22:56:06 - شنبه 22 جولای 2017
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جزییات شناسایی پیکر سردار شهید علی اکبر آویش به روایت دکتر تولایی در نوزدهمین یادواره شهدای روستای گیلاس و پنج تن از شهدای گمنام لاریجان 
جزییات شناسایی پیکر سردار شهید علی اکبر آویش توسط دکتر تولایی در نوزدهمین یادواره شهدای روستای گیلاس و پنج تن شهدای گمنام لاریجان   به گزارش پیام آمارد/ یادواره شهدای روستای گیلاس و پنج تن از شهدای گمنام لاریجان با حضور گرم و صمیمانه مردم قدرشناس لاریجان و همچنین سرهنگ عیسی زاده جانشین فرمانده سپاه […]

جزییات شناسایی پیکر سردار شهید علی اکبر آویش توسط دکتر تولایی در نوزدهمین یادواره شهدای روستای گیلاس و پنج تن شهدای گمنام لاریجان

 

به گزارش پیام آمارد/ یادواره شهدای روستای گیلاس و پنج تن از شهدای گمنام لاریجان با حضور گرم و صمیمانه مردم قدرشناس لاریجان و همچنین سرهنگ عیسی زاده جانشین فرمانده سپاه آمل و دکتر محمود تولایی رییس پژوهشگاه ژنتیک انسانی شهدای گمنام در مزار شهدای گمنام لاریجان برگزار شد.

 

دکتر محمود تولایی رییس مرکز ژنتیک نور و پژوهشگاه ژنتیک انسانی شهدای گمنام در سخنان خود با اشاره به ارزش حضور در جوار مزار این شهدا گفت: خوش به حال شهید ازلی و شهید ملک زاده که هر سال یادواره آنها در جوار مزار این شهدای جاویدان نام برگزار می شود؛ چرا که این شهدا همان رزمندگان مفقودالاثری هستند که گاها در وصیت نامه های خود از خدا خواسته اند پیکرشان پس از شهادت به میهن بازنگردد و گویی در بی نشانی به مادرشان حضرت زهرا (س) اقتداء کرده اند.

 

جزییات شناسایی شهید علی اکبر آویش

دکترتولایی علم ژنتیک را علمی توحیدی دانست و افزود: در ژنتیک همه چیز از یک نقطه آغاز می شود که همان سلول حاصل از عمل لقاح است و همین یک نقطه است که از هویت شهدای گمنام ما رمزگشایی می کند و به انتظار سخت و جانکاه پدران و مادران عزیز شهدا پایان می دهد.

 

وی همچنین به شناسایی پیکر شهید سردار علی اکبر آویش پس از سه دهه از شهادت اشاره کرد و در این باره گفت: یکی از شهدایی که در ماه های اخیر با استفاده از نمونه DNA اعضای خانواده شناسایی شده است، شهید همشهری شما آملی ها یعنی شهید علی اکبر آویش بوده که امروز با شکوه خاصی در زادگاهش تشییع و خاکسپاری شد

 

تولایی فرایند تشخیص هویت شهدا در مرکز ژنتیک نور را اینگونه بیان کرد: در مرکز ژنتیک انسانی شهدای گمنام یک بانک اطلاعات وجود دارد که در آن داده های مربوط به نمونه های خونی پدر و مادر یا همسر و فرزندان رزمندگان مفقودالاثر و نمونه هایی از پیکر شهدای گمنام تازه تفحص شده و یا خاکسپاری شده وجود دارد. این اطلاعات با استفاده از نرم افزار مورد مقایسه و تطبیق قرار می گیرد و هویت شهید مورد نظر شناسایی می شود.

 

توصیه رهبر معظم انقلاب به آزمایش DNA

دکتر تولایی با اشاره به دشواری های این کار و بی قراری های برخی از خانواده های شهدا نظیر خانواده شهید برونسی گفت: برخی از خانواده های عزیز شهدا با مد نظر داشتن دلایل مورد نظرشان به باور قطعی در خصوص هویت شهید عزیزشان نمی رسیدند و آن آرامش مورد نظر برای آن ها حاصل نمی شد. در این مواقع هم خود شهدا بودند که به یاری ما می آمدند و هر بار به نوعی برای خانواده خود الهام بخش و آرامش بخش بودند، به طوری که آن بی قراری و انتظار رنگ و بوی وصال به خود می گرفت. مانند خانواده شهید برونسی که با وجود تفحص پیکر آن شهید، به باور قطعی نرسیده بودند و به توصیه رهبر معظم انقلاب آزمایش DNA انجام شد و در نهایت همسر شهید با اشاره ای از طرف شهید برونسی این واقعیت را پذیرفت.

 

دکتر محمود تولایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله که در شب عروسی فرزند خود به مراسم بزرگداشت شهدای روستای گیلاس و شهدای گمنام آمده بود با نقل چند خاطره از شهدا خطاب به حاضران افزود: من کراماتی از این شهدا دیده ام که هر یک می تواند حجتی برای اثبات شان و جایگاه رفیع این شهدا باشد. بنابراین من هم امشب این یادواره شهدا را به حضور در جمع میهمانانی که داشتم ترجیح داده ام و با در نظر داشتن خواسته ی خود به اینجا آمده ام.

 

در بخش دیگری از نوزدهمین یادواره شهدای روستای گیلاس و شهدای گمنام لاریجان گروه هم خوانی عترت با اجرای سه اثر با موضوع مناجات، ولایت و امام رضا (ع) لحظاتی معنوی و پرشور در برنامه آفریدند که مورد توجه و تحسین حاضران قرار گرفت.

خبرنگار:سید مظاهر ازلی

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب