اقدام به جای فقدان درآمد، عوارض حداقلی دریافت کند و مردم نیز می توانند با مراجعه به یک محل واحد کالاهای خود را با کمترین هزینه، از تهیه کنندگان کالا تهیه کنند.

 

سینا هدایت – سرویس اجتماعی نگاه نیوز

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب