17:05:45 - شنبه 6 دسامبر 2014
چاپ این نوشته Click Here! داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقدی بر دخالت نماینده مجلس بهشهر در عزل و نصب !!!
آقای نماینده ؛در تعجم که رشته تحصیلی جنابعالی حقوق بوده و و بجای آنکه در مجلس شورای اسلامی به علت سنخیت رشته تحصیلی در کمیسیون حقوقی باشید در کمیسیون عمران مجلس هستید و این پارادوکس را درک نمی کنیم. مازنی نیوز : براساس قانون اساسی وظایف و اختیارات اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی قانون […]

آقای نماینده ؛در تعجم که رشته تحصیلی جنابعالی حقوق بوده و و بجای آنکه در مجلس شورای اسلامی به علت سنخیت رشته تحصیلی در کمیسیون حقوقی باشید در کمیسیون عمران مجلس هستید و این پارادوکس را درک نمی کنیم.

مازنی نیوز : براساس قانون اساسی وظایف و اختیارات اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی قانون گذاری ودیگری نظارت برحسن اجرای دستگاههای اجرایی است. رسالت و

آقای نماینده ؛در تعجم که رشته تحصیلی جنابعالی حقوق بوده و و بجای آنکه در مجلس شورای اسلامی به علت سنخیت رشته تحصیلی در کمیسیون حقوقی باشید در کمیسیون عمران مجلس هستید و این پارادوکس را درک نمی کنیم.

مازنی نیوز : براساس قانون اساسی وظایف و اختیارات اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی قانون گذاری ودیگری نظارت برحسن اجرای دستگاههای اجرایی است. رسالت وقوام نمایندگی به نمایاندن درست دردها ومشکلات گوناگون مردم وتلاش برای تقلیل ورفع آنها از طریق تقنین آگاهانه ونظارت دقیق وتذکربه هنگام به مدیران و مسئولین کشور است.

هرچند در بعضی از مسائل به مدیر کل آموزش و پرورش انتقاد جدی داشته و در یک حرکت یک مدیر باسابقه و دارای تحصیلات عالیه را از مدیر مجتمع بودن به مدرسه ابتدایی هدایت کرده ودر بعضی از مواقع شان معلم بودن را رعایت نمی کند  و در این انتصاب اخیر شیوه سنگالیزیسم بودن را جاری کرد ، اما حق ذاتی  وی در انتصاب  مدیران تحت مجموعه را قانونی می دانیم و دخالت مسوول خارج از قوای دیگر را محکوم می کنیم .

امروز وضعیت دخالت برخی نمایندگان در اموراجرایی به گونه ای پیش رفته که کم کم بسیاری ازآن ها به سهم خواهی از دولت روی آورده وهرکدام با عِده و عُده تلاش می کند با دخالت بیشتر به چانه زنی ویا بهره گیری از ابزارهای پارلمانی خواسته های خود را به دولت تحمیل نمایند، البته نمایندگانی هم هستند که با آگاهی ودرک وظایف حقوقی خود صرفا به امر قانون گذاری ونظارت بردستگاه عظیم اجرایی کشوروطرح معضلات ومشکلات مردم پرداخته و تراز موفق ودرخشانی از کرسی نمایندگی خود ارائه می دهند ؛ اما روند موجود حکایت از این واقعیت تلخ دارد که گروهی ازموضع اراده ی معطوف به دخالت ، شان واستقلال قوه ی مجریه را مخدوش کرده ، وهم نظارت نمایندگی را فرو کاسته اند.

حضرت آیت الله طبرسی  در آذر ماه سال ۹۲ در دیدار با اعضای شورای شهر و شهردار و نمایندگان مجلس ساری اظهار داشت : برای خدمتگزاری برنامه مدون و کاملی تعریف و  نسبت به رفع نیازمندی‌های استان اولویت‌بندی شود.

 نمایندگان از قدرتی که دارند برای رفع مشکلات کلان استفاده نمی‌کنند. نماینده مجلس که نباید وقتش را در عزل و نصب‌ها به کار گیری کند و دخالت در انتصاب‌ها در شان نماینده مجلس نیست.

رییس جمهور وقت در مهر ماه سال ۹۱ طی بخشنامه ای به مسوولان اجرایی کشور در مورد عزل و نصب تاکید کرد:باعنایت به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌و لزوم اعمال مدیریت متمرکز دولت در راهبری امور اجرایی کشور و ضرورت ایجاد همگرایی کامل در تحقق وعده‌های دولت به مردم شریف و همچنین ضمن اعتقاد به لزوم تعامل فعال و سازنده با مجلس محترم شورای اسلامی‌در چارچوب قانون لازم است از پذیرش و انجام هر گونه اقدامی‌که شائبه دخالت در عزل و نصب مدیران اجرایی در اثر فشار یا خواست نمایندگان مجلس را متبلور می‌کند جدا خودداری شود. بر اساس قانون انتصاب، جابجایی و عزل مدیران اجرایی از اختیارات قوه مجریه بوده و دخالت و اعمال نفوذ در آن بویژه از مجاری خارج از دستگاه‌های مسئول دولتی، به هیچ عنوان قابل پذیرش نمی‌باشد. بدیهی است مسئولیت پذیرش دخالت‌های فوق الذکر در انتصابات، تغییر و جابجایی مدیران اجرایی در تمامی‌سطوح مدیریتی بر عهده مسئول مربوطه بوده و دولت به هیچ عنوان در این خصوص اغماض نخواهد کرد.

 جایگاه مجلس جایگاهی ارزشمند در تدبیر امور و نگاه کلان به مصالح جامعه است و نباید نمایندگان با این حساسیت به کارهای کوچکی نظیر عزل و نصب مدیران همت کرده و از وظیفه خطیر خود غفلت کنند.

این دخالت در عزل و نصب ها سوالاتی را در ذهن مردم بوجود می آورد از جمله:

۱٫  چرا نمایندگان که جزء قوه مقننه هستند در انتخاب مسئولین ادارات که تماما دولتی یا نیمه دولتی هستند دخالت دارند؟!

۲٫ آیا باتوجه به  اصل استقلال قوا که در قانون اساسی مورد قبول قرار گرفته است دخالت قوه مقننه در مجریه نیست؟!

۳٫ یکی از وظایف نمایندگان نظارت بر قوه مجریه است آیا نمایندگان بر مسئولی که رفاقت یا رابطه نسبی یا سببی دارد می تواند بهتر نظارت کند یا بر مسئول ناآشنا؟

۴٫ آیا دولت جمهوری اسلامی ایران به معنای اخص کلمه معیار و ضابطه ای برای انتخاب رئیس یک اداره یا دانشگاه و ….. ندارد؟

۵٫  اگر مسئولین بر اساس ضوابط اداری و تخصصی دست به انتصاب افراد دارای تجربه و کاردان بزنند. آیا مسئولی با این مشخصات نمی تواند با نماینده ای که هدفش خدمت است همسو شود؟!

شاید هدف دیگری در پشت ماجرا است که پاسخ سوالات فوق را با مشکل مواجه میکند ولی تمام بندهای فوق در پشت ظاهر این کلام قشنگ پنهان است : ما برای پیشرفت مدیر را عوض می کنیم .

آقای نماینده  ؛در تعجیم که رشته تحصیلی جنابعالی حقوق بوده و و بجای آنکه در مجلس شورای اسلامی به علت سنخیت رشته تحصیلی در کمیسیون حقوقی باشید در کمیسیون عمران مجلس هستید و این پارادوکس را درک نمی کنیم و شاید بگویید بر قراردادهای این حوزه می خواهید اشراف داشته باشید  باز هم قابل تامل است وبازهم در تعجیم که جنابعالی در طول تحصیل  درس  حقوق ، حقوق اساسی و حقوق اداری را مطالعه کرده اید وظایف نمایندگان و قوای مجریه و اصل تفکیک قوا را چگونه تشریح می کنید ودر حقوق اساسی بحث کثرت گرایی سیاسی را خوانده اید و می دانید کثرت گرایی سیاسی  که از پایه های دموکراسی به شمار می رود و لازمه و تحقق کثزت گرایی سیاسی آن وقتی است که افراد امکان انتخاب در تمام زمینه ها را داشته باشند و تحقق کثرت گرایی سیاسی منوط به شرایطی است  که یکی از آن شرایط قدرت سیاسی متکی بر رضایت و پذیرش مردم است که امیدوارم شرایط و پیام انتخابات ریاست جمهوری اخیر را درک کرده باشید و مردم چه انتظاری از برنامه ها و سیاستهای دولت منتخب خود دارند و تاکید می کنم بار دیگر حقوق اساسی و حقوق اداری را بار دیگر مطالعه کنیدو به مفاهیم آن دقت نظر بیشتری داشته باشید و ذکر این نکته ضرروری است که حقوق عمومی ایران و امارت که جنابعالی از آن کشور دکتری خود را گرفته اید فرق دارد.
  ( در دکتری رشته حقوق عمومی در ایران درس حقوق اساسی و قانون اساسی و حقوق اداری  و درس های هم پایه تدریس می شود)

آقای نماینده ، درست است که در قانون این اجازه به نمایندگان مجلس داده شده است که وزیر را برای ادای توضیح یا استیضاح به مجلس بکشانند ولی استیضاح ابزاری برای برکناری وزیران ناکارآمد است نه وسیله‌ای برای حفظ اطرافیان خود در قدرت یا گماردن افراد خود در پست‌های مدیریتی که بعضاً بدون در نظر گرفتن مواردی است که لازمه یک مدیر در کشورمان است.

از روی خیرخواهی به این نمایندگان محترم که در بعضی مواقع سلطان عزل و نصب ها را یدک می کشند متذکر می گردد : که اگر می خواهند نامی نیک و کارنامه ای کارآمد در داوری مردم داشته باشند ، دست ازاین خبط وخطای قانونی خود برداشته ودر مسیرتقلیل آلام وافزایش رفاه ورضایت مردم حرکت کنند ؛ درغیراین صورت برخی کارشکنی ها ودخالت های زیان بار آن ها درادارات ودستگاه های اجرایی برآفتاب خواهد شد
هرچند در گذشته بعضی ها سلطان عزل ونصب را به یکی از نمایندگان پرتلاش و خدوم استان نسبت می دادند اما امروز معلوم شد که چه کسانی و چه نمایندگانی دست به چنین کاری می زنند . .  .
 

 

منبع : اصلاح نیوز

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب